غذاهاي مفيد براي بينايي

نوشته  : فاطمه مهدي‌پور 
 ماهي‌هاي چرب
براساس يك پژوهش استراليايي كه در سال 2008 انجام گرفت. امگا‌3‌ كه در ماهي‌هاي چرب و همچنين گردو، روغن كلزا، سمنه خوراكي و … وجود دارند، تا 38 درصد احتمال ابتلا به بيماري «تخريب ماكولاي شبكيه وابسته به سن» را كاهش مي‌دهند. اسيدهاي چرب امگا 3 سازنده اصلي غشاهاي سلولي و سلول‌هاي عصبي شبكيه چشم هستند و مصرف مداوم آنها از شبكيه محافظت مي‌كند. پس هفته‌اي دو تا سه بار ماهي‌‌هاي چرب ميل كنيد. توجه داشته باشيد داشتن يك تغذيه سرشار از امگا 6 (مثل برخي از غلات، گوشت و …) و چربي‌هاي ترانس (مثل بيسكويت و ساير محصولات صنعتي) تأثير كاملاً عكسي بر جاي خواهد گذاشت.

 تخم مرغ
نتايج يك پژوهش آمريكايي (سال 2006) نشان داده است كه مصرف مرتب تخم‌مرغ، چشم را در مقابل ابتلا به بيماري «تخريب ماكولاي شبكيه وابسته به سن» محافظت مي‌كند. زرده تخم‌مرغ در مقايسه با سبزيجاتي از قبيل اسفناج، حاوي مقدار كمي آنتي‌اكسيدان‌هاي محافظتي (ويتامين A و رنگدانه‌هاي لوتئين) مي‌باشد؛ با اين وجود آنتي‌اكسيدان‌هاي موجود در زرده تخم‌مرغ بهتر از سبزيجات جذب بدن مي‌شوند. بنابراين توصيه مي‌شود دو الي سه بار در هفته تخم‌مرغ ميل كنيد. البته تخم‌مرغ مرغ‌هايي كه در هواي آزاد پرورش مي‌يابند مقوي‌تر و حاوي آنتي‌اكسيدان‌هاي بيشتري است. لازم به ذكر است كلسترول موجود در تخم‌مرغ، اگر در مصرف آن زياده‌روي نشود، تأثيري در ميزان كلسترول خون ندارد.


 هويج
بدون شك شما نيز بارها جمله معروف «هويج براي چشم‌ها مفيد است» را بارها شنيده‌ايد. كاملاً درست است! چون هويج سرشار از بتاكاروتن مي‌باشد و اين آنتي‌اكسيدان پيش‌ساز ويتامين A است با مراقبت از سلول‌هاي شبكيه نقش مهمي در حفظ سلامت چشم ايفا مي‌كند. كمبود ويتامين A ممكن است باعث كاهش قدرت بينايي، خشكي ملتحمه چشم (لايه خارجي و شفاف چشم) و ... شود. از اين گذشته، آب مرواريد و «تخريب ماكولا» نيز از پيامدهاي كمبود ويتامين A مي‌باشند. براي پيشگيري از اين قبيل مشكلات هفته‌اي دو الي سه بار هويج ميل كنيد. بهتر است هويج را با اندكي روغن پخته و مصرف نماييد؛ زيرا آنتي‌اكسيدان‌هاي آن بهتر جذب بدن مي‌شوند.

 براكلي
براكلي يكي ديگر از سبزيجاتي است كه حاوي ميزان قابل ملاحظه‌اي لوتئين و Zeaxanthin و آنتي‌اكسيدان‌هاي محافظ بينايي بوده و از ابتلا به «تخريب ماكولا» پيشگيري مي‌كند. مراقبت از چشم در مقابل پرتوهاي UV خورشيد بر عهده رنگدانه‌هاي لوتئين و Zeaxanthin موجود در جليديه يا عدسي است و براكلي سرشار از اين رنگدانه‌هاست كه از ماكولا و جليديه محافظت مي‌كنند. اين گياه همچنين حاوي مقدار زيادي ويتامين C مي‌باشد كه با راديكال‌هاي آزاد مبارزه مي‌كند. توصيه مي‌شود يك الي دو بار در هفته از اين سبزي ميل كنيد.

 پرتقال و نارنگي
مركبات حاوي ميزان قابل ملاحظه‌اي ويتامين C
و آنتي‌اكسيدان‌ها مي‌باشند. ويتامين C، قرنيه و جليديه را از تاري ديد ناشي از آب مرواريد محافظت مي‌كند. آب مرواريد نوعي بيماري چشمي است كه بعد از 65 سالگي از هر پنج نفر، بيش از يك نفر به آن مبتلا مي‌شود. ضعف بينايي و اختلال ديد در نور شديد از مشخصات اين بيماري است. ويتامين C يك محافظ مطمئن و بسياري قوي در برابر اكسيداسيون به شمار مي‌آيد كه جليديه و قرنيه چشم را از آسيب راديكال‌هاي آزاد مصون مي‌دارد. بنابراين دو الي سه بار در هفته آب ميوه (پرتقال، نارنگي) ميل كنيد.

اسفناج
براساس نتايج يك پژوهش آمريكايي (سال 2007)، مصرف مرتب اسفناج براي سلامتي مفيد بوده و آنها را از هر نوع تخريب بينايي مصون مي‌دارد. وظيفه محافظت چشم در برابر پرتوهاي UV خورشيد بر عهده دو رنگدانه موجود در شبكيه چشم به نام‌هاي لوتئين و Zeaxanthin است؛ اما بدن نمي‌تواند اين دو رنگدانه را سنتز كند و بايد از طريق مواد غذايي تأمين شوند. اين محافظت با گذشت زمان و كهولت سن كاهش مي‌يابد و ممكن است به بيماري «تخريب ماكولاي شبكيه وابسته به سن» منجر شود. مصرف مواد غذايي سرشار از اين رنگدانه‌ها از زوال قدرت بينايي جلوگيري مي‌كند. اسفناج يكي از مهم‌ترين منابع سرشار از اين رنگدانه‌ها است كه توصيه مي‌كنيم يك بار در هفته آن را به صورت پخته و يا در سالاد به همراه ميوه و سبزيجات ديگر مصرف كنيد.

 مورد صحرايي
در طول سال‌هاي جنگ جهاني دوم بود كه خلبانان «رويال ايرفرانس» دريافتند مورد صحرايي ديد شبانه را تقويت مي‌كند. براساس يك پژوهش فرانسوي (سال 2008) مواد اصلي تشكيل دهنده اين ميوه با كمك ويتامين C فراوان آن باعث تقويت بينايي و رفع خستگي چشم مي‌شود. بنابراين سعي كنيد هر از چند گاهي اين ميوه مفيد را بخوريد.

 ذرت
متخصصان تغذيه بر اين باورند كه ذرت‌ حاوي مقدار زيادي لوتئين و Zeaxanthin مي‌باشد. همان‌طور كه پيش از اين نيز گفته شد، اين رنگدانه‌ها وظيفه حفظ سلامت چشم‌ها و حفاظت در برابر پرتوهاي UV را بر عهده دارند. بنابراين مصرف ذرت از ماكولا و شبكيه حفاظت مي‌كند. توصيه مي‌شود هفته‌اي يك الي دو بار، 150 گرم ذرت ميل كنيد. بهتر است ذرت را با اندكي روغن تفت دهيد تا رنگدانه‌ها به راحتي جذب بدن شوند.


 جگر گوساله
دكتر بئاتريس رينال مي‌گويد: جگر گوساله به خاطر داشتن مقدار زيادي ويتامين A براي تقويت قوه بينايي مفيد است. ويتامين A از سلول‌هاي شبكيه چشم محافظت مي‌كند و همان‌طور كه پيش از اين نيز گفته شد، كمبود آن مي‌تواند به كاهش قدرت بينايي، خشكي ملتحمه چشم، آب مرواريد و تخريب ماكولاي شبكيه وابسته به سن منجر شود. بنابراين توصيه مي‌شود يك بار در هفته جگر ميل كنيد.

منبع: دنیای سلامت  ش ۶۲

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر