مصرف غذاهای چرب و شیرین موجب نوسان شدید قند خون می شود


تهران - عضو مركز تحقیقات بیوشیمی و تغذیه دانشگاه علوم پزشكی مشهد گفت: مصرف غذاهای چرب و شیرین در ماه مبارك رمضان موجب نوسان شدید قند خون می شودو روزه داران باید از مصرف مواد قندی مصنوعی در وعده سحری بكاهند.

1391/05/04 - 15:11
به گزارش دانشگاه علوم پزشكی مشهد ، دكتر مجید غیور مبرهن ساده بودن غذای مصرفی و نداشتن تفاوت زیاد با غذای روزمره فرد روزه‌دار، استفاده از سه وعده غذایی شامل سحری ،‌افطار و شام ،‌لزوم استفاده از 5 گروه مواد غذایی شامل نان، غلات، گوشت و تخم‌مرغ، شیر، لبنیات، میوه‌ها و سبزی از جمله اصول تغذیه صحیح در ماه مبارك رمضان برشمرد .

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی مشهد اظهار داشت : در ماه مبارك رمضان بدن به انرژی كمتری نسبت به روزهای دیگر سال نیاز دارد و بهتر است هر فرد 10درصد از انرژی مورد نیاز خود را كاهش دهد.
وی خاطر نشان كرد: روزه داران بهتر است روزه خود را با غذاهای سبك همچون نان و پنیر ، شیر و خرما، سوپهای ولرم و سبك ، آب یا چای ولرم همراه با خرما افطار كنند تا بدین طریق از خوردن غذای زیاد و بروز آسیب به دستگاه گوارش و اضافه وزن پیشگیری شود.
غیور مبرهن ادامه داد: بهترین زمان برای سرو شام 30 تا 45 دقیقه پس از افطار و خوردن غذاهای سبك است كه در این وعده می توان از غذاهای مشابه وعده ناهار در روزهای عادی اما به مقدار كمتر مصرف كرد .
وی افزود: روزه داران به منظور تامین نیاز بدن به مایعات به ویژه در فصل تابستان و پیشگیری از یبوست و رفع آن نوشیدن آب فراوان به میزان 8 تا 12 لیوان در كنار مصرف مواد غذایی پرفیبر را در برنامه غذایی خود در نظر بگیرند.
وی افزود:همچنین از زمان شام تا وعده سحر خوردن 5 واحد میوه برای تامین ویتامینها و املاح معدنی مورد نیاز بدن ضروری است .
عضو مركز تحقیقات بیوشیمی و تغذیه دانشگاه علوم پزشكی مشهد گفت: روزه‌داران باید از مصرف مواد قندی مصنوعی در وعده سحری بكاهند زیرا در صورت مصرف زیاد باعث ایجاد احساس كسالت، سردرد و نبود تمركز می‌شود و به جای آن از مواد غذایی حاوی پروتئین و دارای فیبر همچون حبوبات و برنج های مخلوط به دلیل آزاد كردن تدریجی انرژی و قند و حفظ مطلوب مایعات مصرف كنند.
منبع: ایرنا

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر