برنامه کاهش وزن: ورزش يا رژيم؟


برنامه کاهش وزن: ورزش يا رژيم؟وقتي مي‌خواهيد وزنتان را پايين بياوريد و اندامي متناسب به دست آوريد، بايد ورزش کنيد يا رژيم بگيريد؟
آنهايي که مي‌خواهند وزن کم کنند معمولاً يک سوال مشترک دارند: کدام مهمتر است: ورزش يا رژيم؟ عقل سليم مي‌گويد هر دوي آنها نقش مهمي در لاغر شدن دارند اما علم چه مي‌گويد؟ آيا در روند پيشرفت لاغر شدن يکي بر ديگري برتري دارد؟
وقتي مي خواهيد بين ورزش و رژيم انتخاب کنيد، چند مسئله مهم را بايد در نظر داشته باشيد. قصدمان اين نيست که نشان دهيم يکي از اين دو روش بر ديگري ارجحيت دارد. هدفمان اين است که کمکتان کنيم تعادل لازم بين ورزش و رژيم را پيدا کنيد تا بتوانيد به اهداف شخصيتان دست پيدا کنيد.
پس براي اين منظور اجازه بدهيد هر دو آنها را برايتان توضيح دهيم.

قانون کاهش وزن

قانون کاهش وزن بايد مدنظر قرار گيرد. اين قانون مي‌گويد که براي اينکه از حجم بدنتان کم کنيد، بايد تا پايان روز کمبود کالري داشته باشيد. اگر کالري مصرفي روزانه‌تان در پايان روز اضافه باشد، وزنتان زياد خواهد شد.
بله قانون کاهش وزن به همين سادگي است، اما اينکه چطور به آنجا برسيد کمي پيچيده است.


نقش رژيم‌غذايي

حالا که تعيين کرديم که بايد کمبود کالري داشته باشيد، اين يعني همه کالري‌هايي که در روز مصرف کرده‌ايد (از طريق غذا و نوشيدني) منهاي کالري که در طول روز سوزانده‌ايد، البته نه فقط از طريق ورزش بلکه از طريق فرايندهاي طبيعي بدن که براي زنده نگه داشتن شما الزامي هستند. همينطور که مي‌بينيد رژيم‌غذايي بخش مهمي از اين تساوي است.

مزاياي تکيه بر رژيم‌غذايي براي کاهش وزن

خيلي از مربيان ورزشي و متخصصين کاهش وزن مي‌گويند که همه مي‌خواهند که رژيم‌غذايي بتواند به تنهايي و بدون تکيه بر ورزش و فعاليت، شما را به هدف کاهش وزنتان برساند.
آنها ورزش را رد نمي‌کنند اما باور دارند که ورزش را بايد براي ارتقاي سلامتي، زيبايي و تناسب اندام به اين تساوي اضافه کرد نه بعنوان راهي براي کالري‌سوزي. فوايد چنين رويکردي اين است که اولاً شما را مجبور به رژيم‌ گرفتن مي‌کند. با متمرکز شدن روي رژيم، موادغذايي که مصرف مي‌کنيد کالري کمتري خواهند داشت (مثل ميوه‌ها و سبزيجات) که تصادفاً مغذي‌تر از موادغذايي پرکالري هم هستند.
دومين فايده اين رويکرد اين است که احتمال اعتياد به ورزش و تمرين بيش از حد را کاهش مي‌دهد. بعضي از کسانيکه رژيم مي‌گيرند، وقتي تصميم مي‌گيرند به لاغر شدنشان سرعت ببخشند، سعي مي‌کنند ساعت‌هاي متمادي را در باشگاه‌هاي ورزشي و معمولاً روي دستگاه‌هاي هوازي درکنار جلسات بدنسازي بگذرانند. بااينکه ورزش کردن حال و روحيه خوبي به شما مي‌دهد، اما هميشه در خطر تمرين‌زدگي قرار مي‌گيريد.
با انجام تمرينات طولاني، احتمال تمرين‌زدگي را در خود افزايش مي‌دهيد، مخصوصاً با پايين آوردن کالري‌هاي مصرفي. علاوه بر اين، وقتي يک جلسه تمرينتان را از دست مي‌دهيد بسيار مضطرب و نگران مي‌شويد.
بااينکه اکثراٌ تصور مي‌کنند اين اتفاقات براي خانم‌ها مي‌افتد اما مردها هم دربرابر اين چيزها ايمن نيستند. خودتان را گول نزنيد؛ مزدهاي زيادي در معرض اين اختلال ورزشي قرار دارند.

معايب تکيه بر رژيم‌غذايي براي کاهش وزن

حالا به معايب تکيه کردن فقط بر رژيم‌غذايي مي‌رسيم. بزرگترين مشکل آن زماني است که يک برنامه تمرين بي‌نتيجه مي‌ماند زيرا همه توجه‌ها به رژيم غذايي است.
بدون ورزش، احتمال اينکه حجم عضلانيتان را با رژيم گرفتن از دست بدهيد بسيار زياد است. ازآنجاکه عضله يکي از مهمترين بافت‌هاي کالري‌سوز بدن است، مطمئناً دوست نداريد آنها را از دست بدهيد.
علاوه بر اين، حتماً مي‌خواهيد که لاغر شدنتان متناسب باشد و اين با انجام يک برنامه بدنسازي با شدت متوسط مقدور خواهد بود. دومين عيب تکيه بر رژيم‌غذايي، کنترل گرسنگي و مصرف کلي کالري‌هاي روزانه است. براي برخي افراد، بايد کالري‌ها را تا حد خيلي پاييني کم کنيد تا بدون ورزش، کاهش وزن آنها انجام گيرد. اين مي‌تواند شما را در معرض کمبود موادمغذي قرار دهد زيرا نمي‌توانيد هم موادمغذي کافي به بدنتان برسانيد و هم تعداد کالري‌هاي روزانه‌تان کمتر از حد معمول باشد.
علاوه بر اين، ورزش تاثيرات ضداشتها دارد و اين مي‌تواند فرايند رژيم گرفتن را تسهيل کند.

نقش ورزش

حالا اجازه دهيد به نفش ورزش در تساوي کاهش وزن بپردازيم.

مزاياي تکيه بر ورزش براي کاهش وزن

ورزش مي‌تواند ابزار بسيار موثري براي کاهش وزن باشد مخصوصاً وقتي يک برنامه بدنسازي خوب را با تمرينات هوازي قوي ترکيب کنيد. هر دو اين تکنيک‌‌هاي ورزشي متابوليسم شما را به طور قابل‌توحهي بالا مي‌برد.
يک مزيت خيلي بزرگ استفاده از ورزش بعنوان راهي براي لاغر شدن اين است که عادات بسيار خوبي در شما ايجاد مي‌کند. تحقيقات نشان داده‌اند که آنهايي که از يک برنامه ورزشي براي لاغري استفاده مي‌کنند، معمولاً بعد از لاغر شدن هم به ورزش و فعاليت خود ادامه مي‌دهند و همين مسئله باعث مي‌شود که حفظ تناسب‌اندام براي آنها راحت‌تر باشد. علاوه براين، با فعال بودن به ايجاد قدرت، استقامت و انعطاف‌پذيري بدنتان کمک مي‌کنيد که همه اينها به بالا بردن کيفيت زندگي شما چه در دوران جواني و چه ميانسالي کمک مي‌کند.
دومين مزيت استفاده از ورزش بعنوان راهي براي کاهش وزن اين است که ورزش به شما آزادي بيشتري در سمت رژيم تساوي کاهش وزن مي‌دهد. اگر واقعاً از غذايتان لذت ببريد و به اندازه کافي فعاليت بدني داشته باشيد، مي‌توانيد مقدار بيشتري از غذاهاي موردعلاقه‌تان را بخوريد زيرا در روز کالري بسيار بيشتري مي‌سوزانيد.

معايب تکيه بر ورزش براي کاهش وزن

آخر اينکه عيب استفاده از ورزش به تنهايي براي کاهش وزن اين است که خيلي افراد بخاطر ورزش‌هايي که انجام داده‌اند، شروع به تقلب در رژيم‌غذايي خود مي‌کنند. آنها يک جلسه خيلي عالي ورزش هوازي انجام مي‌دهند و بعد احساس مي‌کنند جايزند در رژيم‌ خود تقلب کنند و چون بالاخره خيلي ورزش کرده‌اند باز هم بايد لاغر شوند. متاسفانه، خيلي ساده است که در چند دقيقه همه کالري‌هايي که سوزانده‌ايد را دوباره به بدنتان برگردانيد. اگر مراقب اين مسئله نباشيد، ممکن است حتي دچار اضافه شدن وزن هم شويد.
دوم اينکه وقتي ورزش زيادي انجام مي‌دهيد، باعث گرسنه‌تر شدنتان مي‌شود و اين مي‌تواند يک علت ديگر براي کشاندن شما به سمت غذاهاي پرکالري باشد.

ورزش درمقابل رژيم – راي آخر

بهترين راه‌حل براي کاهش وزن، همانطور که اکثريت پيشنهاد مي‌کنند، ترکيب يک رژيم‌غذايي خوب و يک برنامه ورزشي مناسب است. اگر تصميم بگيريد که فقط از يکي از اينها استفاده کنيد، نيمي از تساوي را از دست خواهيد داد. بااينکه لاغر شدن فقط بااستفاده از يکي از اين روش‌ها غيرممکن نيست اما احتمال موفقيت آن کمتر است.
علاوه بر اين، بااينکه رسيدن به وزن دلخواهتان خيلي مهم است اما نمي‌توانيد سلامت عمومي بدنتان را ناديده بگيريد. اين با ورزش و رژيم درکنار هم به بهترين روش انجام مي‌گيرد پس سعي کنيد در برنامه کاهش وزن خود از هر دو اين روش‌ها استفاده کنيد.
منبع : مردمان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر