ضرورت استفاده از راهنمای غذایی برای ترویج تغذیه مناسب

  
راهنمای غذایی و انتخاب‌های سالم سبب ترویج تغذیه مناسب و زندگی سالم می‌شود و بهترین راه برای اطمینان از تأمین نیازهای تغذیه‌ای، استفاده روزانه از گروه‌های غذایی است.
به گزارش وب دا، کارشناس گروه بهبود تغذیه دانشکده علوم پزشکی نیشابور گفت: رعایت دو اصل تعادل و تنوع در برنامه غذایی، تأمین نیازهای تغذیه‌ای روزانه را به همراه دارد که تعادل به معنی مصرف مقادیر لازم از مواد مورد نیاز برای حفظ سلامت بدن و تنوع یعنی مصرف انواع مختلف مواد غذایی که در پنج گروه اصلی غذایی قرار گرفته‌اند و مواد غذایی هر گروه، دارای ارزش غذایی تقریبا یکسان هستند و می‌توانند به جای هم استفاده شوند.
لیلا شورورزی گفت: گروه نان و غلات اولین این گروه‌ها است که شامل انواع نان، ماکارونی، گندم، جو و ذرت است و این مواد غذایی حاوی ویتامین‌های B، آهن و پروتئین هستند.

این کارشناس با بیان اینکه این گروه تأمین‌کننده انرژی بدن است، خاطرنشان کرد: مقدار توصیه شده مواد غذایی این گروه 6 تا 11 واحد در روز است و یک واحد از گروه نان و غلات معادل 30 گرم نان یا نصف لیوان ماکارونی یا نصف لیوان برنج پخته شده است.
شورورزی تغذیه گروه میوه‌ها را گروه بعدی لازم برای حفظ سلامت بدن دانست و یادآور شد: این گروه شامل انواع میوه‌های تازه، خشک و آب‌میوه‌های طبیعی از جمله سیب، هلو، گلابی، گیلاس، هندوانه، پرتقال، نارنگی، آلو و زردآلو است که تأمین‌کننده انواع ویتامین‌ها و املاح در بدن هستند و مقدار توصیه شده این میوه‌ها روزانه 2 تا 4 واحد بوده و یک واحد از گروه میوه‌ها برابر یک میوه متوسط است.
وی با اشاره به گروه سبزی‌ها به‌عنوان دیگر گروه ضروری برای بدن، مواد غذایی این گروه را شامل سبزی‌های ریشه‌دار، سبزی‌های برگ‌دار، سبزی‌های ساقه‌دار، سبزی‌های گلدار و سبزی‌های میوه‌دار عنوان کرد و افزود: این گروه تأمین کننده انواع مختلف ویتامین‌ها و فیبرها است و مقدار توصیه شده آن به‌طور متوسط روزانه 3 تا 5 واحد در روز بوده که هر واحد معادل یک لیوان سبزی خام یا نصف لیوان سبزی پخته است.
کارشناس تغذیه پزشکی نیشابور درباره گروه گوشت، تخم مرغ، حبوبات و مغزها، توضیح داد: انواع گوشت‌های قرمز(گوسفند و گوساله)، گوشت‌های سفید(مرغ، ماهی)، امعاء و احشاء (جگر، دل، قلوه، زبان، مغز)، تخم مرغ و حبوبات (نخود، لوبیا، عدس، باقلا، لپه، ماش) و مغزها (گردو، بادام، فندق، پسته و تخمه ها) در این گروه قرار دارند. شورورزی خاطر‌نشان کرد: مواد غذایی که در این گروه قرار می‌‌گیرند نقش مهمی در تأمین پروتئین بدن دارند.
وی اضافه کرد: مواد غذایی این گروه علاوه بر پرو‌تئین، آهن و روی هم دارند و به همین دلیل برای رشد و خون سازی لازم هستند. به گفته این کارشناس، مقدار توصیه شده از مواد این گروه 2 تا 3 واحد در روز است و هر واحد معادل 60 گرم گوشت قرمز یا ماهی یا مرغ، نصف لیوان حبوبات خام یا یک لیوان حبوبات پخته، دو عدد تخم مرغ، نصف لیوان از مغزها می باشد.
شورورزی با بیان اینکه کلسیم در تشکیل استخوان ها و دندان ها و استحکام آنها نقش ضروری دارد، توضیح داد: گروه شیر و لبنیات نیز که شامل شیر و فرآورده‌های آن مانند ماست، پنیر، کشک، بستنی هستند که در تأمین پروتئین، ویتامین‌ها و املاح به‌ویژه کلسیم بدن نقش به‌سزایی دارند. وی افزود: مقدار توصیه شده از این گروه 2 تا 3 واحد در روز است که یک واحد از گروه شیر و لبنیات معادل یک لیوان شیر یا ماست، 5/1 لیوان بستنی، 45 گرم پنیر و یک لیوان کشک است. کارشناس تغذیه در‌باره گروه متفرقه، اظهار داشت: بر خلاف گروه‌های اصلی پنج گانه که باید حتما در برنامه غذایی روزانه مصرف شوند، توصیه می شود از این گروه حدالامکان کمتر استفاده شود.
شورورزی اضافه کرد: گروه متفرقه شامل: چربی‌ها، شیرینی‌ها، مواد قندی، ترشی‌ها، شوری‌ها، چاشنی‌ها و نوشیدنی‌ها مانند: نوشابه‌های گازدار، چای، قهوه و شربت‌ها هستند که برای این گروه واحدی در نظر گرفته نشده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر