غذا خوردن کودک در سنین ۶ تا ۱۲ ماهگی باعث برقراری رابطه اجتماعی با والدین می‌شود


اصرار زیاد و یا به زور غذا دادن به هر شکلی که باشد، کاردرستی نیست و موجب خواهد شد، در ‌آینده نیز کودک به آسانی غذا را پس داده و از خوردن آن امتناع کند.

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت استان چهارمحال و بختیاری؛


کارشناس تغذیه مرکز بهداشت استان چهارمحال و بختیاری رفتارهای تغذیه‌ای مناسب را عامل بسیار مهم برای رشد و نمو کودکان و همچنین علایق تغذیه‌ای کودکان را از عوامل مهم در تغذیه آنان عنوان کرد.

بهمن فروزنده در گفتگو با خبرنگار سینانیوز در خصوص رفتارهای تغذیه‌ای مناسب کودکان اظهار داشت: «کودک در سنین ۶ تا ۱۲ماهگی علاقه دارد، رفتارهای بزرگتر‌ها را تقلید کند. بنابراین خودتان هم همراه با او دهانتان را باز کنید. این کار را چند بار تکرار کنید، هر ماده غذایی را که به او می‌دهید، خصوصا اگر برای او تازگی دارد، نام آنرا بگویید تا کودک علاوه بر طعم آن با اسمش نیز آشنا شود.» 

وی ادامه داد: «بعضی شیرخواران به طور موقت ممکن است موادی را که جامد یا غلیظ‌تر از شیر مادر است قبول نکنند. بهتر است به تدریج به غلظت مواد غذایی بیفزایید و در صورت امکان کودک دیگری را که خیلی خوب و با اشتها غذا می‌خورد و لذت خوردن را با بیان خود نشان می‌دهد در مقابل کودک خود داشته باشید. همچنین خودتان با اشتها و با لذت غذا بخورید که کودک نیز از شما یاد بگیرد. از‌‌ همان اوایل با هر نوع عکس‌العمل کودک مانند بستن دهان هنگام خوردن غذا، سر برگردان، تف کردن و ریختن غذا آشنا بوده و انتظار این حرکت را از کودک خود داشته باشید. در مقابل این عکس‌العمل‌ها صبور باشید و خونسردی خود را حفظ کنید.» 
وی در خصوص اصرار زیاد و یا به زور غذا دادن به کودک عنوان کرد: «اصرار زیاد و یا به زور غذا دادن به هر شکلی که باشد، کاردرستی نیست و موجب خواهد شد، در ‌آینده نیز کودک به آسانی غذا را پس داده و از خوردن آن امتناع کند.» 
وی در پاسخ به این سوال که موقعیت و شرایط غذا دادن به کودک چگونه باید باشد، عنوان کرد: «زمانی که کودک قادر به نشستن است او را بنشانید و غذا بدهید و اگر هنوز نمی‌تواند کاملا بنشیند او را در بغل بگیرید.» وی افزود: «هیچ‌گاه در حالیکه کودکتان دراز کشیده است به او غذا ندهید. اگر برای تغذیه کودک روی زمین می‌نشینید او را وسط یک سفره نایلونی بنشانید و یا اگر از صندلی مخصوص تغذیه بچه استفاده می‌کنید، محل قابل شستشویی را انتخاب کنید. هنگام غذا دادن به او با صدای آرام و اطمینان‌بخش صحبت کنید؛ خصوصا حرف‌هایی بزنید که او را تشویق به خوردن کند. ضمناً توجه داشته باشید که با زیاد حرف زدن توجه او را از خوردن منحرف نکنید.» 
کار‌شناس تغذیه مرکز بهداشت در مورد علایق غذایی کودک نیز بیان کرد: «به علایق غذایی او احترام بگذارید و اجازه دهید تا هر قدر که میل دارد بخورد، بستن لب‌ها، برگرداندن سر، پس زدن قاشق؛ همه از علامت‌های غذا نخواستن در آن لحظه است. بنابراین غذا دادن را قطع کنید و بعداز چند لحظه توقف دوباره تکرار کنید و هرگز غذا را به زور به او ندهید.» 
وی ادامه داد: «غذایی برای کودک تهیه کنید که علاوه بر دارا بودن مواد مغذی از نظر ظاهر نیز جالب بوده و خوشرنگ و خوشبو باشد. لازم به ذکر است به غذای کودک ۶ تا ۱۲ ماهه نمک یا شکر اضافه نکنید. 
وی در پایان خاطر نشان کرد: «تا پایان سال اول زندگی شیر مادر همچنان غذای اصلی کودک محسوب می‌شود. لذا معده کوچک او را با غذاهای دیگر پر نکنید، این امر موجب خواهد شد که کودک برای مدت طولانی‌تری سیر بماند و در نتیجه کمتر از شیر مادر تغذیه کند. به خاطر داشته باشید که غذا خوردن کودک در سنین ۶ تا ۱۲ ماهگی تنها به منظور تامین نیازهای غذایی او نیست بلکه برقراری یک ارتباط اجتماعی بین والدین و کودک به شمار می‌آید.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر