نكته‌هاي خواندني درباره قــند

نوشته : تحريريه دنياي سلامت 
1- به طور ميانگين افراد در طول يك سال بيش از
27‌كيلوگرم قند و شكر مصرف مي‌كنند كه حدود
11‌كيلوي آن مربوط به خوردن انواع شكلات‌هاست.
2- مصرف زياد شكر و شيريني‌جات طي فرايند گليكيشن بر چين و چروك‌هاي پوست مي‌افزايد؛ به اين ترتيب كه قند اضافه خون به كلاژن پوست مي‌چسبد و از انعطاف‌پذيري آن جلوگيري مي‌كند.
3- بهترين درمان براي پوستي كه در اثر مصرف زياد شكر و شيريني‌جات دچار چروك شده، كاهش مصرف آن است، نه چيز ديگري.
4- مردم هند دست‌كم دو هزار سال پيش نيشكر را به صورت بلوري كرده و از آن استفاده مي‌كردند؛ به طوري كه وقتي سربازان اسكندر مقدوني به اين سرزمين رسيدند، از توليد اين عسل بدون زنبور بسيار متعجب شده بودند.
5- در سال 1747، يك شيميدان آلماني به نام «آندرياس مارگراف» توانست قند را از چغندر به دست آورد. در سال 1802 نخستين پالايشگاه تصفيه چغندر قند، شروع به كار كرد. قند به دست آمده از اين پالايشگاه به سرزمين‌هاي سردتر فرستاده مي‌شد.
6- هر بطري نوشابه (حدود 60 گرم نوشابه) نزديك به 16 حبه قند و مواد شيرين‌كننده دارد.
7- نوشيدني‌هاي شيرين با طعم‌هاي مصنوعي تأثير زيادي در چاق شدن افراد دارند. براساس آزمايش‌ها، موش‌هايي كه از اين نوشيدني‌هاي شيرين مي‌خوردند، در مقايسه با موش‌هايي كه نوشيدني‌هاي شيرين شده با قند خوردند، كالري بيشتري دريافت كرده و چاق‌تر شدند.
8- شيرين‌كننده‌هاي مصنوعي (ساكارين و آسپارتام) به‌طور كاملاً اتفاقي در يك آزمايشگاه به دست آمدند. وقتي كه افراد آزمايشگاه در حال تحقيق و انجام آزمايش بودند، خيلي تصادفي تركيبي به دست آوردند و بعد از چشيدن متوجه شيريني و طعم خوشايند آن شدند. حتماً تعجب مي‌كنيد از اينكه چرا اين دانشمندان تركيبات جديد خود را با دهان خود آزمايش مي‌كردند.
9- دانشمنداني كه ساكاروز (با نام كنوني اسپلندا) را كشف كردند، در واقع مي‌خواستند نوعي حشره‌كش توليد كنند. دستياري كه قرار بود تركيب جديد را امتحان كند، پي به طعم شيرين آن برد.
10- تركيب ساختگي با نام «لودونيم» شيرين‌ترين تركيبي است كه تا به حال ساخته شده است. «لودونيم» دو هزار بار شيرين‌تر از قند و شكر معمولي است.
11- قند از مولكول‌هاي كربن، هيدروژن و اكسيژن تشكيل شده است. قند معمولي، ساكاروز بلوري شده است كه از تركيب يك مولكول فروكتوز و يك مولكول گلوكز به دست مي‌آيد.
12- قندها از اصلي‌ترين كربوهيدرات‌ها هستند و كربوهيدرات‌ها فراوان‌ترين نوع مولكول‌هاي سازمان‌يافته در تمام هستي به شمار مي‌روند.
13- گليكو لالدهيت، يك قند هشت اتمي است كه در يك توده ابري بين ستاره‌اي يافت شده است. اين توده ابري در نزديكي مركز كهكشان راه شيري قرار دارد.
14- گليكو لالدهيت مي‌تواند با يك قند سه كربنه وارد واكنش شده و موجب به وجود آوردن «ريبوز» شود. ريبوز، پايه و اساس DNA و RNA را تشكيل مي‌دهد؛ بنابراين گليكو لالدهيت يافته شده در فاصله‌هاي دور در فضا، مي‌تواند ماده اصلي شيميايي براي حيات روي كره زمين باشد.
15- اين توده ابر، شامل اتيلن گليكول هم هست. اتيلن گليكول، از خانواده گليكو لالدهيت‌ها و جزء اصلي ماده ضديخ است.
16- قند مي‌تواند به ما كمك كند تا به دور دست‌ها برويم و به چيزهاي بيشتري در اين زمينه دست يابيم. اگر ساكاروز با مقداري شيره ذرت و نيترات پتاسيم سوزانده شود، عامل قند به وجود مي‌آيد. اين ماده سوخت اوليه پرتاب موشك نيز محسوب مي‌شود.
17- ابكالپ، نام يك قرص قندي است كه طبق استانداردهاي FDA ساخته شده است و غالباً براي دردهاي ضعيف، خصوصاً در كودكان، مورد مصرف قرار مي‌گيرد.
18- زيليتول (الكل قند) مي‌تواند از عفونت‌هاي مربوط به گوش در كودكان جلوگيري كند.

منبع: دنیای سلامت  ش ۶۲

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر