مصرف ماهي خطر ابتلا به سرطان راست روده و كولون را كاهش مي‌دهد

يافته‌هاي پژوهشي حاكيست: افرادی که اغلب مقدار زیادی ماهی مصرف می‌کنند، ممکن است نسبت به کسانی که ماهی مصرف نمی‌کنند، در معرض خطر کمتری از ابتلا به سرطان کولون و راست روده (ركتوم) قرار داشته باشند.
به گزارش سرويس پژوهشي خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه مرکزی، يافته‌هاي اين پژوهش که در مجله «Medicine» به چاپ رسیده است، بر پایه 41 مطالعه بین‌المللی پیشین، رابطه بین مصرف ماهی و تشخیص سرطان و مرگ را نشان داد.

دکتر «جی لیانگ»، پژوهشگر این تحقیق از بیمارستانی در چین گفت: یافته‌های ما نشان می‌دهند که مصرف ماهی با خطر ابتلا به سرطان‌های راست روده نسبت عکس دارد.
این پژوهشگر و همکارانش بر اساس يافته‌هاي حاصل از تحقيق انجام شده اظهار کردند: به طور کلی خوردن ماهی به طور منظم تا 12 درصد خطر پیشرفت سرطان‌های راست روده و کولون و مرگ ناشی از آنها را کاهش می‌دهد که این تأثیر حفاظتی برای سرطان راست روده قویتر است.
طبق این مطالعات، افرادی که مقادیر زیادی ماهی مصرف کرده بودند، خطر ابتلا به سرطان راست روده در آنها تا 21 درصد کاهش یافت؛ در حالی که در سرطان کولون این رقم تنها چهار درصد بود.
دکتر «لیانگ» افزود: درجه حرارت بالای پخت نیز ممکن است خطر ابتلا به سرطان‌های راست روده و کولون را افزایش دهد؛ بويژه ماهی کباب شده یا بریان در حرارت بالا می‌تواند مضر باشند.

منبع: ایسنا

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر