غذادر بـرابر آسم


نوشته : زهرا فرهناك کارشناسارشدتغذیه 
زمانی که عملكرد سلول‌هاي عضلات در ريه‌ها مختل شود و دچار انقباض و سفت شدن شوند آسم بروز می‌کند. اين سلول‌ها روي ساير سلول‌ها نيز اثر مي‌گذارند و شروع به توليد بيشتر مواد مخاطي غليظ و جذاب مي‌كنند. علائم آسم شامل؛ كوتاه شدن تنفس، سفت شدن قفسه سينه، عطسه، سرفه، مشكل در صحبت كردن و حتي از حال رفتن فرد است. بنابه تحقيقات و آمار، حدود 300 ميليون نفر در سرتاسر دنيا از آسم رنج مي‌برند و حدود 250 هزار نفر سالانه بر اثر اين بيماري جان خود را از دست مي‌دهند. از سال 1980-94 تعداد افراد مبتلا به آسم حدود 75 درصد افزايش يافته و ميزان رشد بيماري در كودكان زير پنج سال به 160 درصد نيز مي‌رسد. مصرف غذاهاي مصنوعي و پر نمك، غذاهاي فرآوري و بسته‌بندي شده كه حاوي مواد نگهدارنده هستند، مصرف روغن‌هاي گياهي و مارگارين؛ مصرف زياد اسيدهاي چرب امگا 6 و تغيير شيوه زندگي مردم باعث افزايش تعداد مبتلايان به آسم طي سال‌هاي اخير شده است. بيماري آسم يك بيماري كاملا جدي و خطرناك است و گاه مي‌‌تواند به مرگ فرد منجر شود. توجه به توصيه‌هاي پزشك، مصرف برخي غذاها و ميوه‌ها به مقدار نياز و كاهش مصرف غذاهای کنسروی و حاوی مواد نگهدارنده  تاثير زيادي در كاهش علائم بيماري و واكنش‌هاي آلرژيكي فرد دارد.

هر روز يك عدد سيب بخوريد
سيب و آب سيب حاوي فیتو کیمکال‌ها و مواد آنتی‌اکسیدانی است كه عملكرد ريه را بهبود مي‌بخشند، بنابراین به افرادي كه از آسم رنج مي‌برند توصيه مي‌شود هر روز يك عدد سيب بخورند. در ضمن مصرف روزانه سیب توسط خانم‌هاي باردار، احتمال ابتلا و تولد فرزندشان با مشكل آسم و يا آلرژي را كمتر می‌کند. پژوهش‌ها نشان مي‌دهند مادراني كه در طول دوران بارداري دست‌كم هفته‌اي چهار عدد سيب مي‌خورند، از بروز آسم و آلرژي در كودكان‌شان پيشگيري مي‌كنند.



سير و پياز
تركيب سير و شير گرم يك داروي بسيار قديمي براي درمان آسم است و اگر بيماران آسمي از اين تركيب بخورند، كمتر دچار حملات آسم مي‌شوند. سير و پياز از گونه alliumها هستند. موسير، تره‌فرنگي و پيازچه نيز در اين گروه قرار دارند. علاوه بر مصرف زياد اين‌گونه از سبزيجات در پخت‌وپز، سير و پياز خواص بي‌شماري در حفظ سلامت دارند. آنها مي‌توانند از آسم جلوگيري و يا به درمان آن كمك كنند.


سبزيجات ميوه‌اي
تحقیقات دانشمندان اسپانيايي بر روی 460 دانش‌آموز و كودك اسپانيايي به مدت هفت سال نشان داد كودكاني كه هر روز بيش از 35 گرم سبزيجات ميوه‌اي مصرف مي‌كنند، بسيار كمتر علايم و نشانه‌هاي آسم و آلرژي را از خود بروز مي‌دهند. سبزيجات ميوه‌اي شامل كدو سبز، لوبيا سبز، گوجه، بادمجان و خيار مي‌شود.


خاصيت ضد التهابي سير و پياز
پياز حاوي مقدار زيادي تركيبات ضد التهابي است كه مي‌تواند آسم را درمان كنند و علائم آن را كاهش دهد. همچنين مقدار زيادي آنتي‌اكسيدان فلوونوئيد كوارسيتن دارد و به‌طور متوسط حاوي 50 ميلي‌گرم كوارستين است؛ بنابراين اگر به‌طور روزانه پياز مصرف كنيد، شدت حملات آسم در شما كاهش خواهد يافت. پياز، 9 گونه تركيب ضد التهابي متفاوت دارد. مصرف آن كاملاً بي‌خطر است و به ندرت ديده شده كه كسي در اثر مصرف پياز دچار آلرژي ‌شود. سير به خاطر طبيعت گرم خود يك سبزي مناسب براي درمان آسم و آلرژي به شمار مي‌آيد. در فلسفه چيني‌هاي باستان، سير جايگاه ويژه‌اي دارد و در درمان گياهي بسيار مورد استفاده قرار مي‌گيرد. در نظام پزشكي سنتي هند نيز استفاده از سير به خصوص سیری كه با شير جوشيده و تركيب شده باشد، بسيار توصيه مي‌شود. اگر سير را با سركه سيب و عسل بخوريد، تاثير بيشتري خواهد داشت. اين تركيب باعث رقيق شدن مواد مخاطي موجود در دستگاه تنفسي، كاهش گرفتگي ريه‌ها و مجاری تنفسي و در نتيجه سهولت تنفس مي‌شود؛ لذا هر روز دو حبه سير را با يك قاشق چايخوري سركه و يك قاشق چايخوري عسل تركيب كرده و صبح‌ها قبل از صبحانه ميل كنيد. دقت باشيد كه اگر جزء آن دسته از افراد بسيار معدودي هستيد كه به مارچوبه حساسيت داريد، احتمال دارد با خوردن سير و پياز نيز دچار آلرژي شويد. درمورد مصرف و ميزان مناسب آنها حتما با پزشك خود مشورت كنيد.


ماهي و روغن ماهي
همان گروه از دانشمندان بعد از تحقيقات گسترده دريافتند كه مصرف ماهي تأثير زيادي در كاهش ابتلا به آسم و آلرژي دارد. براساس اين تحقيقات، كودكاني كه هر روز دست كم حدود 60 گرم ماهي مصرف مي‌كنند، كمتر دچار آلرژي و آسم مي‌شوند. اگر كودكتان و يا حتي خودتان نمي‌توانيد ماهي بخوريد، لااقل از مكمل روغن ماهي استفاده كنيد. روغن ماهي سرشار از امگا3 است، امگا 3 به دلیل خواص ضدالتهابی و مهار واکنش‌های التهابی باعث بهبود عملكرد دستگاه تنفسي مي‌شود.


مرکبات
مصرف مركبات و ميوه‌هاي سرشار از ويتامين c باعث كاهش حملات آسم و آلرژي  به‌خصوص در كودكان مي‌شود؛‌ تحقيقات دانشمندان ايتاليايي نشان مي‌دهد كودكاني كه پرتقال، نارنگي، گريپ‌فروت و كيوي مي‌‌خورند كمتر دچار علائم آسم و آلرژي مي‌شوند. ويتامين c به دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی بالایی که دارد با التهابات ريوي مقابله مي‌كند. مركبات و كيوي و البته توت‌فرنگي و تمشك حاوي مقادير زيادي ويتامين c هستند.


كاهش مصرف نمك
مطالعات دانشمندان نشان می‌دهد كه زياده‌روي در مصرف نمك نه تنها سلامت قلب را به خطر مي‌اندازد، بلكه باعث تشديد علائم آسم نيز مي‌شود؛ بنابراين كنترل و مديريت مصرف نمك باعث كنترل علائم آسم و آلرژي مي‌گردد. دانشمندان به مردم توصيه مي‌كنند كه از مصرف غذاهاي بسته‌بندي و فرآوري شده بپرهيزند.


نقش آنتي‌اكسيدان‌ها در درمان آسم
پژوهش‌ها نشان مي‌دهند كه مصرف آنتي‌اكسيدان‌ها به پيشگيري و درمان اين بيماري كمك مي‌كند فلوونوئيدها، ويتامين‌هاي A ، C و E نيز راديكال‌هاي آزاد را خنثي و از آسيب‌ديدگي سلول‌ها جلوگيري مي‌كنند. كاهش دريافت ويتامين A ، C و E باعث تشديد علائم آسم مي‌شود.


ويتامين C
اگر هر روز 2 گرم ويتامين C به بدن‌تان برسانيد، علائم آسم در شما كاهش مي‌يابد. مصرف مكمل‌هاي ويتامين C باعث كاهش حملات آسم مي‌شود.


ويتامين E7
آلودگي هوا باعث افزايش حملات آسم مي‌شود، اما مصرف مكمل‌هاي E از اين حملات پيشگيري مي‌كنند. پژوهش‌ها نشان مي‌دهند كه استفاده از مكمل‌هاي ويتامين E در طول دوران بارداري باعث كاهش خطر ابتلاي كودك به آسم مي‌گردد.


بتاكاروتن و ليكوپن
بتاكاروتن و ليكوپن هر دو از پيش ماده‌هاي كارتنوئيدها هستند. مصرف بتاكاروتن و ليكوپن به‌طور روزانه از بروز آسم و حملات آن جلوگيري مي‌كند. بتاكاروتن و ليكوپن نقش محافظتي در برابر اين بيماري دارند. اين ويتامين‌ها در مجموع از پیشروی و تشدید آسم جلوگيري مي‌كنند و التهابات ناشي از آن را از بين مي‌برند. رابطه بين غذاها و افزايش احتمال بروز حملات آسم و آلرژي، خصوصاً‌ در كودكان، سال‌هاست كه مورد تحقيق دانشمندان است.


منبع: دنیای سلامت  ش 84

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر