پتایا (میوه اژدها)



پتایا میوه بومی مکزیک، آمریکای مرکزی و جنوبی است که به میوه اژدها نیز شهرت یافته است. در حال حاضر این میوه در کشورهایی همچون اندونزی، تایوان، ویتنام، فلیپین و مالزی نیز پرورش می یابد و به دو گونه سفید و قرمز یافت می شود. این میوه پس از پوست کندن به دلیل داشتن دانه های ریز سیاه شباهت بسیاری به کیوی دارد و همانند کیوی تقریبا بی مزه و یا بسیار کم شیرین است.
پتایا میوه ای کم کالری محسوب می شود (هر 100 گرم حاوی 60 کیلوکالری انرژی ) و دانه های سیاه آن غنی از اسیدهای چرب است. دانه های نجویده این گیاه غیرقابل هضم هستند. بخش خوراکی آن عمدتا از آب و کربوهیدرات تشکیل شده است به همراه مقداری پروتین و چربی. همچنین مقدار اندکی کلسیم ، آهن و فسفر نیز در پتایا یافت می شود. گونه قرمز پتایا منبع خوبی از ویتامین C به حساب می آید و غنی از آنتی اکسیدان فتاآلبومین است که با جلوگیری از تشکیل رادیکال های آزاد سبب پیشگیری از سرطان می گردد. در تایوان این میوه به عنوان جایگزین مناسب برنج در تامین فیبر غذایی مناسب برای بیماران دیابتی توصیه می شود. مصرف پتایا می تواند در کاهش کلسترول و فشار خون نیز مفید باشد.
مصرف میزان بالایی از میوه اژدها سبب صورتی و یا قرمز شدن ادراد شده که عارضه ای بی ضرر است و به آن pseudohematuria گفته می شود. 


منبع:  http://www.drgranny.com/2011/02/18/health-benefits-of-dragon-fruit/

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر