به سالاد سلام کن


اگر مي‌خواهيد برنامه‌غذايي‌تان موردتاييد متخصصان تغذيه باشد بايد حتما سالاد نيز در رژيم‌غذايي روزانه‌تان وجود داشته باشد ...
البته نه هر نوع سالادي. جالب است بدانيد که کلمه سالاد (salade) فرانسوي و از ريشه لاتين کلمه(salata) به معني شور و نمک اندود‌شده است. در ميان ايراني‌ها، ترکيب چند سبزي خام خرد‌ و طعم‌دار‌شده با انواع چاشني‌ها سالاد ناميده مي‌شود که يا قبل از غذا، يا بعد از غذا يا به جاي غذا ميل مي‌شود. گفتيم که خوردن هر نوع سالادي را به شما توصيه نمي‌کنيم، مي‌پرسيد چرا؟ بهتر است که اين پوستر را به دقت مطالعه کنيد.

4 دليل براي سالاد خوردن
1. دريافت فيبر موردنياز: خوردن سالاد راهي براي تامين فيبر موردنياز بدن است زيرا از موادغذايي‌اي تشکيل شده که از منابع عالي فيبر هستند. فراموش نکنيد که رژيم‌غذايي سرشار از فيبر، کلسترول خون را كاهش مي‌دهد و از بروز يبوست پيشگيري مي‌کند.
2. بهره?مندي از خواص انواع ميوه?ها و سبزي?ها: تهيه سالاد با انواع ميوه‌ها و سبزي‌هاي تازه، روشي براي مصرف هر چه بيشتر انواع مختلف اين گروه‌هاي غذايي و برخورداري از ارزش تغذيه‌اي تمام آنهاست.
3. دريافت کالري کمتر و داشتن حس سيري بيشتر: نتايج مطالعه‌ها نشان داده‌اند با خوردن 3 ليوان سالاد که تقريبا 100 کيلوکالري انرژي دارد، انرژي دريافتي به ميزان قابل‌ملاحظه‌اي (معادل 55 کيلوکالري در هر وعده) کاهش مي‌يابد و به اين ترتيب فرد احساس سيري مي‌كند و مي‌تواند در پيروي از رژيم کاهش وزنش موفق عمل کند.
4. دريافت چربي‌هاي مفيد: با افزودن کمي روغن زيتون، آووکادو يا چند عدد مغز خام مي‌توان به راحتي اسيدهاي چرب مفيد و ضروري را دريافت کرد که اين کار با خوردن سالاد به آساني امكان‌‌پذير خواهد بود.
5 اشتباه رايج در تهيه سالاد
1. استفاده از برگ‌هاي جوان کاهو: خرد کردن چند برگ جوان اما زرد کاهو ارزش‌غذايي سالاد را چندان افزايش نخواهد داد زيرا هر چه کاهو سبزتر باشد، اسيدفوليک، موادمعدني و ترکيب‌هاي مفيد بيشتري خواهد داشت.
2. زياده‌روي در مصرف نان‌هاي خشک يا فرآورده‌هاي گوشتي آماده: افزودن نان‌هاي برشته به سالاد کالري زيادي به آن مي‌‌افزايد زيرا هر نصف ليوان نان برشته، 100 کيلوکالري انرژي دارد. فرآورده‌هاي گوشتي نيز مملو از چربي و افزودني‌هاي مختلف هستند که دريافت هر روزه‌شان توصيه نمي‌شود. مي‌توان به جاي آنها يک تا 2 قاشق غذاخوري مغز گردوي خرد‌شده به سالاد افزود تا امگا 3 فراواني به بدن برسد.
3. زياده‌روي در افزودن پنير: اغلب پنيرهايي که به سالاد اضافه مي‌شوند، مملو از چربي هستند بنابراين زياده‌روي در مصرف آنها علاوه بر پروتئين و کلسيم، انرژي سالاد را اضافه خواهد کرد.
4. افزودن تکه‌هاي سرخ‌شده انواع گوشت: بسياري از افراد عادت دارند در سالادشان تکه‌هاي سينه‌مرغ سرخ‌شده بريزند، اين کار به دليل کالري فراواني که مرغ سرخ‌شده دارد باعث دريافت مازاد بر نياز انرژي خواهدشد، پس بهتر است گوشت به اندازه و به صورت آبپز‌شده در سالاد ريخته شود.
5. پوشاندن سالاد با سس: اغلب سس‌ها مملو از چربي هستند و غوطه‌ور کردن سالاد در سس ارزش‌غذايي آن را به شدت کاهش خواهدداد به همين دليل به شما توصيه مي‌کنيم سالادتان را با آب?ليمو، نارنج يا حتي سرکه بالزاميک مزه‌دار کنيد.
4 نکته تکميلي
1. از انواع سبزي‌هاي رنگارنگ و تازه فصل براي تهيه سالادتان استفاده کنيد. مثلا، چند حلقه پياز قرمز، هويج رنده‌شده، چند حلقه فلفل دلمه‌اي رنگي، تکه‌هاي خرد‌شده گوجه‌فرنگي و قارچ ظاهر زيبايي به سالادتان خواهدداد.
2. به اندازه مصرف روزانه سالاد تهيه کنيد، يادتان باشد که سبزي‌هاي خرد‌شده با ماندن در يخچال به مرور زمان ارزش تغذيه‌اي خود را از دست خواهند داد.
3. براي طعم‌دار‌کردن سالاد مي‌توان از سبزي‌هاي برگ سبز معطر مانند ريحان، نعناع و شاهي نيز استفاده کرد.
4. فراموش نکنيد افزودن موادغذايي‌اي مانند خلال بادام، کنجد، پنير پارميزان، تکه‌هاي زيتون چه سبز چه سياه كه همگي مقاديري کالري دارند، به راحتي مي‌تواند كالري سالاد را 2 تا 3 برابر افزايش دهد پس اگر از يک رژيم‌غذايي کم کالري پيروي مي‌کنيد، بهتر است يا اين موادغذايي را در سالادتان نريزيد يا مقدار آنها را محدود کنيد.

منبع: سلامتیران

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر