تابستان گرم با عرقيات خنك


نوشته شده توسط : بهناز عباسي‌مقدم 
عرقيات با طبيعت گرم و سرد

از عرقيات با طبيعت گرم مي‌توان به گلاب، بهارنارنج، آويشن، عرق نعنا، عرق پونه، عرق چهل‌گياه، عرق بادرنجبويه، عرق بومادران، عرق شويد، عرق كاكوتي، عرق گزنه، عرق نسترن و عرق رازيانه اشاره نمود.
عرقيات سرد هم شامل عرق كاسني، عرق شاتره و عرق خارشتر و عرق بيد هستند.
معمولاً خاصيت عرقيات گياهي كه طبيعت گرم دارند زودتر از بين مي‌رود و معمولاً تاريخ مصرف آنها يكساله است. بعضي از انواع عرقيات طعم فوق‌العاده‌ تلخي دارند و خوردن آنها به‌ويژه براي كودكان سخت است (مثل كاسني، نعنا و بيد)، لذا مي‌توان آنها را با نبات، عسل يا كمي آبميوه مخلوط نمود. اين عمل، خاصيت آنها را كاهش نمي‌دهد.


شربت عرقيات
تهيه شربت عرقيات آسان است. يك‌دوم پارچ را از عرق پر كرده و بقيه را آب و شكر اضافه كنيد. اگر مايل باشيد مي‌توانيد خاكشير يا تخم شربتي را با هر يك از اين عرقيات ميل كنيد.  شربت بيدمشك يكي از پر طرفدارترين نوشيدني‌ها است، چون خوردن آب سرد و ميوه‌هاي تابستاني معده را حساس مي‌كند و باعث بروز سردرد در افراد كم‌خون مي‌شود، اما عرق بيدمشك درست براي همين موضوع آفريده شده است، زيرا اين عرق تقويت‌كننده قلب و معده، خون‌ساز و ضدسردرد است.
اگر خيلي گرمايي هستيد و زياد بيرون منزل و در آفتاب كار مي‌كنيد حتماً يك ليوان شربت عرق شاتره بنوشيد. شاتره اثر بسيار قوي ضدعطش و گرمازدگي دارد، خون را تصفيه مي‌كند و صفرابر است.
در تابستان به علت مصرف زياد هندوانه و ميوه بهتر است براي جلوگيري از نفخ و معده درد، عرق نعنا مصرف شود. شربت بهار نارنج هم براي افرادي كه مشاغل پراسترس دارند و گرماي تابستان آنها را عصبي مي‌كند، بسيار مناسب است. از موارد مهم ديگري كه در تابستان مصرف آنها توصيه مي‌شود، مي‌توان به شربت سكنجبين، خاكشير، تخم‌شربتي، به‌ليمو و ... اشاره نمود. زكرياي رازي گفته است نوشيدن شربت سكنجبين منافع بسيار دارد. يكي از منافع سكنجبين آن است كه چون آن را با يخ خنك كرده و بنوشند، صفرا را مي‌برد و از التهاب حرارت معده مي‌كاهد و بلغم معده و روده را خارج مي‌كند.
 اگر سكنجبين را با ريشه و تخم كاسني مخلوط كرده و كمي گلاب به آن اضافه كنند، نوشابه‌اي پر سود مي‌شود. به خصوص براي كساني كه دچار گرفتگي معده شده‌اند و يا نفخ دارند بسيار مفيد است (براي مبتلايان به زخم معده و روده مضر است). براي رفع گرمازدگي بهتر است عناب را در آب جوشانده و با كمي شكر به صورت خنك ميل كنيد.
همچنين خوردن مواد سرد و تر مثل تخم خيار، كدو، هندوانه، خربزه، خاكشير، هندوانه و... مفيد است ولي بهترين دارو براي رفع گرمازدگي دمكرده عناب و زرشك است كه مي‌توان آن را با كمي شكر ميل كرد.  خاكشير يخ‌زده و شربت آبليمو براي جلوگيري از گرمازدگي مفيد است، البته بايد توجه داشت براي جلوگيري از اسهال، خاكشير بايد به شكل يخ‌زده يا همراه خرده‌يخ مصرف شود. در غير اين صورت ملين و اسهال‌آور است.
با توجه به آلودگي هوا مصرف آب ليمو هم به خاطر داشتن ويتامين C توصيه مي‌شود. بهتر است هر روز يا يك روز در ميان يك عدد ليمو در آب مصرفي استفاده شود.
تخم شربتي در حقيقت دانه گياه ريحان است كه به علت داشتن تركيبات لعاب‌دار اين دانه‌ها آب جذب كرده و براي رفع عطش در طولاني مدت (روزه‌داري) بسيار مفيد هستند. به‌ليمو هم به صورت درختچه‌اي است كه از برگ آن استفاده مي‌شود. همچنين ادرارآور و رفع‌كننده سرگيجه بوده و كاربرد فراواني دارد.



منبع: دنیای تغذیه  ش 122

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر