وسواس تغذيه‌اي


نوشته  : دكتر كوروش جعفريان متخصص تغذيه 
امروزه در دنيايي زندگي مي‌كنيم كه حجم اطلاعات تغذيه به اندازه‌اي زياد شده كه گاها متخصصين تغذيه نيز در دادن توصيه‌هاي معقول و كاربردي ناتوان مي‌شوند. توسعه رسانه‌ها و دسترسي سريع و نامحدود به اطلاعات اينترنتي گاها باعث سردرگمي ‌افراد مي‌گردد. اطلاعاتي كه بدون كنترل و عبور از فيلترهاي علمي ‌در دسترس عموم قرار مي‌گيرند و انتخاب خوب و بد را براي همه افراد معمولي دشوار مي‌سازند. بدون شك يكي از راه‌هاي داشتن تغذيه سالم و مطلوب دارا بودن دانش تغذيه مناسب است. اگرچه داشتن معلومات تغذيه‌اي براي پيروي از يك رژيم غذايي صحيح لازم است، اما بدون شك كافي نيست. داشتن انگيزه و نگرش مثبت نيز براي تحقق اين امر ضروري است. بحث تغذيه از بدو پيدايش انسان بعنوان يك دغدغه مطرح بوده است. آموزه‌هاي ديني و توجه بزرگان علمي ‌نيز در مورد اهميت تغذيه مويد همين مطلب مي‌باشد.

وسواس‌ به غذامانند هر رفتاري پرهيز از افراط و تفريط لازمه موفقيت در آن رفتار است. رفتارهاي تغذيه‌اي نيز از اين قاعده مستثني نيستند. بسياري از افراد فكر مي‌كنند كه براي اطمينان از داشتن تغذيه صحيح بايد تمام نكات تغذيه‌اي را مو به مو رعايت نمايند. چنانچه كسي بتواند تمام موارد مربوط به تغذيه سالم را رعايت كند ارزشمند است، اما با توجه به پيچيدگي‌هاي فيزيولوژيكي و متابوليكي ما انسان‌ها و همچنين تنوع غذاها تقريبا به جرات مي‌توان گفت كه چنين آرزويي تحقق نخواهد يافت.
بسياري از افراد كه عموما تخصص آكادميك در حوزه تغذيه را ندارند متاسفانه با وسواس شديد مسائل تغذيه‌اي را دنبال مي‌كنند و نگران خوردن خود هستند و دائما در حال فكر كردن به غذا و جستجوي مطالب تغذيه‌اي هستند براي مثال از آنجايي كه شنيده‌اند و يا مطالعه كرده‌اند كه غذاهاي صنعتي براي سلامت ممكن است مضر باشد به هيچ عنوان از اين نوع غذاها مصرف نمي‌كنند و يا مثلا چون در پرورش يك محصول كشاورزي از كود شيميايي استفاده شده از خوردن آن پرهيز مي‌نمايند و به عبارتي تنها غذاهاي ارگانيك را مصرف مي‌كنند. اگرچه خوردن غذاهاي ارگانيك نسبت به غذاهاي ديگر ارجحيت دارد، اما در دنياي امروز و با توجه به محدويت منابع شايد نتوان براي همه چنين غذا‌هايي فراهم نمود.

بي‌اشتهايي عصبي يا آنوركسيوسواس‌هاي تغذيه تنها به وسواس به غذا منحصر نمي‌شود، چه بسا افرادي به وزن خود نيز ممكن است وسواس پيدا نمايند مثلا ممكن است فردي داراي وزن كاملا نرمال باشد، اما به علت وسواس زياد از خوردن غذا پرهيز نمايد و يا اشتهاي خود را براي خوردن از دست بدهد‌، در چنين شرايطي فرد ممكن است به بي‌اشتهايي عصبي يا آنوركسي مبتلا شده باشد.

ارتوكسي
وسواس زياد به غذاها و نگاه بدبينانه داشتن به انواع غذاها در واقع مي‌تواند نوع ديگري از بيمارهاي تغذيه‌اي رواني تحت عنوان ارتوكسي باشد كه جهت درمان آن علاوه بر مداخلات تغذيه‌اي، به درمان‌هاي روحي و رواني نيز احتياج مي‌باشد. 

وسواس تغذيه‌اي سلامت فرد را به مخاطره مي‌اندازد
بدون شك داشتن وسواس‌هاي تغذيه‌اي سلامت فرد را به مخاطره مي‌اندازد و چه بسا افرادي كه به همين خاطر حتي جان خود را از دست داده‌اند. اگرچه عوامل داخلي متعددي در شكل‌گيري اين مشكلات تغذيه‌اي نقش دارند، اما فاكتورهاي خارجي نظير تبليغات اغوا كننده در شبكه‌هاي تلويزيوني و مجلات، دنبال كردن مد‌ها، مدل‌ها و هنرپيشه‌ها، تحقير شدن توسط دوستان و آشنايان، تلاش براي جلب توجه، محروميت‌هاي عاطفي و بسياري از موارد ديگر مي‌توانند از عوامل موثر در ايجاد وسواس‌هاي تغذيه‌اي باشند. 

توصيه
بنابراين توصيه مي‌شود كه اعتدال نبايد فراموش شود همانطوري كه رعايت يك تغذيه مطلوب و مناسب براي سلامت مفيد است، وسواس بيش از اندازه به تغذيه‌، غذا و خصوصا وزن بدن نيز سلامت را به خطر مي‌اندازد. لذا براي حفظ سلامت ساده‌ترين و كاربردي‌ترين راه تبعيت از هرم غذايي است، اما چنانچه فردي دچار مشكل وسواس تغذيه‌اي شده باشد مشاوره با متخصص تغذيه و گرفتن برنامه غذايي متناسب با شرايط سني و جنسي به وي توصيه مي‌شود.

منبع: دنیای سلاکت  ش 86

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر