زنان 9 و مردان 13 ليوان آب در روز براي جبران كم‌آبي مصرف كنند


443-1.jpg
مصرف چاي و قهوه در تابستان باعث كاهش آب بدن مي‌شود
يك متخصص تغذيه با تاكيد بر اينكه زنان 9 و مردان 13 ليوان آب در روز به منظور جبران كم‌آبي بدن مصرف كنند، گفت: مصرف چاي و قهوه در تابستان بويژه براي افراد ميانسال مناسب نيست و كاهش آب بدن را به دنبال دارد.
خديجه رحماني در گفت‌وگو با خبرنگار «سلامت» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره تغذيه در فصل تابستان و با تاكيد بر جبران كم‌آبي بدن عنوان كرد: تابستان گرم‌ترين فصل سال است. لازم است بدن براي حفظ دماي طبيعي خود تطابقاتي انجام دهد و آب از دست رفته را جبران نمايد.
وي با بيان اينكه يكي از راه‌هاي تشخيص از دست رفتن آب بدن، احساس تشنگي است، اظهار كرد: البته احساس تشنگي در افراد ميانسال و بالاتر كاهش مي‌يابد اما به طور كلي زماني كه فرد احساس تشنگي مي‌كند به اين معناست كه مقداري از آب بدنش را از دست داده است.
اين متخصص تغذيه ضمن تاكيد بر اين ‌كه حفظ آب بدن نكته مهمي براي حفظ سلامتي در فصل تابستان است، عنوان كرد: رسيدن به مرحله تعادل مثبت نيازمند آن است كه فرد، كمي بيشتر از رفع احساس تشنگي آب بنوشد. در واقع برقراري تعادل مثبت آب در بدن نيازمند جبران اين كمبودها به كمك آب و مايعات مشابه است.
رحماني در ادامه با بيان اينكه زنان در فصل تابستان روزانه به 9 و مردان به 13 ليوان آب احتياج دارند، گفت: اين آب بايد در فواصل معين مصرف شود و به معناي خوردن آب به ميزان زياد در يك نوبت نيست.
وي اضافه كرد: افراد ميانسال و بالاتر كه احساس تشنگي در آن‌ها كاهش مي‌يابد به مصرف چاي و قهوه روي مي‌آورند. در حالي ‌كه بايد گفت چاي يا قهوه مدر هستند و خود باعث كاهش آب بدن مي‌شوند. لازم است اين افراد مصرف چاي و قهوه را كاهش دهند و پس از هر بار تعريق حتما آب بنوشند.
اين متخصص تغذيه درباره دماي مناسب براي آب نيز توضيح داد: آب بسيار سرد و يا بسيار گرم، هيچ كدام مناسب نيستند. زيرا بدن پس از مصرف آب سرد بايد انرژي صرف كند تا آن را به دماي مناسب برساند. به طور كلي آبي كه در دماي يخچال خنك شده باشد، مناسب است.
وي همچنين افزود: مصرف مايعاتي چون چاي داغ بويژه براي سالمندان كه ممكن است از لحاظ تامين انرژي مشكل داشته باشند، توصيه نمي‌شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر