اين پفك هاي بي خاصيت


 پفك يكي از تنقلات فانتزي غيرضروري و مضر است كه بسياري از كارشناسان علوم غذايي در اين مورد اتفاق نظر دارند؛ ولي عده اي از مصرف كنندگان براين باورند كه پفك به دليل آن كه از مواد با ارزش نظير: ذرت، شيرخشك و پودر پنير تشكيل شده است از نظر ويتاميني غني بوده و ارزش غذايي بالايي دارد. 
    به طور كلي پفك به علت آن كه از بلغور ذرت يعني ذرت پوست كنده به دست مي آيد در مقايسه با فرآورده هايي كه از دانه كامل ذرت تهيه مي شوند از ارزش غذايي پاييني برخوردار است. از سوي ديگر، در طي فرآيند پخت، حرارت بسيار بالايي كه به پودر بلغور ذرت داده مي شود تا به صورت حجيم درآيد نيز عامل ديگري جهت تنزل كيفيت تغذيه اي پفك است.


    همچنين بايد در نظر داشت پودر پنير و شيرخشكي كه به پفك اضافه مي شود تا چه حد سالم و مغذي بوده يا رنگ به كار رفته در اين محصول كه برجذابيت آن مي افزايد، طبيعي بوده يا همان رنگ شيميايي تارترازين است كه باعث بروز اختلالات رفتاري، اضطراب، پرخاشگري و تندخويي در مصرف كننده مي شود. طبق نظر متخصصان، پفك چندين برابر حجم خود آب جذب مي كند و بسيار شور است در نتيجه مصرف كننده با خوردن آن مقدار زيادي آب مي نوشد. اين عمل منجر به افزايش حجم پفك در معده شده و باعث ايجاد سيري كاذب مي شود. بنابر اين تمايل به مصرف غذاهاي روزانه و اصلي كم شده و فرد دچار كمبود تغذيه اي مي شود. سوءتغذيه در كودكان در حال رشد ابتدا موجب كاهش وزن شده و اگر اين كم غذايي ادامه يابد، بتدريج كودك خود را با اين وضع منطبق كرده، يعني قد و قامت او كوچك مي شود تا بتواند با غذاي كم به بقاي خود ادامه دهد. به همين دليل كوتاه قدي، كم خوني در نتيجه فقرآهن، عصبانيت، كاهش حواس و قواي جسماني و خستگي زودهنگام عارض مي شود؛ چرا كه فرد دچار سيري كاذب شده و نمي تواند از موادغذايي اصلي كه داراي تركيبات پروتئيني ، چربي و كربوهيدارت هستند، استفاده كند. 
    در حال حاضر 80 درصد كودكان دچار بيماري ناشي از سوءتغذيه هستند كه اين بيماري با خوردن موادغذايي حاوي آهن، روي، كلسيم، پروتئين و ويتامين كه در غذاهاي گوشتي، سبزيجات و تنقلات سنتي مثل آجيل وجود دارد، برطرف مي شود. كارشناسان تغذيه معتقدند در صورت پيشگيري نكردن استفاده از مواد بي خاصيت و تنقلات غيرمغذي در آينده اي نه چندان دور با تعداد بي شماري از كودكان مبتلابه بيماري كم خوني و كمبود آهن روبه رو مي شويم، به طوري كه اين بيماري مثل سرماخوردگي شايع مي شود. بنابر اين امروزه تغييرات زيادي در رژيم غذايي لازم است تا سلامت بچه ها و جوانان تضمين شود.
    توجه: پفك به دليل آن كه فاقد مواد فيبري است مي تواند منجر به چسبندگي روده شده و عمل دفع را مشكل سازد و ريسك ابتلابه سرطان روده و انواع بيماري هاي عفوني گوارشي را افزايش دهد. از اين رو، بنابر توصيه كارشناسان علوم غذايي در صورت مصرف اين گونه تنقلات، بسيار كم و از انواع معتبر آنها با بسته بندي بهداشتي استفاده شود.
  
    
منبع: روزنامه جام جم،

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر