ميوه‌ها را با محلول سرکه بشوييد



ترجمه: فرزانه فولادبند/توصيه سازمان غذا و داروي آمريکا

تابستان فصل سبزي و ميوه‎هاي تازه است. اين گروه از مواد غذايي فوايد زيادي دارند و کارشناسان تغذيه توصيه مي‎کنند روزانه 5 سهم از آنها را در برنامه غذايي بگنجانيم اما گاهي بي‌توجهي به نكته‌هاي بهداشتي هنگام خريد، شستشو و نگهداري اين مواد باعث ايجاد مسموميت غذايي مي‎شود...
 براي پيشگيري از بروز اين مشكل و آشنايي با بهترين روش شستن ميوه و سبزي اين مطلب را بخوانيد.

طبق آمار، در اثر مصرف غذاهاي آلوده به باکتري‎هاي بيماري‎زا، سالانه حدود 48ميليون نفر بيمار و 128هزار نفر در بيمارستان بستري مي‎شوند و 3هزار نفر جانشان را از دست مي‎دهند. بيشتر اين افراد مي‎دانند براي پيشگيري از ابتلا به بيماري‎ها بايد مواد غذايي با منشأ حيواني را با دقت مصرف كنند اما بسياري از اين موضوع که ميوه و سبزي تازه هم مي‎توانند علت شيوع مسموميت‎هاي غذايي باشند، بي‎اطلاع‎اند و روش صحيح شستشوي آنها را نمي‌دانند.

روش‎هاي شستشوي رايج
محققان سازمان غذا و داروي آمريکا در يک بررسي روش‎هاي مختلف شستن ميوه را با هم مقايسه کردند و 4روش شستشو با صابون ضدباکتري (اين روش را متخصصان ايمني غذا توصيه نمي‎كنند)، استفاده از محلول رقيق سرکه (يک قسمت سرکه و 3 قسمت آب) و سپس شستن با آب، ساييدن با فرچه و شستن با آب ساده بررسي شد. سپس از هر 4گروه، تعدادي ميوه به صورت نمونه انتخاب و پس از چند روز تعداد کلوني‎هاي باکتري آنها آزمايش شد. نتيجه نشان داد شستن ميوه‎ها با فرچه 85درصد (کمي‎‎کمتر از شستن با آب) باکتري‎ها را از بين مي‎برد اما بهترين روش استفاده از محلول رقيق شده سرکه است که مي‎تواند 98درصد باکتري‎ها را از بين ببرد.

شستشو با محلول سرکه
براي شستن ميوه و سبزي با محلول سرکه، بايد يک ظرف مخصوص اسپري را با 3فنجان آب و يک فنجان سرکه پر و سطح ميوه را با اين محلول آغشته کنيد و سپس با آب سرد بشوييد. آب سرد، باقيمانده طعم و بوي سرکه را از بين مي‎برد و فرايند شستن را به پايان مي‎رساند. اين کار حدود 30ثانيه زمان مي‎برد. البته اين روش براي ميوه‎هايي با سطح صاف خيلي مناسب است ولي سبزي‎هايي مانند بروکلي، برگ کاهو و اسفناج را که شستنشان كمي سخت‌تر است، در محلول سرکه بخيسانيد مثلا برگ‎هاي کاهو را جدا كنيد و در يک تشت بزرگ حاوي محلول سرکه قرار دهيد.
تحقيقات انجام شده در مرکز تحقيقات بهداشت محيط و کشاورزي آمريکا نيز نشان داده است شستن ميوه و سبزي در محلول رقيق سرکه و آب در مقايسه با شستن ميوه با آب بهتر است. نتايج اين تحقيق نشان مي‌دهد خيساندن ميوه‎ها در محلول سرکه و تميز کردن سطحشان با فرچه مي‎تواند 98درصد باکتري‎ها را از بين ببرد. پيشنهاد مي‎شود سبزي‎هايي مانند بروکلي و کاهو را 2دقيقه در محلول آب و سرکه خيس كنيد و پس از شستن سبزي، ظرفشان را نيز به دقت بشوييد.
11 توصيه‎ بهداشتي
طبق هشدار متخصصان سازمان غذا و داروي آمريکا، ميوه و سبزي‎ها هنگام رشد در مزرعه ممکن است با حيوانات، مواد خطرناک موجود در آب و خاک و بهداشت نامناسب کارگران و کشاورزان آلوده شوند. انتقال اين محصولات بعد از برداشت نيز خطر آلودگي را افزايش مي‎دهد. آلودگي مي‎تواند بعد از خريد محصول و هنگام تهيه غذا و با نگهداري نامناسب هم اتفاق بيفتد بنابراين متخصصان اين سازمان توصيه مي‎کنند ميوه‎ها و سبزي‎هايي که له يا خراب شده‎اند (احتمال رشد باکتري در اين قسمت‎ها بيشتر است) انتخاب نکنيد و سبزي‎هاي خردشده مانند برگ‎هاي خرد شده کاهو يا برش‎هاي هندوانه را در يخچال نگهداري کنيد. اينها توصيه‎هاي ديگر اين متخصصان است:
1. قبل و بعد از شستشو و آماده کردن ميوه و سبزي‌هاي تازه، دست‎هايتان را 20 ثانيه با آب گرم و صابون بشوييد. اين توصيه قديمي‎‎ هنوز بهترين راه براي پيشگيري از بيماري‎هاست.
2. سطح ميوه و سبزي را به آرامي‎ زير شير آب بشوييد. لازم نيست براي اين کار از صابون يا محصولات شوينده استفاده کنيد اما مي‎توانيد سرکه و حتي آبليمو در آب بريزيد.
3. قبل از پوست کندن، ميوه و سبزي را بشوييد تا باکتري‎ها از چاقو به ميوه يا سبزي منتقل نشوند.
4. سطح خيار و هندوانه را با فرچه مخصوص خوب تميز کنيد.
5. براي کاهش آلودگي و پيشگيري از رشد و تکثير باکتري‎هايي که ممکن است هنوز روي سطح ميوه و سبزي وجود داشته باشند، پس از شستن، ميوه را با دستمال يا حوله کاغذي تميز خشک کنيد.
6. با توجه به اينکه ممکن است باکتري‎ها از زمان شکوفه زدن ميوه روي درخت وجود داشته باشند، بعد از شستن دو سر ميوه را ببريد.
7. برگ‎هاي بيروني کلم و کاهو را دور بريزيد.
8. ظرف‎ها را ضدعفوني کنيد. تخته آشپزخانه و سطوحي كه مواد غذايي با آنها تماس داشته‌اند، با آب گرم و صابون بشوييد زيرا باکتري‎ها ممکن است از يک غذا به غذاي ديگر منتقل شوند. براي ضدعفوني كردن نيز از يک قاشق چايخوري محلول سفيدکننده در يک ليتر آب استفاده کنيد. در مورد وسايلي که با گوشت خام در تماس‎اند اين محلول بايد حدود 10دقيقه روي سطح مورد نظر باقي بماند.
9. گوشت خام را جدا و در کيسه پلاستيکي نگه داريد و مراقب باشيد خونابه آن روي ميوه‎ها و سبزي‎هايي که خام مصرف مي‎شوند، نريزد.
10. براي بريدن و خردكردن گوشت، ميوه و سبزي از چاقوي جدا استفاده کنيد.
11. دماي سرد از تکثير بسياري باکتري‎هاي بيماري‎زا جلوگيري مي‎کند بنابراين همواره ميوه، سبزي و ساير غذاهاي فاسدشدني را در ظرف تميز دردار در يخچال و در دماي زير 5 درجه سانتي‌گراد نگهداري کنيد.

منبع: ريدرزدايجست

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر