الفباي مشاوره در تغذيه و كاهش وزن


نوشته شده توسط : دكتر سيدضياءالدين مظهري
در ادامه مطالب شماره‌هاي گذشته به بررسي افرادي كه به كد (05) تعلق دارند، مي‌پردازيم. افرادي كه در گذشته سيگاري بوده و به آن معتاد شده بودند و تحت تأثير يك رخداد تأثيرگذار كشيدن سيگار را ترك مي‌نمايند اغلب دچار افزايش وزن مي‌گردند. اين گروه از معتادان سابق به كشيدن سيگار، قليان، پيپ و ... در گروهي قرار داده شده‌اند كه به آنها كد 05 را اختصاص داده‌ايم. قبل از آنكه سرنوشت و پيامدهاي كنار گذاشتن كشيدن سيگار را مورد تجزيه و تحليل قرار بدهم از شما بزرگواران نازنين كه در گذشته سيگار، قليان و پيپ مي‌كشيديد، دعوت مي‌نمايم كه با پر كردن چك ليست روبرو وضعيت واقعي خودتان را مشخص نماييد.
تفسير يافته‌ها

اگر شما تمام پرسش‌ها را با خير پاسخ گفته‌ايد خوش‌به حالتان، چرا كه شما از جمله تدخين‌كنندگان غيرمعتاد تلقي مي‌شويد، ولي اگر حتي به يكي از سوالات جواب بلي داده‌ايد، شما از معتادان به اين سم مهلك مي‌باشيد كه هر جواب مثبت اضافي ديگر شدت اعتياد شما را نمايان‌تر مي‌سازد و لزوم توجه به اين موضوع را در جهت كاهش وزن‌تان بايد مدنظر داشته باشيد.


خودآزمايي

1- آيا در گذشته در طول روز بيش از يك نخ سيگار مي‌كشيديد؟   بلي    خير
2- آيا تعداد سيگاري كه در طول روز مي‌كشيديد، به مرور زمان به مقدار آنها افزوده شده است؟   بلي    خير
3- آيا حتي در طول مدتي كه دچار سرماخوردگي بوديد به كشيدن سيگار ادامه مي‌داديد؟   بلي      خير
4- آيا در محل‌هايي كه كشيدن سيگار ممنوع بود مشكل پيدا مي‌كرديد؟   بلي     خير
5- آيا در مواقعي كه نمي‌توانستيد به احساس نياز شديدتان به كشيدن سيگار پاسخگو باشيد، دچار افت توان بدني و عدم تمركز افكار و انديشه مي‌شديد؟   بلي    خير
6- آيا از زماني كه كشيدن سيگار را ترك نموده‌ايد، دچار احساس گرسنگي شديد مي‌شويد؟   بلي    خير

سرنوشت معتادان به سيگار و ساير موارد تدخين

تقريبا 30 درصد معتادان بعد از كنار گذاشتن اعتياد خود هيچ كمبودي را از ترك سيگار و .... احساس نمي‌نمايند و اين گروه از افراد، افرادي خوشبخت محسوب مي‌گردند كه بطور ريشه‌اي وابستگي به دود و تركيبات آن پيدا نكرده‌اند، ولي هفتاد درصد بقيه معتادان با كنار گذاشتن ناگهاني اعتياد خود و قطع ناگهاني دريافت نيكوتين تغييرات قابل توجهي را از نظر بدني، روحي و عصبي تا مدت‌‌ها با تمام وجودشان احساس مي‌نمايند كه در كنار افزايش وزن‌شان مقاومت آنها را در قبال ادامه چشم‌پوشي از مونس، همدم و مشغوليت دائمي‌شان در هم مي‌شكند.
البته خبرخوبي كه به تمام ترك‌كنندگان دارم اين است كه ادامه قطع سيگار و تنباكو و حذف نيكوتين به تدريج اندام آنها را زيباتر و احساس‌شان را بهتر و سلامتي‌شان را پايدارتر مي‌سازد. باور داشته باشيد لاغري‌هاي حاصل از اعتياد به دود و دم ناشي از تخريب عملكرد اندام‌هاي حساس بدن و برهم خوردن سوخت و ساز قندها، چربي‌ها و پروتئين‌هاي مصرفي و تغيير عملكرد انسولين مترشحه از لوزالمعده يا پانكراس بوده و موجب اختلال در تأمين سوخت‌رساني و فراهم نمودن ريزمغذي‌هاي مورد نياز مي‌شود.

چرا ترك‌كنندگان سيگار به تدريج چاق‌تر مي‌شوند؟

بر مبناي نتايج پژوهش‌هاي به عمل آمده مشخص شده با ترك عوامل تأمين كننده نيكوتين و ساير تركيبات زيانبار نياز بدن به انرژي 15 درصد كاهش مي‌يابد، يعني فردي كه تا ديروز 2000 كيلوكالري نياز داشته با قطع اعتياد خود، اين مقدار به 1750 كيلوكالري تقليل مي‌يابد، ولي برعكس اين اتفاق، هوس خوردن و ناخنك زدن افزون‌تر مي‌گردد. علت اين موضوع قطع اثر نيكوتين روي پيام‌آوران مركز گرسنگي مي‌باشد كه قسمتي از عملكرد آنها را كاهش داده بود. از طرف ديگر قسمت لذت‌خواهي مغز كه به مكيدن سيگار و فرو بردن دود و تركيبات معلق در آن مشغول مي‌گرديد بهانه‌جويي نموده و دنبال جايگزين تازه مي‌باشد و فرد به ناخنك زدن به هله هوله و شكلات و آب‌نبات، چيپس و پفك مي‌پردازد.
نتيجه اين تغيير روش تغذيه و منش زندگي، بالا رفتن سريع 2 تا 5 كيلو‌گرم وزن و افزايش دور كمر در هفته‌ها و ماه‌هاي نخستين مي‌باشد. كساني كه بتوانند اين گذر و تغييرات را تحمل كرده و پشت سر بگذارند، بعد از چند ماه يا حداكثر بعد از 1 تا 2 سال تمام اختلالات سوخت و ‌سازي و روحي رواني خود را ترميم كرده و براي همه عمر آن را حفظ خواهند نمود و به ايده‌آل‌ترين تناسب اندام دلخواه‌شان دسترسي خواهند يافت.

توصيه‌هاي مفيد و اثرگذار

قبل از هر رهنمودي تبريكات صميمانه‌ام را از تحقق پيدا كردن اين تصميم ميمون و مبارك و فرح‌‌انگيز و تأمين‌كننده سلامت خدمت شما تقديم نموده و به قدرت اراده و توان خودداري‌تان سر تعظيم فرود مي‌آورم و اما بعد از اين چه بايد كرد تا از ادامه افزايش وزن‌ جلوگيري گردد؟
الف- اگر اضافه وزن شما هنوز از مرز 5 درصد وزن قبلي‌تان فراتر نرفته است، يعني اگر در دوران اعتياد خود 60 كيلوگرم وزن داشته‌ايد و اكنون وزن شما به 63 كيلوگرم بالغ گرديده است، جاي نگراني نيست، چرا كه شما هنوز در منطقه سبز قرار داريد، حتي اگر هيچ اقدامي نيز به عمل نياوريد، اين اضافه وزن در طول زمان به طور تدريجي از بين خواهد رفت و چربي‌هاي بدن شما به مصرف ترميم و بهبود سوخت ‌و ساز خواهد رسيد.
ب- اگر افزايش وزن كماكان و بطور خزنده‌اي بطور آهسته و پيوسته رو به افزايش مي‌باشد و شما هنوز اين نياز را احساس مي‌كنيد كه جاي خالي سيگار، پيپ و قليان را با گذاشتن اين يا آن هله هوله قابل دسترس‌ در دهان‌تان و مكيدن و جويدن آنها جبران نماييد، به تدريج با كاهش دادن مقدار مصرف و طولاني‌تر نمودن فاصله‌هاي زماني، دفعات پاسخگويي به اين نياز را به تدريج از خود دور سازيد.
ج- احتمال ديگري كه وجود دارد، اين است كه ممكن است هنوز بدن شما نتوانسته آن طوري كه بايد و شايد حذف نيكوتين را بپذيرد، در اين مورد، مدت كوتاهي از چسب‌هاي ضدنيكوتين يا آدامس‌هاي مخصوص تهيه ‌شده كمك بگيريد و هرگز به علت‌هاي واهي و بهانه‌ قرار دادن چند كيلوگرم اضافه وزن به طرف سم مهلكي كه سرطان‌زايي آن غيرقابل انكار مي‌باشد و بوي ناخوشايند متصاعد شده از محل زندگي، لباس و نفس‌تان كه نزديك‌ترين كسان و عزيزترين وابستگان را از دور و برتان مي‌پراكند و ريه ناتوان‌تان را به مرور زمان به خس خس، سرفه و بيماري‌هاي طولاني مدت دچار مي‌سازد، نرويد و صبر و تحمل را پيشه سازيد تا بطور حتم به عوارض مصيبت‌بار روي آوردن به اين اعتياد جانسوز گرفتار نگرديد.



منبع: دنیای تغذیه  ش 122

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر