گوشت شترمرغ؛ انتخابي بـرتـر


گوشت شترمرغ که در گروه گوشت‌های قرمز طبقه‌بندی می‌شود، از ارزش غذایی بسیار بالایی برخوردار است، طوری که می‌توان گفت یکی از کم‌چرب‌ترین و سالم‌ترین نمونه‌های گوشت قرمز در دسترس است. نکته جالب توجه در مورد گوشت شترمرغ این است که کالری، کلسترول و چربی آن حتی از گوشت مرغ و بوقلمون هم پایین‌تر است. گوشت شترمرغ مانند گوشت گاو به رنگ قرمز بوده، ولي تقريبا خصوصيات گوشت مرغ را دارا است. ران و سينه بخش‌هاي اصلي گوشت شترمرغ را تشكيل مي‌دهند. از يك شترمرغ 12 ماهه با وزن 100 كيلوگرم، لاشه‌اي با وزن 60 كيلوگرم به دست مي‌آيد كه 21‌ كيلوگرم گوشت درجه يك، 14 كيلوگرم گوشت درجه دو و مابقي استخوان و چربي خواهد‌ بود. با اینكه طعم و ساختار گوشت شترمرغ به گوشت گوساله شبیه است، اما دو سوم چربی كمتری نسبت به آن دارد و به دلیل سطح كلسترول پایین و پروتئین و آهن بالا، گوشت این پرنده به عنوان یك جانشین رضایت‌بخش برای گوشت قرمز، خریداران زیادی را به خود جلب كرده است.


مناسب براي بيماران قلبي و سالمندان
كم بودن چربي بين ماهيچه‌اي گوشت شترمرغ يكي از خواص مهم آن به شمار مي‌رود، لذا مصرف متعادل آن براي افرادي كه به دنبال كاهش وزن هستند يا از بيماري قلبي - عروقي رنج مي‌برند، مفيدتر از گوشت گاو و گوسفند است. اسیدهای چرب غیراشباع موجود در بافت‌های شترمرغ 30 درصد مجموع اسیدهای چرب را تشکیل می‌دهد، هرچند که میزان بیشتری از این نوع اسیدهای چرب نیز قابل حصول است که یکی از مزیت‌های این گوشت در مقایسه با گوشت گاو و گوسفند است. با توجه به اینکه میزان اسیدهای چرب غیراشباع موجود در گوشت جوجه 19 درصد و در گوشت گاو 5 درصد کمتر از گوشت شترمرغ است، بالا بودن نسبی میزان اسید چرب امگا – 3 در گوشت شتر مرغ (3/8 درصد) یک مزیت خوب به منظور ادامه انگیزه تولید آن محسوب می‌شود. در انسان استفاده از اسید چرب امگا – 3 تأثیرات مفیدی در کاهش بیماری‌های قلبی - عروقی داشته و برای رشد و نمو مؤثر است، به نظر می‌رسد که این اسید چرب در مقایسه با اسید چرب غیراشباع امگا-6 تأثیرات مفیدی در جلوگیری از لخته شدن عروقی دارد. اکثر جیره‌های غذایی افراد از لحاظ اسیدهای چرب امگا-3 کمبود دارند. این مزایا به همراه میزان بیشتر اسید چرب امگا-3 در گوشت شترمرغ باعث شده که این گوشت انتخاب ارجحی برای بیماران قلبی– عروقی و سالمندان در مقایسه با گوشت گاو و گوسفند باشد تا با اطمینان بیشتری بتوانند نیازهای پروتئینی خود را برطرف سازند.

گوشت هضم پذير و نرم
گوشت شترمرغ عضلانی بوده و به راحتی از استخوان بافت رابط جدا می‌شود. اگرچه به خاطر طعم و رنگ قرمزش با گوشت گاو قابل مقایسه است، اما گوشت شترمرغ به تردی گوشت مرغ است و دارای فیبرهای ماهیچه‌ای كوتاه است. در مقایسه با انواع گوشت‌ها هضم‌‌پذیر و نرم‌تر است و احتیاج به زمان پخت بالایی ندارد. گوشت شترمرغ با عالي‌ترين نوع گوشت گوساله يعني فيله قابل مقايسه است و اغلب به صورت كبابي و استيك استفاده مي‌شود. در اين روش طبخ، بايد گوشت را در درجه حرارت ملايم قهوه‌اي كرد.

سديم كم و آهن زياد
كم بودن ميزان سديم در گوشت شترمرغ در مقايسه با گوشت گاو و مرغ يكي از مزاياي ديگر اين گوشت است، بنابراين مصرف متعادل آن براي افرادي كه نياز به مصرف غذاهاي كم‌نمك دارند توصيه مي‌شود. همچنين گوشت شترمرغ، آهن مناسبي را براي افراد كم خون و زنان باردار فراهم مي‌كند. ميزان آهن اين گوشت تقريبا به اندازه گوشت گاو و بسيار بيشتر از گوشت مرغ  و بوقلمون است.

مناسب براي ورزشكاران و جوانان
به دلیل خواص رژیمی و تركیبات شیمیایی مناسب گوشت شترمرغ، این گوشت به ورزشكاران به خصوص افرادی كه دارای فعالیت طولانی‌مدت هستند (شناگران، دوچرخه‌سواران، پهلوانان و دوندگان ماراتن) و افرادی كه تازه بیماری‌شان بهبود یافته و همچنین جوانان توصیه می‌شود.

انتخابي ارجح در تامين نيازهاي پروتئيني
گوشت شترمرغ دارای پروفیل خوبی از لحاظ ترکیب اسیدهای آمینه در مقایسه با گوشت گاو و جوجه می‌باشد که می‌تواند در تامین نیاز‌های پروتئینی فرد، انتخاب ارجحی در مقایسه با گوشت گاو، گوسفند و گوساله باشد.

ميزان كلسترول
 اگرچه در منابع علمی میزان کلسترول موجود در گوشت شترمرغ کمتر از سایر انواع گوشت قرمز و حتی کمتر از گوشت مرغ و بوقلمون ذکر شده، اما باید توجه داشت که میزان کلسترول موجود در بافت‌های بدنی شترمرغ از 57 میلی‌گرم در 100 گرم تا 65 تا 68 میلی گرم در 100 گرم متفاوت است.

ساير مزايا
مهم‌ترين مزيت بهداشتي گوشت شترمرغ آن است كه در مقايسه با گوشت گاو هيچگونه بيماري انگلي را به انسان منتقل نمي‌كند. البته گوشت شترمرغ كمي‌خشك است و اين خشكي زماني بيشتر آشكار مي‌شود كه گوشت براي مدت‌زمان طولاني پخته شده باشد. اين گوشت به دليل دارا بودن اسيد چرب غيراشباع امگا -3 تاثير مفيدي در جلوگيري از لخته شدن خون و افسردگي دارد.
گوشت شترمرغ میزان بالایی از عناصری مانند روی و منیزیم را دارا است و حاوی ویتامین‌های B1، B2 و نیاسین نیز می‌باشد. علاوه بر موارد بالا، گوشت شتر مرغ به میزان بسیار چشمگیری ترد بوده و از قابلیت هضم استثنايی برخوردار است، طوری که 90 درصد آن قابل هضم بوده و از این حیث پس از گوشت ماهی در رتبه دوم قرار دارد، در صورتی که گوشت مرغ و گاو 87 درصد قابلیت هضم دارند.

نتيجه‌گيري
بطور کلی می‌توان نتیجه گرفت که گوشت شترمرغ جایگزین مناسبی برای گوشت گاو، گوساله و گوسفند بوده و همراه با مصرف ماهی (بعنوان منبع غنی اسید‌های چرب امگا -3) در مصارف روزمره تغذیه انسان و رژیم درمانی در کاهش وزن یا بیماری‌های قلبی عروقی موثر واقع می‌شود.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر