تغذيه با شير مادر از ابتلا به اسهال پيشگيري مي‌كند


40481.jpgيك متخصص كودكان در يزد گفت: تغذيه با شير مادر باعث پيشگيري از ابتلا به اسهال مي‌شود.
دكتر فرشيد فروزنيا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، منطقه يزد، گفت: بيماري اسهال در فصول گرم سال به خصوص تابستان از شيوع بيشتري برخوردار است و بيشتر از طريق آب و غذاي آلوده منتقل مي‌شود البته ممكن است در كل فصول سال ديده شود كه در فصل‌هاي سرد سال بيشتر از نوع عفونت‌هاي ويروسي هستند.
وي افزود: با وجود اينكه اين بيماري به راحتي درمان مي‌شود، مي‌تواند يكي از علل مرگ و مير به خصوص در كودكان و افراد مسن باشد. به طوري كه سالانه 3 تا 5 ميليون نفر مرگ و مير در جهان بويژه در كودكان به علت ابتلا به اسهال ديده مي شود و بايد مراقبت بيشتري از اين بيماران صورت گيرد.
وي با بيان اينكه مكانيسم انتقال بيماري اسهال به افراد از آب يا غذاها و سبزيجات آلوده و يا شخص آلوده مي باشد، در خصوص عواملي كه باعث افزايش ريسك استعداد به عفونت اسهالي مي‌شود به عواملي مانند سنين كم و يا سنين بالا، مصرف آنتي بيوتيك بخصوص مصرف خودسرانه آن، سوء تغذيه در كودكان، عدم تغذيه با شير مادر، تماس با شرايط غير بهداشتي بخصوص در حين مسافرت شامل استفاده از آب و يا غذاي آلوده، حضور كودك در مراكز مراقبت‌هاي روزانه مثل مهدكودك اشاره كرد.
دكتر فروزنيا در خصوص تظاهرات اسهال در افراد گفت: يك حمله اسهالي اغلب با تظاهراتي مثل دل درد، استفراغ، تب و بي حالي مريض نمايان مي شود. اين بيماري با توجه به علت آن بين 3 تا 7 روز طول مي كشد و اگر از دو هفته بيشتر طول كشيد اسهال مزمن در نظر گرفته مي شود كه بايد توسط پزشك بررسي شود.
وي ادامه داد: تهوع و استفراغ نشانه درگيري روده‌اي ناشي از بيماري‌هاي عفوني مي باشد. دل درد بيشتر به صورت دل درد ناشي دل پيچه و اطراف ناف است.
وي در خصوص درمان اسهال گفت: درمان بيماران مبتلا به اسهال بيشتر بايد بر اساس وضعيت آب و مايعات بدن انجام شود و استفاده خودسرانه از آنتي بيوتيك براي درمان اسهال اصلا توصيه نمي شود.
وي تصريح كرد: بيماراني كه دچار اسهال شديد مانند وبا هستند بايد سريعاً به بيمارستان مراجعه كنند تا مايع درماني مناسب براي آنها تجويز شود.
وي گفت: استفاده از تغذيه‌هاي خوراكي به خصوص استفاده از برنج و ماست و يا سيب زميني ممكن است تحمل كودك را نسبت به اسهال بيشتر كند. همچنين از مصرف مواد قندي به خصوص نوشابه و نوشيدني‌هاي حاوي قند بالا بايد پرهيز شود. استفاده از داروي ضد اسهال( ديفنوكسيلات) بايد با تجويز پزشك در موارد خاصي استفاده مي‌شود.
وي در خصوص پيشگيري از ابتلا به اسهال گفت: شستشوي مكرر دست‌ها به خصوص قبل از غذا خوردن، استفاده از مواد غذايي مطمئن به خصوص در مسافرت، مصرف نكردن مواد غذايي از مراكز نامعتبر، تهيه غذا به صورت روزانه از موارد پيشگيري از بروز اسهال مي‌باشد.
اين متخصص كودكان توصيه كرد: در فصل تابستان با بيشتر شدن مسافرت‌ها و تغييراتي كه در عادات غذايي افراد بوجود مي‌آيد بهتر است از غذاهاي ساده و ميوه جات و سبزيجاتي كه كاملاً شسته و ضد عفوني شده است استفاده كرد.
وي خاطرنشان كرد: در ميان كودكاني كه با شير خشك تغذيه مي‌شوند با توجه به استفاده از شيشه و پستانك احتمال آلودگي بالا مي‌رود و مي تواند باعث اسهال شود بنابراين كودك به دليل مصرف شير خشك اسهال نمي‌گيرد بلكه به دليل استفاده نابجا از وسايل آلوده احتمال ابتلا به اسهال و در مواردي منجر به بستري شدن طفل در بيمارستان مي‌شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر