خواص درماني گل و گلاب

جام جم آنلاين: اين روزها خبر از گل و گلابگيري است. تصور ديدن باغي پر از گل‌هاي محمدي با رايحه‌اي رويايي و دل‌انگيز خالي از لطف نيست.

زيبايي اين گل‌ها چشمان ما را نوازش مي‌دهد و بوي عطرآگين آن اغواكننده حس بويايي ماست. قرار گرفتن در چنين محيطي از استرس، اضطراب و نگراني‌هاي روزمره ما مي‌كاهد و آرامش و آسايش خاطره‌انگيزي را در دل ما برمي‌انگيزد. در دنياي مدرن و آكنده از فشارهاي امروزي، رايحه درماني راهي به سوي نشاط، شادابي و دستيابي به سلامت روحي است.
چنين است كه اين روزها برخي خانواده‌هاي ايراني بنا بر رسمي آييني، غنچه‌هاي نوشكفته خود را به منظور حفظ سلامت و تامين و تقويت قواي جسماني و روحي در ميان غنچه‌هاي نوشكفته گل‌هاي محمدي مي‌غلتانند.
اين باور بر اين اساس شكل گرفته كه رايحه معطر اين گل‌ها موجب تلطيف روح مي‌شود و با كسب انرژي‌هاي مثبت، آرامش و خلسه‌اي روحاني و معنوي در كودك ايجاد كرده و به سبب انس گرفتن زودهنگام كودك به گل‌ها و گياهان طبيعت، بدن آنها در برابر عوامل آلرژي‌زاي محيطي مقاومت خواهد كرد.
از سوي ديگر اين رايحه‌هاي معطر مي‌تواند هورمون‌هاي جنسي را تنظيم كرده، باعث افزايش سوخت و ساز بدن شود، سطح هورمون‌هاي استرس‌زا را كاهش داده و به مقدار زيادي از دردهاي جسمي بكاهد.
همچنين مي‌تواند با تحريك انتقال‌دهنده‌هاي عصبي حالات رفتاري و روحي ما را تلطيف كرده و عواطف را ملايم سازد.
جالب‌تر آن كه با تنفس رايحه گل‌هاي بهاري تركيباتي به درون ريه‌هاي ما راه مي‌يابد كه به راحتي با مولكول‌هاي اكسيژن تركيب شده و به اين طريق به درون خون راه يافته و موجب خود بهبودي و خود درماني بافت‌هاي بدن مي‌شود.
علاوه بر اين در اثر ماساژ موضعي پوست با عصاره اين گل‌ها سيستم دفاعي بدن تقويت شده و علايم بروز انواع حساسيت‌ها در بدن فروكش مي‌كند.
خواص درماني گلاب
گل محمدي از خانواده گل سرخ است و از تقطير گلبرگ‌هاي آن گلابي با خواص درماني فراوان بدست مي‌آيد. اين گل از اواسط ارديبهشت تا اواخر خرداد در مناطقي چون قمصر، جوشقان، نياسر، كاشان و... ظاهر مي‌شود. امروزه گلاب به دو روش صنعتي و سنتي تهيه مي‌شود.
در روش صنعتي آسيب كمتري به اسانس، مواد فرار و تركيبات طبي و تغذيه‌اي گل محمدي وارد مي‌شود و در مقايسه با روش سنتي گلاب حاصله كيفيت و خواص بيشتري دارد.
بنابراين براي آن كه از خواص گلاب نفع بيشتري ببريد انواعي را كه دوآتشه بوده و داراي مجوز بهداشت و تاريخ مصرف است، انتخاب كنيد.
در طب سنتي گلاب طبيعت گرمي دارد و براي رفع استرس بسيار مفيد و آرام‌بخش خوبي است.
نوشيدن و بوييدن آن براي التيام سردردهاي ناشي از استنشاق هواي آلوده و رفع گيجي و منگي حاصل از آن مفيد است.
ضدعفوني‌كننده، برطرف‌كننده بيماري‌هاي گوارشي، تقويت‌كننده اعصاب، مقوي معده و قلب و تسكين‌دهنده دردهاي روماتيسمي است و ضدتهوع خوبي است.
براي بهتر شدن طعم چاي مي‌توانيد از گلبرگ‌هاي خشك گل محمدي استفاده كنيد. دوغ حاوي اين گلبرگ‌ها هم براي تنظيم كار دستگاه گوارش بسيار نافع است.


فاخره بهبهاني - گروه سلامت

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر