چند ماده غذايي ساده، اما ضد كلسترول


مصرف چند ماده غذايي ساده، اما سالم مي‌تواند كلسترول بد موجود در خون را از بين ببرد.
به نقل از پايگاه اينترنتي ايندين تايمز، فيبر غذايي نقش مهمي در حفظ سلامتي بدن و محافظت بدن در برابر بيماري‌هايي مثل ديابت و بيماري‌هاي قلبي دارد. يكي از اين مواد خوراكي بلغور جو است. اين ماده به دليل دارا بودن نوع خاصي از فيبر به نام «بتاگلوكن» مي‌تواند در كاهش كلسترول موثر باشد.
بتاگلوكن نوعي فيبر قابل حل است كه به كاهش كلسترول بد خون كمك مي‌كند. خاصيت اين فيبر اين است كه كلسترول بد خون را كاهش داده، اما تغييري در ميزان كلسترول خوب ايجاد نمي‌كند. بلغور جو همچنين مي‌تواند خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي را كاهش دهد.
مطالعات نشان مي‌دهند افرادي كه از كلسترول بالا رنج مي‌برند با مصرف 3 گرم فيبرغذايي قابل حل در روز مي‌توانند كلسترول خون خود را كاهش دهند.

دومين ماده خوراكي پيشنهادي دانه سويا است. پروتئين سويا بدن را در مقابل بيماري‌هاي قلبي محافظت كرده و مقدار كلسترول بد خون را به طور چشمگيري كاهش داده و كلسترول خوب را بالا مي‌برد.
در سومين مورد مي‌توان به چاي سبز اشاره كرد. چندين مطالعه انجام شده نشان مي‌دهند مصرف اين چاي از لخته شدن خون، افزايش فشار خون و افزايش ميزان كلسترول جلوگيري مي‌كند. چاي همچنين باعث مي‌شود خطر ابتلا به سرطان‌ و بيماري‌هاي قلبي كاهش يابد.
آخرين مورد گياه اسپرزه است. اين گياه حاوي فيبر قابل حل و غيرقابل حل است. مصرف اين گياه سطح كلسترول خون را پايين مي‌آورد كه به دليل فيبر بالاي آن است.

تاثير شگفت انگيز عصاره هسته انگور
يك متخصص هندي تبار در آمريكا و دستياران وي در آزمايش جديدي متوجه شده‌اند كه عصاره هسته انگور سلول‌هاي سرطاني سر و گردن را نابود مي‌سازد و در عين حال به سلول‌هاي سالم آسيبي وارد نمي‌كند.
آمارها نشان مي‌دهند كه نزديك به 12 هزار نفر در سال جاري ميلادي در آمريكا بر اثر اين سرطان‌ جان خود را از دست خواهند داد و تعداد مبتلايان به اين بيماري نيز از نيم ميليون نفر در سراسر دنيا فراتر خواهد رفت.
راجش آگاروال متخصص مركز سرطان دانشگاه كلورادوي امريكا و استاد دانشكده علوم داروسازي «اسكاگز» در اين مطالعه تاييد كرد كه تاثير عصاره هسته انگور در اين زمينه شگفت انگيز و قابل ملاحظه است.
سايت اينترنتي ارگانيك در گزارشي در اين باره آورده است؛ به گفته آگاروال وقتي شرايط به گونه‌اي باشد كه سلول‌هاي سرطاني نتوانند در آن شرايط به رشد سريع خود ادامه دهند، بدون شك نابود مي شوند. ظاهرا عصاره هسته انگور اين شرايط را براي سلول‌هاي سرطاني ايجاد مي‌كند و رشد آنها را متوقف مي‌سازد.
در واقع نكته جالب توجه اين است كه عصاره هسته انگور نه تنها مولكول وراثتي موجود در سلول‌هاي سرطاني را تخريب مي‌كند، بلكه مسيرهاي امكان ترميم شدن اين مولكول را مسدود مي‌نمايد. در عين حال در آزمايشات روي موش‌ها معلوم شد كه اين عصاره هيچ تاثير سمي بر روي سلول‌ها و ساير بافت‌هاي سالم بدن ندارد.
در اين گزارش همچنين آمده است: عصاره هسته انگور از فشردن و تصفيه هسته انگور تازه تهيه مي‌شود. عصاره هسته انگور غني از ماده‌اي بسيار مفيد موسوم به پروآنتي سيانين يا PCO است. پروآنتي سيانين يک آنتي‌اکسيدان بسيار قوي است که مي‌تواند جلوي تخريب‌هاي سلولي در اثر فعاليت مولكول‌هاي راديکال آزاد را بگيرد و بافت‌هاي پيوندي را تعمير و تقويت کرده و به فعاليت آنزيم‌ها کمک نمايد. در واقع پروآنتي‌سيانين نوعي بيوفلاوونوئيد و يك تركيب طبيعي گياهي است و در تقويت بافت‌هاي زنده نقش مهمي ايفا مي‌كند.
اين تركيب فوايد بسياري دارد كه شامل افزايش استحکام رگ‌ها و ممانعت از بروز سکته و بيماري‌هاي قلبي بوده و از عوارضي مثل کبودي، تورم ناشي از ضربه يا تصادف، واريس، ورم پاها و مشکلات عروق چشمي جلوگيري مي‌کند. از ديگر فوايد آن بالا بردن سطح ايمني بدن،‌ بهبود قدرت بينايي چشم، بهبود گردش خون محيطي،‌ كاهش واكنش‌هاي آلرژيک بدن، كند كردن فرايند پيري و شاداب نگه داشتن پوست هستند. در عين حال با مصرف عصاره هسته انگور کلسترول کاهش مي‌يابد و فشار خون نيز کمتر مي‌شود.

كنترل وزن با راهكارهاي ساده
آمارها نشان مي‌دهد حدود 38 درصد از افرادي كه چاق هستند و براي كنترل وزن خود رژيم‌هاي سختي مي‌گيرند، پس از دو سال كمتر از پنج درصد از وزن كلي بدن خود را مي‌توانند كاهش دهند.
كارشناسان تغذيه و سلامت در مقاله جديدي كه در مجله «چاقي» منتشر شده تاكيد كردند با وجود انبوهي از تبليغات براي معرفي غذاهاي چرب در دنياي امروز،  كنترل وزن و پرهيز از پرخوري براي انسان‌ها بسيار دشوار شده است، اما متخصصان همچنان در جستجوي راهكارهاي جديدي هستند كه به مردم براي جلوگيري از چاقي و اضافه وزن كمك كنند.
به گزارش سايت اينترنتي اونلي هلت، در مقاله جديد چند شيوه مطمئن براي كم خوري و در نهايت مقابله با چاقي ارائه شده كه به گفته كارشناسان مي‌تواند از روش‌هاي قبلي موثرتر و كارآمدتر باشد.
اين راهكارها عبارتند از:
 از كاسه يا بشقاب كوچك‌تر براي غذا خوردن استفاده كنيد. اگر تصور مي‌كنيد اين روش جواب نمي‌دهد ما در مطالعات اخير خلاف تصور شما را ثابت كرده‌ايم. متخصصان دانشگاه كورنل در يك آزمايش جديد روي گروهي از افراد كه در ظروفي با اندازه‌هاي مختلف غذا مي‌خوردند متوجه شدند وقتي ظرف غذا كوچك‌تر باشد مقدار غذايي كه فرد مي‌خورد كمتر است.
 از قاشق يا چنگال بزرگ‌تر استفاده كنيد. شايد اين كار در ظاهر غيرمنطقي به نظر برسد، اما آزمايشات ثابت كرده اند هرچه قاشق و چنگال غذاخوري بزرگ‌تر باشد مغز، فريب مي‌خورد و مقدار كمتري غذا طلب مي‌كند.
 غذاهاي سالم را در بالاي فهرست تغذيه‌اي و در طبقات بالاي يخچال قرار دهيد. مطالعات روان‌شناختي نشان داده‌اند انسان‌ها اولين چيزي را كه به چشمشان مي‌خورد انتخاب مي‌كنند، بنابراين هميشه خوردني‌هاي سالم و مغذي را در دسترس‌ترين موقعيت بگذاريد.
 اگر راست دست هستيد با دست چپ و اگر چپ دست هستيد با دست راست غذا بخوريد. بررسي‌ها نشان داده‌اند غذا خوردن با دستي كه غالب كارهايتان را با آن انجام مي‌دهيد، سرعت خوردن را افزايش مي‌دهد و علت اين تند خوردن كه به پرخوري منجر مي‌شود گرسنگي نبوده، بلكه فقط يك عادت است.
 هنگام طبخ غذا آدامس بدون قند بجويد. جويدن آدامس بدون قند ولع خوردن را كاهش مي‌دهد. آدامس جويدن مداوم به كنترل وزن كمكي نمي‌كند، اما اگر در زمان‌هاي خاصي از روز يا شب اين كار را انجام دهيد به كم‌خوري كمك مي‌كند.

خوابي راحت با تغذيه...
آنچه شما مي‌خوريد و مي‌نوشيد روي توانايي به خواب رفتن و يا داشتن خواب راحت و كافي تاثير قابل ملاحظه‌اي دارد.
به نقل از سايت اينترنتي هلت دي، بسياري از غذاها مي‌توانند شما را خواب‌آلوده كنند در حالي كه بسياري ديگر باعث مي‌شوند براي خوابيدن با مشكل مواجه شويد.
انجمن ملي خواب در آمريكا نمونه‌هايي از مواد غذايي و نوشيدني‌ها را معرفي كرده كه مي‌توانند روي خواب شما تاثير بگذارند. براي مثال غذاهايي كه داراي نوعي اسيدآمينه موسوم به تريپتوفان هستند پس از رسيدن اين اسيد آمينه به مغز، خواب را افزايش داده و مغز را به خوابيدن ترغيب مي‌كنند.
تريپتوفان در بسياري از مواد غذايي غني از پروتئين يافت مي‌شود، بنابراين تهيه يك ميان وعده قبل از خواب كه حاوي تركيبي از پروتئين و كربوهيدرات باشد مي‌تواند شما را به خوابيدن ترغيب كند. از جمله اين خوردني‌ها مي‌توان به شير، غلات، پنير، كراكر، نان تست و كره بادام‌زميني اشاره كرد.
همچنين خوردن يك وعده غذايي سنگين و زياد به ويژه اگر مقدار زيادي كربوهيدرات داشته باشد موجب افزايش خواب‌آلودگي مي‌شود. از سوي ديگر نوشيدن آشاميدني‌هاي حاوي كافئين در ساعات پاياني روز و قبل از خواب موجب كاهش خواب‌آلودگي مي‌شود و خوابيدن را دشوار مي‌سازد.
نوشابه‌هاي انرژي‌زا نيز به طور موقت سطح انرژي بدن را افزايش مي‌دهند، اما اغلب پس از مدتي كوتاه در نهايت منجر به خواب‌آلودگي مي‌شوند. الكل نيز خواب را آشفته كرده و مانع از وارد شدن مغز به مرحله خواب عميق مي‌شود كه از مراحل مهم خواب براي استراحت و بازسازي مغز و بدن و تخليه استرس‌ها و تنش‌ها است.

مبتلايان به نقرس از خوردن جگر، دل و قلوه پرهيز كنند
يك فوق تخصص روماتولوژي با بيان اينكه التهاب حاد مفصلي بويژه در انگشت شست پا بارزترين علامت بيماري نقرس است، گفت: مصرف گوشت ماهي‌هايي نظير قزل آلا، ميگو و ساردين كه اسيداوريك بالايي دارند و همچنين گوشت قرمز محدوديت مصرف داشته و استفاده از جگر، دل و قلوه در مبتلايان به نقرس ممنوع است.
رستميان درباره ريسك فاكتورهاي ابتلا به نقرس توضيح داد: افزايش مصرف پورين‌ها، مصرف برخي داروها كه باعث عدم دفع كامل اسيد اوريك مي‌شوند، مصرف الكل، ابتلا به برخي بيماري‌ها چون صدف پوستي كه سوخت و ساز را در بدن بالا مي‌برند، شيمي‌ درماني و برخي از انواع آنمي‌ها از جمله عوامل بالا برنده اسيد اوريك و در نهايت ابتلا به نقرس هستند.
رستميان ادامه داد: در مواردي كه ميزان اسيد اوريك ادرار بيمار بالاتر از 1100 ميلي‌گرم باشد، بايد حتما درمان‌هاي پايين‌آورنده اسيد اوريك خون براي وي به كار گرفته و در صورت بروز حمله، داروهاي رفع التهاب تجويز ‌شود.
اين فوق تخصص روماتولوژي، با اشاره به اينكه به منظور پيشگيري از بروز اين بيماري حفظ رژيم غذايي ضروري است، عنوان كرد: گوشت ماهي‌هايي نظير قزل آلا، ميگو و ساردين كه اسيد اوريك بالايي دارند و همچنين گوشت قرمز محدوديت مصرف داشته و استفاده از جگر، دل و قلوه در مبتلايان به نقرس ممنوع است.

هشدار به نوجوانان در مورد مصرف زياد قند فروكتوز!
در يك آزمايش جديد معلوم شد نوجواناني كه مقادير زيادي از غذاها و نوشيدني‌هاي حاوي قند فروكتوز را مصرف مي‌كنند بيشتر در معرض بيماري‌هاي قلبي و عروقي و خطر ابتلا به ديابت هستند.
قند فروكتوز به شكل طبيعي در ميوه‌ها يافت مي‌شود، اما نوع ديگري از آن به صورت شربت ذرت با غلظت بالاي فروكتوز در غذاها و نوشابه‌هاي فرآوري شده و صنعتي مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
به گفته كارشناسان بهداشت و تغذيه در كالج پزشكي جورجياي آمريكا، بدن نوجوانان به دليل اين كه در سن رشد هستند، ولع و اشتياق زيادي به مصرف اين قند قوي دارد و شركت‌هاي غذايي نيز از اين اشتياق سوءاستفاده كرده و اغلب براي تبليغ محصولات خود اين گروه سني را مورد هدف قرار مي‌دهند.
به گزارش سايت اينترنتي هلت دي نيوز، آزمايشات روي 559 نوجوان 14 تا 18 ساله كه رژيم غذايي غني از فروكتوز داشتند نشان داد كه اين نوع رژيم غذايي موجب افزايش فشار خون و فاكتور‌هاي مرتبط با ديابت مثل افزايش قند ناشتا و مقاومت انسوليني و همچنين باعث بروز فاكتورهاي التهابي مي‌شود كه با بروز مشكلات قلبي و عروقي مرتبط است.
فروكتوز قند طبيعي است كه در بسياري از مواد غذايي يافت مي‌شود، اين قند به علاوه به بسياري ديگر از مواد غذايي به شكل مصنوعي افزوده مي‌شود. آزمايشات تاييد مي‌كنند افرادي كه رژيم غذايي حاوي مقادير بالاي فروكتوز دارند در معرض خطر فزاينده ابتلا به فشار خون بالا هستند. علاوه بر اين قند فروكتوزي كه به طور مصنوعي به مواد غذايي افزوده مي‌شود نه تنها به ريشه دندان‌ها آسيب مي‌رساند، بلكه حتي متابوليسم بدن را نيز دستخوش تغييرات مي‌كند و عامل اصلي اين تغييرات قند فروكتوز است كه مي‌تواند وارد سلول‌هاي بدن ‌شود و متابوليسم آنها را تا حد خطرناك و مخربي تغيير دهد.
نكته‌هاي تغذيه‌اي در خصوص پيشگيري از سرطان
يک کارشناس تغذيه توصيه کرد: غذاي نيم سوخته و سوخته مانند کباب و جوجه کباب سوخته، نان سوخته، ته ديگ سوخته، پياز داغ سوخته و سيب زميني سرخ کرده سوخته را مصرف نکنيد.
يوسف نقيايي درباره رعايت نکات تغذيه‌اي در خصوص پيشگيري از سرطان اظهار داشت: به منظور پيشگيري از بروز سرطان غذاها را به شکل سالم تهيه، نگهداري و مصرف کنيد و غذاهاي فاسد شدني را در يخچال نگهداري کنيد.
مدير گروه تغذيه مرکز بهداشت استان يزد با بيان اين مطلب که از مصرف غذاي پخته شده که به مدت زياد مانده باشد خودداري کنيد، گفت: براي حفظ خواص ويتامين‌هاي موجود در ميوه‌ها و سبزي‌ها، آنها را در يخچال نگهداري کنيد.
وي با اشاره به اين که انواع گوشت را به طور کامل بپزيد، توصيه کرد: روش‌هاي صحيح پخت مثل بخارپز، آبپز و پختن ملايم را جايگزين سرخ كردن عميق، سوزاندن و پخت طولاني مدت، نماييد.
نقيايي با تاکيد بر مصرف غذاهاي کم چرب، كم شيرين و کم نمک، تصريح کرد: از انواع لبنيات کم چرب و کم نمک (شير، ماست و پنير کم چرب و دوغ کم نمک) استفاده کرده و از طرفي مصرف غذاهاي چرب به ويژه با منشا حيواني را محدود کنيد. از روغن هاي گياهي در حد کم و به مقدار نياز روزانه استفاده کنيد و از سوزاندن روغن‌ها جلوگيري کنيد.
اين کارشناس تغذيه با تاکيد بر اين مطلب که مصرف غذاهاي پرنمک و نمک سفره را محدود کنيد، متذکر شد: مقدار نمک را در تهيه غذا کاهش داده و در عوض از انواع ادويه‌ها و چاشني‌هاي گياهي براي طعم دار کردن غذاها استفاده کنيد.
اين کارشناس تغذيه همچنين با تاکيد بر کاهش مصرف قند و شکر تصفيه شده به منظور پيشگيري از بروز سرطان گفت: مصرف غذاهاي آماده و کنسرو شده را کاهش دهيد.
نگاه كردن به عكس‌ غذاهاي اشتهاآور اشتياق به خوردن را افزايش مي‌دهد
در يك بررسي جديد معلوم شد نگاه كردن به عكس‌ غذاهاي اشتهاآور و خوشمزه شما را دچار گرسنگي كاذب كرده و اشتياق به خوردن را افزايش مي‌دهد. متخصصان انستيتو پزشكي مسكن پلانك با انجام آزمايشي روي مردان جوان و سالم دريافتند مقدار هورمون گرسنگي موسوم به «گرلين» خون در اين مردان در اثر نگاه كردن به عكس غذاهاي محرك و خوشمزه افزايش پيدا مي‌كند.
به گفته متخصصان تغذيه، هورمون گرلين به عنوان يك تنظيم كننده اصلي هم رفتارهاي تغذيه‌اي و هم فرآيندهاي دخيل در سوخت‌وساز غذايي را در كنترل دارد.
به نوشته روزنامه يواس‌اي تودي، اين آزمايشات تاييد مي‌كنند كه علاوه بر مكانيسم‌هاي فيزيولوژيكي براي حفظ سطح انرژي بدن، عوامل محيط زيست نيز تاثير خاصي روي نحوه مصرف مواد غذايي دارند.
اين متخصصان تاكيد كردند: آزمايشات ما براي اولين ‌بار نشان دادند كه ترشح گرلين در خون براي تنظيم و كنترل مصرف غذا علاوه بر محرك‌هاي فيزيولوژيكي تحت تاثير عوامل خارجي نيز است. 
نقش چشمگير ميوه و سبزي در سلامت روده
مصرف ميوه و سبزي مي‌تواند در پيشگيري از ابتلا به سرطان روده كه دومين سرطان رايج در كشورهاي غربي است، موثر باشد. به نقل از پايگاه اينترنتي ايندين تايمز، مواد مغذي موجود در انواع ميوه و سبزي مي‌توانند در پيشگيري از ابتلا به سرطان روده نقش چشمگيري داشته باشند. نتايج مطالعات محققان دانشگاه «هاليم» كره جنوبي نشان داد: مواد غذايي حاوي «لوتئولين» مانع از رشد سلول‌هاي سرطاني در روده مي‌شوند. شرايط آزمايشگاهي نشان مي‌دهند تركيب لوتئولين كه در ميوه و سبزي يافت مي‌شود، ويژگي ضد سرطاني، آنتي‌اکسيداني و ضد التهابي دارد. از جمله مواد غذايي كه حاوي لوتئولين هستند، مي‌توان به روغن زيتون، فلفل سبز، آويشن و رزماري اشاره كرد. محققان اعلام كردند كه تحقيقات بيشتري نياز است تا چگونگي تاثيرگذاري اين تركيب را در جلوگيري از پيشرفت سرطان دريابند.

نقش چاي در كاهش فشار خون
پزشكان استراليايي در يك آزمايش جديد دريافته‌اند نوشيدن هشت فنجان چاي در روز فشار خون را پايين مي‌آورد و از بروز بيماري قلبي جلوگيري مي‌كند.
متخصصان علوم پزشكي دانشگاه استراليايي غربي به گروهي از داوطلبان كه فشار خون طبيعي و بالا داشتند، چاي سياه دادند. اين افراد از طريق نوشيدن چاي 429 ميلي گرم پلي فنول گياهي كه معادل هشت و نيم فنجان چاي در روز است، دريافت كردند. به گروه ديگري از اين داوطلبان نيز يك دارونما با طعم چاي داده شد. به نوشته روزنامه تلگراف، پس از 6 ماه فشار خون گروهي كه چاي نوشيده بودند، mmHg 3- 2 كاهش پيدا كرد. پزشكان از اين آزمايش نتيجه گرفتند نوشيدن چاي سياه مي‌تواند فشار خون بالا را تا 10 درصد و خطر بيماري قلبي را بين 7 تا 10 درصد پايين بياورد.
دكتر جوناتان هوگسان كه نتايج مطالعات اخير را در مجله آرشيو طب داخلي منتشر كرده تاكيد كرد مصرف دائمي چاي سياه هم در افرادي كه فشار خون عادي دارند و هم در بيماران مبتلا به فشار خون بالا موجب كاهش فشار خون مي‌شود.
مبتلايان به مشكلات پانکراس ماهي و روغن زيتون بخورند
پژوهشگران اسپانيايي براساس پژوهش انجام شده در دانشگاه گرانادا مي‌گويند مواد يافت شده در روغن زيتون خام و ماهي علائم بيماري پانکراس را تسکين مي‌دهند. دکتر «ماريا بلن لوپز» سرپرست اين تحقيق از دانشگاه گرانادا گفت: اسيد روغني و ماده‌اي موسوم به «هيدروکسي تيروزول» که در غلظت‌هاي بالاي روغن زيتون خام وجود دارد و همچنين اسيدهاي چرب اشباع نشده امگا- 3 که در ماهي يافت مي‌شود، علائم بيماري پانکراس را تسکين مي‌دهند. دکتر لوپز افزود: پژوهشگران نقش مواد را در رژيم مديترانه‌اي در جلوگيري و تسکين آسيب سلولي بررسي کردند. اين بررسي به خصوص بر روي چگونگي تأثير اسيدهاي چرب و آنتي‌اکسيدان‌ها بر روي مکانيزم‌هاي سلولي که التهابات نقاط مختلف را در پانکراس پاسخ مي‌دهند انجام شد.

كاهش خطر افسردگي با ويتامين D
پژوهشگران دريافتند: ميزان بالاتر ويتامين D به طور چشمگيري خطر ابتلا به افسردگي را به ويژه در ميان افرادي که سابقه افسردگي دارند، کاهش مي‌دهد.
دکتر «شروود براون» استاد روانپزشکي دانشگاه تگزاس و همکارانش با مطالعه بر روي 12 هزار و 600 فرد شرکت کننده از سال 2006 تا 2010 به اين مهم دست يافتند.
اين پژوهش نشان داد: کاهش سطح ويتامين D با علائم افسردگي ارتباط دارد و مراقبت‌هاي اوليه از بيماراني که سابقه افسردگي داشته‌اند، ممکن است يک نشانه مهم براي ارزيابي سطح ويتامين D در اين بيماران باشد.
دکتر «براون» اظهار كرد: تا کنون ميزان پايين ويتامين D در بدن انسان با تعدادي از بيماري‌هاي قلبي-عروقي و عصب شناختي مرتبط شناخته شده است.
وي ادامه داد: با اين حال اين مطالعه تاييد نمي‌کند که افزايش ويتامين D علائم افسردگي را کاهش مي‌دهد.
«براون» افزود: دانشمندان رابطه دقيق بين اين دو موضوع را مشخص نکرده‌اند. اينکه آيا کاهش ويتامين D در علائم افسردگي موثر است يا افسردگي خودش موجب کاهش سطح ويتامين D مي‌شود يا از لحاظ شيميايي چه اتفاقي مي‌افتد، به مطالعات بيشتري نياز دارد. با اين حال ويتامين D ممکن است در انتقال دهنده‌هاي عصبي، علائم التهابي و عوامل ديگري که مي‌توانند به توضيح رابطه با افسردگي کمک کنند، موثر باشد.
شير كم‌چرب به بهبود كارايي مغز كمك مي‌كند
كارشناسان مي‌گويند: نوشيدن حداقل يك ليوان شير در روز نه تنها ريزمغذي‌هاي اصلي و ضروري را به بدن شما مي‌رساند، بلكه درعين حال تاثير مثبتي بر روي مغز و كارآيي ذهني دارد.
در يك مطالعه جديد معلوم شد افراد بزرگسالي كه بيشتر از شير و فرآورده‌هاي آن استفاده مي‌كنند در مقايسه با افرادي كه شير نمي‌نوشند در تست‌هاي كارآيي مغز و حافظه خيلي بهتر عمل مي‌كنند و بازده مطلوب‌تري دارند.
به گزارش شبكه خبري اي بي سي، متخصصان دانشگاه ماين پس از مطالعه روي بيش از 900 مرد و زن 23 تا 98 ساله و با انجام مجموعه‌اي از تست‌هاي مغزي به نتايج فوق دست يافتند.
اين متخصصان در عين حال مقدار مصرف شير را در شركت‌كنندگان بررسي كردند. در نهايت معلوم شد احتمال شكست خوردن در آزمون‌هاي فوق در بين افرادي كه عادت به نوشيدن شير دارند 5 برابر كمتر است.
اين بررسي همچنين نشان داد افرادي كه مرتب شير مي‌نوشند به طور كلي رژيم غذايي سالم‌تري دارند.
علاوه بر اين، کلسيم که نقش اساسي در شکل‌‌گيري و استحکام استخوان‌ها و سلامت دندان‌ها دارد، از مهم‌ترين ترکيبات موجود در شير است. فسفر نيز که براي بسياري از واکنش‌هاي شيميايي بدن و فعال کردن آنزيم‌ها لازم است و در رشد و ترميم بافتي دخالت دارد، جزو املاح مهم موجود در شير است و به غير از آن سديم و پتاسيم که در تنظيم اسيدي و بازي بودن سلول‌هاي بدن نقش ايفا مي‌کنند با مصرف شير به ميزان مناسبي وارد بدن مي‌شوند.
درعين حال مطالعات زيادي وجود دارند مبني بر اينکه مصرف شير و لبنيات، خطر بيماري‌هاي قلبي ‌عروقي را کاهش مي‌دهد. مرداني که بيشتر از ديگران شير مصرف مي‌کنند، کمتر دچار حملات قلبي مي‌شوند. همچنين مصرف شير کم‌ چرب به دليل سرشار بودن از کلسيم ميزان کلسترول بد را در خون کاهش داده و ميزان کلسترول خوب را بالا مي برد، اما فراموش نكنيد كه منظور از شير در اين مورد نوع كم چرب آن است.
دهانتان را خوشبو كنيد…
گاهي اوقات ممكن است دهان شما بوي بد و نامطبوع بگيرد كه هم براي خودتان و هم براي ديگران آزار دهنده است و چه بسا كه حتي شما را از ارتباط گرفتن با ديگران گريزان مي‌كند.
گاهي خوردن پياز و سير در آخرين وعده غذايي موجب بوي نامطبوع دهان مي‌شود.
سايت اينترنتي ارگانيك به تازگي مقاله‌اي را منتشر كرده كه در آن سه شگرد خانگي ساده و بي‌دردسر براي رفع بوي بد دهان و مطبوع كردن بازدم ارائه شده است.
هر يك از اين سه روش به پاكسازي فضاي دهان كمك مي‌كنند و ميزان مواد سمي را در آن به حداقل مي‌رسانند. اين سه راهكار عبارتند از:
1- جويدن مقداري سبزي جعفري بعد از غذا كه به تازه شدن بازدم كمك مي‌كند. جعفري منبع غني از كلروفيل است كه به عنوان يك خوشبوكننده طبيعي دهان عمل مي‌كند. اين سبزي همچنين مثل يك خنك كننده طبيعي در دهان احساس تازگي و تميزي ايجاد مي‌كند.
2- مسواك كردن با جوش شيرين نيز در رفع بوي نامطبوع دهان بسيار موثر است، چون مولكول‌هاي بو را به خود جذب مي‌كند و خواص ضدباكتريايي دارد. براي اين منظور مقداري جوش شيرين روي مسواك خود بريزيد و دندان‌ها و روي زبان را با آن مسواك بزنيد تا تاثير معجزه‌آساي آن را در پاكسازي دهان مشاهده كنيد.
3- استفاده از چاشني‌هاي معطر مثل ميخك، دانه‌هاي هل و رازيانه نيز پس از هر وعده غذايي در رفع بوي بد دهان بسيار موثر است. اين چاشني‌هاي گياهي خواص ضدميكروبي دارند و بهداشت دهان و دندان‌ها را بهبود مي‌بخشند.
آب آلوئه‌ورا، نوشيدني جادويي
حتما تاكنون مطالب زيادي درباره بسياري از خواص مفيد و فراوان آلوئه ورا براي سلامت و شادابي پوست شنيده‌ايد، اما آيا از خواص منحصر به فرد آب اين ميوه براي سلامت كل بدن مطلع هستيد؟
آب آلوئه ورا يك نوشيدني كاملا بي‌خطر، همه فن حريف و معجوني جادويي حاوي ريز مغذي‌هاي مختلف، ويتامين‌ها، املاح معدني، اسيد آمينه و ساير عناصر و املاح مهم و حياتي براي بدن است.
سايت اينترنتي كامن سنس در گزارش جديدي دراين باره آورده است: آب آلوئه ورا به دستگاه گوارش و هضم غذا كمك مي‌كند. اين نوشيدني به طور طبيعي دستگاه گوارش را پاكسازي و به حركات روده كمك مي‌كند و در رفع يبوست موثر است حتي در بهبود و كاهش اسهال هم نقش مفيدي دارد.
آب آلوئه ورا سطح انرژي بدن را افزايش مي‌دهد. رژيم غذايي روزانه ما حاوي موادي است كه موجب خستگي و فرسودگي مي‌شوند در حالي كه مصرف روزانه اين آبميوه حس سلامتي را افزايش مي‌دهد، سطح انرژي بدن را افزايش داده و وزن بدن را در حد سلامتي نگه مي‌دارد.
اين آبميوه در بازسازي سيستم ايمني بدن نقش به سزايي دارد. آب آلوئه ورا براي افرادي كه دچار اختلالات مزمن سيستم ايمني هستند بسيار مفيد است و گلبولهاي سفيد خون را براي مبارزه با ويروس‌ها تحريك مي‌كند. آب آلوئه ورا خاصيت سم زدايي دارد. اين نوشيدني يك كمك مهم و طبيعي براي سم زدايي از بدن است.
همه ما از آنجايي كه زندگي پرتنشي را در طول روز تجربه مي‌كنيم و آلودگي محيط زندگي‌مان را فرا گرفته و از سوي ديگر به هله هوله خوري نيز عادت داريم نيازمند معجوني هستيم كه هر از گاهي بدنمان را ضدعفوني و پاكسازي نمايد. آب آلوئه ورا غني از ويتامين‌ها و املاح معدني است كه به بدن قدرت مي‌دهد تا با اين استرس‌ها و فشارهاي روزانه مقابله كند.
اين نوشيدني درعين حال تاثير چشمگيري در كاهش التهاب‌ها در بدن دارد، انعطاف پذيري مفاصل را بهبود مي‌بخشد و به توليد مجدد سلولهاي بدن كمك مي‌كند. عضلات مفصلي را تقويت مي‌كند و در نتيجه درد و التهاب را در مفاصل ضعيف و پير تسكين مي‌دهد.
كاهش خطر پوليپ‌هاي روده بزرگ با مصرف غذاهاي دريايي
در يك آزمايش جديد معلوم شد زناني كه در هفته حدود سه نوبت ماهي مصرف مي‌كنند كمتر دچار پوليپ‌هاي روده بزرگ مي‌شوند.
‌اين پوليپ‌ها قابليت آن را دارند كه در شرايط مساعد به سرطان تبديل شوند و بررسي‌ها نشان مي‌دهد زناني كه كمتر ماهي مي‌خورند بيشتر با خطر ابتلا به اين پوليپ‌ها مواجه هستند. اين يافته حاصل مطالعه روي بيش از 5000 شركت كننده است و مشروح آن در مجله آمريكايي تغذيه باليني گزارش شده است. متخصصان آمريكايي در اين آزمايش تاكيد كردند هرچند مطالعه اخير ثابت نمي‌كند كه غذاهاي دريايي لزوما محافظ بدن در برابر پوليپ‌ها هستند، اما آزمايشات اوليه روي حيوانات نشان داده اند اسيدهاي چرب امگا- 3 موجود در ماهي مي‌توانند خطر بروز سرطان روده بزرگ و راست روده را كاهش دهند. آمارها حاكي است در آمريكا سالانه حدود 140 هزار مورد جديد ابتلا به اين سرطان تشخيص داده مي‌شود و خطر ابتلا به آن در طول عمر مردم آمريكا حدود 20 درصد است. طبق گزارش انجمن سرطان آمريكا، اين يافته اطمينان پزشكان و متخصصان را نسبت به تاثير مفيد ماهي در كاهش احتمال بروز سرطان روده افزايش داده است.
به گزارش خبرگزاري رويترز، دكتر ادوارد گيووانوچي استاد دانشكده بهداشت عمومي هاروارد كه البته در اين آزمايش حضور نداشته متذكر شد: عقيده متخصصان اين است كه امگا- 3 موجود در ماهي مي‌تواند تاثير ضدالتهابي مثل آسپرين داشته باشد و از رشد پوليپ‌هاي روده جلوگيري مي‌كند.
سبزي‌ها را خيلي خرد نکنيد
كارشناس مواد آشاميدني و بهداشتي معاونت غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي يزد با بيان اينكه هر چقدر مواد غذايي در هنگام پخت بيشتر خرد شوند مقدار کاهش مواد مغذي در آن بيشتر خواهد بود، توصيه كرد: تا جايي که امکان دارد سبزي‌ها را موقع پختن زياد خرد نکنيد. رضا موركيان در مورد روش جوشاندن مواد غذايي گفت: آب به علت اين که داراي گرماي ويژه بالايي است، محيط مناسبي براي انتقال حرارت به ماده غذايي است. همچنين دسترسي به آن آسان است به همين دليل از روش جوشاندن براي پخت بسياري از مواد غذايي استفاده مي‌شود.
وي ادامه داد: يکي از معايب آب براي پخت مواد غذايي اين است که حلال خوبي است و ممکن است ماده غذايي در آب مقدار قابل توجهي از مواد مغذي خود را از دست بدهد به عنوان مثال سبزي‌ها را معمولا براي پخت مي‌جوشانند كه اين امر موجب کاهش برخي از عناصر مغذي و ويتامين‌ها به خصوص ويتامين C مي‌شود.
وي در مورد معايب روش جوشاندن گفت: کاهش کاروتن سبزي‌ها در اثر جوشاندن ناچيز است، اما ميزان قابل توجهي ويتامين B1 و C از بين مي‌رود. همچنين کاهش عناصر معدني و ويتامين‌هاي محلول در آب با افزايش مقدار آب مصرفي زياد مي‌شود.
اين كارشناس مواد غذايي تصريح كرد: با انجام يک سري آزمايش‌ها ثابت شد هنگامي که کلم با مقدار کمي آب پخته مي‌شود، 60 درصد ويتامين C خود را از دست مي‌دهد، در حالي که اگر در مقدار بيشتري آب طبخ شود، 70 درصد آن از بين مي‌رود. وي اضافه كرد: همچنين در مورد برنج، اگر در آب کم پخته شود، 30 درصد از ويتامين خود را از دست مي‌دهد در حالي که پختن آن در مقدار بيشتري آب موجب از دست رفتن حدود 50 درصد از ويتامين آن مي‌شود.
وي افزود: همچنين مدت زمان جوشاندن ماده غذايي در کاهش مواد مغذي مؤثر است به عنوان مثال هنگامي که زمان پخت طولاني است، مقدار بسيار زيادي ويتامين C از دست مي‌رود.
موركيان خاطرنشان كرد: نکته مهم ديگر اين است که هرچه سطح ماده غذايي بزرگ‌تر باشد، کاهش مواد مغذي محلول در آب از طريق ورود به آب پخت بيشتر است. خرد و له کردن، بريدن و ريز کردن ماده غذايي نه تنها سطح آن را افزايش مي‌دهد، بلکه آنزيم‌ها را نيز آزاد مي‌کند و مقدار بيشتري مواد مغذي از دست مي رود.
وي ادامه داد: هر چقدر اندازه ماده غذايي در هنگام پخت کوچک‌تر باشد يعني بيشتر خرد شود يا برش داده شود، مقدار کاهش مواد مغذي در آن بيشتر خواهد بود، بنابراين تا جايي که امکان دارد سبزي‌ها را موقع پختن خيلي خرد نکنيد، حتي سبزي‌هايي مثل کدو سبز، گوجه فرنگي، سيب زميني و... را درسته بپزيد و پوست آنها را جدا نکنيد.
موركيان خاطرنشان كرد: پوست‌گيري سبزي‌ها قبل از پخت نيز باعث کاهش قابل توجه مواد مغذي موجود در آنها مي‌شود، به طور مثال اگر سيب زميني با پوست پخته شود، حدود يک سوم ويتامين C خود را از دست مي‌دهد، ولي کاهش اين ويتامين در سيب زميني پوست گرفته شده 10 درصد بيشتر است.
رنگ غذا در اشتهاي کودک موثر است
يک روانشناس با بيان اينکه ايجاد يک محيط آرام در خوردن غذا به کودک کمک مي‌کند، افزود: خاموش کردن راديو يا تلويزيون و عدم مشاجره هنگام غذا خوردن از جمله اين موارد است.
راضيه سعيدمنش در خصوص نکات تغذيه‌اي هنگام تغذيه کودکان اظهار داشت: در هنگام غذا خوردن، کودک بايد در وضعيت راحتي قرار گيرد و به غذا نزديک باشد.
وي توصيه کرد: بشقاب و لوازم غذا از نوع نشکن باشد، زيرا در صورت شکستن ظروف، والدين عصباني شده و کودک احساس ترس مي‌کند.
وي با بيان اينکه رنگ غذا در اشتهاي کودک و علاقه او به غذا تاثير مي‌گذارد، خاطرنشان ساخت: خوردن غذاهاي رنگي مانند رنگ‌هاي سبز (سبزيجات) و نارنجي (هويج) براي او جالب است.
سعيدمنش تاکيد کرد: دادن وقت کافي در زمان صرف غذا بسيار مهم است و بايد از عجله اجتناب کرد. اين روانشناس متذکر شد: بهتر است بي‌علاقگي کودک نسبت به يک ماده غذايي را پذيرفت و يک ماده خوراکي ديگري را جايگزين کرد. وي با اشاره به اينکه غذا خوردن در يک ساعت معين مي‌تواند سبب تحريک اشتهاي کودک شود، گفت: خستگي کودک يکي از علل کم اشتهايي او است، لذا بهتر است بعد از استراحت به او غذا داد. وي با بيان اين که ايجاد يک محيط آرام در خوردن غذا به کودک کمک مي‌کند، افزود: خاموش کردن راديو يا تلويزيون و عدم مشاجره هنگام غذا خوردن از جمله اين موارد است. اين روانشناس توصيه کرد: هنگامي که رفتار کودک غلط است برخورد والدين بايد ثابت باشد به عنوان مثال هنگام پرت کردن بشقاب توسط کودک نبايد گاهي بخنديم و گاهي آنها را دعوا کنيم. وي گفت: نبايد فراموش کنيم که امتناع از خوردن برخي از غذاها ممکن است تقليدي از اطرافيان باشد.
بهترين زمان مصرف ميوه
يك کارشناس و مشاور علوم تغذيه و رژيم درماني گفت: هميشه در وعده‌هاي غذايي اصلي‌تان از سالاد استفاده کنيد و سالادتان را به جاي سس مايونز با مقداري روغن زيتون و آبليمو مزه‌دار کنيد.
سميه صمدي اظهار كرد: ميوه و سبزيجات در مقايسه با ساير گروه‌هاي مواد غذايي انرژي کمتري دارند در حالي که منابع اصلي تامين فيبر، ويتامين‌ها و مواد معدني براي بدن است و خاصيت آنتي‌اکسيداني فراواني دارند.
وي با بيان اينکه منابع علمي خوردن روزانه پنج واحد از گروه ميوه‌ها و سبزيجات را توصيه مي‌کنند، گفت: هر واحد ميوه برابر يک ميوه تازه متوسط، يک دوم ليوان آب ميوه‌جات، يک دوم ليوان کمپوت ميوه و نيز هر واحد سبزيجات برابر با يک ليوان سبزي خام برگدار يا سالاد و نصف ليوان سبزي پخته ‌شده است.
کارشناس و مشاور علوم تغذيه و رژيم درماني با بيان اينکه بهترين زمان خوردن ميوه‌ها ميان وعده صبح و عصر است، افزود: البته به افراد مبتلا به کم ‌خوني فقر آهن پيشنهاد مي‌شود پس از صرف وعده غذاي اصلي از مرکبات استفاده کنند تا جذب آهن موجود در غذا افزايش يابد.
صمدي با بيان اينكه بهتر است به جاي آب ميوه از خود ميوه با پوست استفاده شود تا فيبر بيشتري به بدنشان برسد، تصريح کرد: به افراد داراي اضافه وزن يا ولع فراوان نسبت به خوردن غذا پيشنهاد مي‌شود در صورتي که مشکلات گوارشي نداشته باشند، غذايشان را با سالاد و سبزيجات آغاز کنند، به اين ترتيب حجم زيادي از معده پر شده و فرد احساس سيري زودتر مي‌كند.
وي با تاکيد بر استفاده از سبزيجات خام گفت: در غير اين صورت سبزيجات را با شعله کم و مقدار کمي آب در حداقل زمان ممکن بپزيد.
کارشناس و مشاور علوم تغذيه و رژيم درماني يادآور شد: بهترين زمان مصرف ميوه در ميان وعده صبح و عصر است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر