استفاده از نمك دريا براي سلامتي مضر است

 سرپرست دفتر بهبود تغذيه اعلام كرد؛

سرپرست دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي نسبت به تبليغات غير واقع،  مردم فريب و جبران ناپذير در خصوص مصرف نمك هاي طبيعي ( نمك دريا و سنگ نمك) را تهديد جدي براي سلامت آحاد مردم عنوان كرد.
دكتر زهرا عبداللهي در گفت وگو با خبرنگار وب دا، اظهار داشت: يد يكي از ريز مغذي هاي اساسي است كه با شركت در توليد هورمون تيروئيد و تأثير اين هورمون ها در سلامت و اعمال حياتي انسان از دوران جنيني،‌ كودكي و بلوغ دليل عمده اهميت يد است.


وي افزود: كمبود يد سبب بروز اختلال وسيعي مي شود كه مهمترين آنها اثر مخرب بر توانايي هاي ذهني و جسمي افراد جامعه و به خصوص كودكان و نوجوانان است.
اين متخصص تغذيه تصريح كرد: شايعترين عارضه كمبود يد به صورت گواتر بوده كه با كمبود شديد يا اختلال عملكرد اين غده نيز توام مي شود اما بسياري از اثرات كمبود يد در كاهش فعاليت مغزي است كه ممكن است ظاهرا نمايان نباشد.
وي بيان كرد: متاسفانه تبليغات ناآگاهانه و وسيع انواع نمك دريا با عنوان نمك هاي طبيعي و داشتن خواص درماني و عدم تأثير مصرف در بيماران داراي فشار خون بالا، بيماران قلبي، ديابتي و زنان باردار و هزار و يك خاصيت غير واقع،‌ غير منطقي و غير علمي توسط برخي افراد ناآگاه و سود جو كه نمونه هاي آن گاها در سايت هاي خبري مشاهده مي شود، به عنوان يك تهديد جدي براي مردم عزيز كشورمان شده است.
دكتر عبداللهي خاطرنشان ساخت:‌ عوارض جبران ناپذير عدم وجود يد از يك سو، وجود فلزات سنگين همچون سرب، كادميوم و جيوه كه باعث بروز انواع سرطان و بيماري هاي كليوي مي شود و همچنين وجود گچ و شن و ماسه به عنوان يك ناخالصي غير محلول در نمك هاي معرفي شده به عنوان نمك هاي طبيعي، باعث گمراهي مردم شده و مصرف آن تهديد جدي براي سلامت مردم كشور است.
وي تأكيد كرد: مصرف نمك هاي غير يدي و غير تصفيه كه فاقد پروانه ساخت از وزارت بهداشت مي باشد باعث بازگشت عوارض جبران ناپذير كمبود يد و همچنين تحميل هزينه هاي درماني سنگين به دوش دولت و خانواده ها خواهد بود. 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر