خواص داروئي گوشت وساير اجزاي كبك:

گوشت  كبك  به علت پروتئين بالا و درصد چربي پائين مصارف فراواني داشته و براي درمان بعضي از بيماريها مانند ضعف اعصاب . ناراحتي هاي رواني و بيخوابي موثر است . در افراد مسن موجد قواي از دست رفته جواني است .
72 درصد وزن كبك   قابل استفاده بوده كه در مرغ 55 درصد ميباشد. 20 درصد وزن كل بدن كبك  را عضله تشكيل مي دهد و درصد پروتئين و ماده خشك در عضله ران 80 درصد است در صورتي كه در مرغ اين رقم 65 درصد مي باشد .
طعم مطبوع انواع گوشت عمدتاً به دليل وجود ماده‌اي است بنام گليكوژن كه در سلولهاي ماهيچه‌اي وجود دارد. هر قدر كه ماهيچه در طول حيات خود فعال‌تر باشد گوشت آن نيز لذيزتر است( مانند ران مرغ، دم ماهي، ران حيوانات شكاري و گوسفند و همچنين سينه پرندگان وحشي)
از سوي ديگر، فعاليت و جنب و جوش حيوانات به طور كلي باعث افزايش ميزان ذخيره گليكوژن ماهيچه‌ها و در نتيجه بهبود كيفيت آن است. به طوري كه حيوانات وحشي اعم از نشخوار كنندگان (آهو، گوزن، بزكوهي و غيره ) و يا پرندگان مانند قرقاول، كبك، تيهو، دراج و بلدرچين همگي به دليل فوق داراي گوشتي فوق‌العاده لذيذ بوده و قسمتهايي از بدن آنها بسيار خوش طعم و لذيذ مي‌باشد. بنابراين چنانچه پرنده‌اي از خانواده حيوانات شكاري بوده يعني از نژاد وحشي باشد و در محيطي مشابه طبيعت خود پرورش يابد داراي خواص فوق‌الذكر خواهد بود.

كبك  حيواني است با خصوصيات پرندگان وحشي شكاري و بسيار پر جنب و جوش، لاجرم بايد در وضعيتي پرورش يابد كه امكان جست و خيز و پرواز داشته باشد.
گوشت اين پرنده بدليل خواص مذكور بسيار خوش طعم، لذيذ و مقوي است، و از طرفي ماهيچه سينه كه بزرگترين ماهيچه پرندگان است در پرندگاني چون مرغ و خروس و اردك و غاز كه امكان پرواز ندارند داراي بافتي خشبي و خشك و طعمي نه چندان لذيذ است، در حاليكه در مورد كبك  بدليل جنب‌ و جوش و پروازهاي متناوبي كه انجام مي‌دهد گوشت سينه پرنده علاوه بر اينكه حجم قابل توجهي از كل لاشه ( يك سوم لاشه ) را تشكيل مي‌دهد داراي طعمي بسيار خوش و لذيذ مي باشد. همچنين بافتهاي مفصلي اين پرنده بدليل وجود سلولهاي پيچيده پيوندي در اثر پختن يا بريان شدن به هيچ وجه متلاشي نمي‌شود و پرنده پس از طبخ نيز تركيب خود را حفظ كرده و در پذيرائيها، زيبائي و آرايش فراواني به سفره مي‌دهد.
ميزان پروتئين موجود در گوشت پرنده از پروتئينهاي پرندگان معمولي 5 تا 10 درصد بيشتر است و اين در حالي است كه انواع اسيدهاي آمينه كمياب كه در ساير پروتئينها يافت نمي‌شود، در گوشت اين پرنده به وفور وجود دارد. به همين دليل در اغلب نقاط دنيا پزشكان براي افراد مسن و از كار افتاده كه احتياج مبرمي به ترميم سلولهاي از دست رفته بافتهاي خود را دارند، براي حفظ و بازيابي سلامت و شادابي خود، مصرف گوشت  كبك  را تجويز مي‌نمايند. از طرف ديگر وجود عناصر معدني كمياب و ويتامينهاي عديده در گوشت اين پرنده آنرا به دارويي معجزه آسا براي درمان امراض صعب‌العلاجي همچون آسم، تشنج، فشار خون، ضعف اعصاب و يا حتي در ناراحتيهاي رواني و عقب افتادگي‌هاي جسمي و همچنين بيخوابي تبديل كرده است. در هر حال گوشت و تخم كبك  براي كودكان رشد سريع و صحيح، براي نوجوانان هيجان و جنب و جوش، براي جوانان نشاط، براي ميانسالان تندرستي و اطمينان و براي كهنسالان سلامت مجدد و تمديد قوا و شادابي را به ارمغان مي‌آورد.
                       همچنين
عدم وجود هر گونه مواد افزودني غيرطبيعي و غيرمفيد همچون هورمونها و آنتي‌بيوتيكها كه جداً سلامت انسان را تهديد مي‌كنند، دليل ديگري بر كيفيت طبيعي و مطلوب گوشت  كبك  مي‌باشد.
طبيعت اين پرنده تعداد 8 تا 15 تخم را طلب مي كند تا روي آنها بخوابد ولي عموما حتي بيش از 30 تخم در فصل بهار توليد مي كند .امروزه در بعضي از مناطق جهان پرورش كبك بصورت اهلي رايج و توسعه يافته و علاقه مندي نسبت به پرورش آن نيز بصورت روز افزون در حال گسترش مي باشد.
گوشت كبك :تناول يك وعده خوراك كبك كه بر روي آتش ذغال كباب شده باشد ،بدون ترديد مورد درخواست همه افرادي است كه براي كيفيت غذاي مصرفي خود ارزش خاصي قائل اند.اين خوراك ارزشمند به جهت محدود بودن توليد آن در دسترس همه علاقه مندان نيست و تصور بسياري از مردم براي بدست آوردن آن از طريق شكار است در صورتي كه با پي بردن به رمز توليد و زاد و ولد اين پرنده در حال حاضر در بسياري از كشور هاپرورش كبك درمجيط بسته و خارج از زيستگاه طبيعي ، جايگاه خود را پيدا نموده و گوشت آن براي عموم مردم در دسترس است ولي به جهت دوره نسبتا طولاني رشد اين پرنده و ظرفيت هاي خاص در پرورش آن ، طبيتا گوشت كبك جزو خوراك هاي لوكس محسوب  و قيمت بالا و مخصوص به خود دارد.
گوشت اين پرنده از گوشتهاي بسيار سودمند و لذيذ است اگرچه دسترسي به آن حد اقل در حال حاضر دركشور ما براي همه مهيا نيست. ويژگيهاي گوشت اين پرنده به شرح زير است :
 در هر صد گرم گوشت كبك 24.5 گرم آلبومين، 1.4 گرم چربي و حدود 1 تا 1.5 گرم مواد معدني وجود دارد.
وجود مقدار زيادي از مواد معدني در گوشت كبك نشان دهنده ارزش حياتي آن است. مقدار پتاسيم اين گوشت زياد است و كلسيم، فسفر، منيزيم، آهن و گوگرد موجود در آن نيز بدن را تامين ميكند.
كاني هاي موجود در گوشت كبك به خوبي جذب بدن ميشود و به همين جهت در اين زمينه مواد مورد نياز بدن را در دسترس سلول قرار ميدهد.

اجزا تشكيل دهنده گوشت  كبك
مشخصه
ميانگين
واحد
             آب              
65/62
%
چربي
1/3
%
پروتئين
26
%
مواد معدني
6/3
%
انرژي
80
cal / 100g


تركيب لاشه كبك
مشخصه
ميانگين
واحد
گوشت سينه
42 - 39
   %  
ساق پا
28 - 26
%
گردن
6/2 - 2
%
دل - قلب
1 - 8/0
%
سنگدان
1/3 - 9/ 1
%
جگر
3/2 - 6/1
%
چربي شكمي
4/1 - 1/0
%
 لازم به ذكر است كه اصولا نمي توان با توليد گوشت كبك جاي ساير گوشت ها را گرفت ولي بهتر است در مسير تحقق تنوع توليد ، در كشور ما نيز امكان دسترسي به محصولات متنوع دام و طيور فراهم باشد تا از يك طرف امكان استفاده از اين منابع براي مردم فراهم شودو از طرف ديگر با توليد محصولات جديد زمينه گسترش اشتغال نيز فراهم شود .
خواص داروئي  گوشت و ساير اجزاء كبك :
گوشت كبك جوان ، نرم و لطيف بوده و به سرعت پخته مي شود برخلاف قرقاول ( كه ضرورتا بعد از ذبح مي بايستي چند روز با پر داخل يخجال نگه داري شود ) بهتر است كبك با فاصله كوتاهي بعد از شكار يا ذبح مورد استفاده قرار گيرد.
گوشت كبك گرم و خشك بوده و خواص فراوان دارد در ضمن سريع الهضم مي باشد. جهت تقويت قواي جنسي  و برطرف نمودن ضعف عمومي بدن و پرورش قواي فكري و تقويت جگر و طحال و دستگاه گوارش مي توان از گوشت اين پرنده استفاده نمود.
اطبا سنتي به افرادي كه به يرقان هاي سرد مزاج مبتلا بوده اند دستور مي داده اند كه يك مثقال از مغز سر كبك را با نيم مثقال صندل ساييده  شده مخلوط و ناشتا ميل نمايند و چند روز اين عمل را ادامه دهند.
جگر خام اين پرنده براي بيماران صرعي و زهره او براي تقويت چشم مفيد است كه آن را با قدري روغن زيتون رقيق كرده و در چشم مي چكانندكه چشم را بسيار شفاف و قوي مي سازد.
افرادي كه حافظه آنها رو به نقصان مي رود چنانچه زهره كبك را با روغن زيتون مخلوط نموده و ماهي يك بار در بيني خود بكشند حافظه آنان را تقويت نموده و فراموشي را از آنان زايل مي سازد. افراد لاغر اگر لاغريشان از انگل يا بيماري خاصي نباشد چنانچه بيضه كبك را كباب كرده و مقداري كندر پودر شدهبر آن بپاشند و بخورند و هر چند روز يكبار اين عمل را ادامه دهند بدن آنان چاق و فربه مي شود.
خواص تخم كبك (بعنوان خوراكي)
تخم كبك در مقايسه با تخم مرغ، به مراتب ارزش غذايي بالاتري دارد.
يك تخم كبك هر چند كه از لحاظ وزني حدود يك پنجم وزن تخم مرغ معمولي را دارد، ولي نسبت به آن داراي 5 برابر فسفر، 5/7 برابر آهن، 6 برابر ويتامين B1(تيامين) و 15 برابر ويتامين B2 (ريبوفلاوين) مي باشد.
نكاتي در مورد خريد كبك و نحوه نگهداري آن

گوشت خام كبك در يخچال به مدت 2 روز، و گوشت پخته آن حداكثر 3 روز قابل نگهداري است.

براي خريد گوشت كبك اول از تاريخ انقضاي آن اطمينان حاصل كنيد. گوشت تاز? كبك بايد بدون بو، كاملاً تميز و عاري از هر گونه بقاياي پر باشد. و بهتر است دراولين فرصت ممكن پس از خريد، آماد? مصرف شود. گوشت خام كبك در يخچال به مدت 2 روز، و گوشت پخت? آن حداكثر 3 روز قابل نگهداري است. بدين منظور آن را در بسته اي پلاستيكي يا فويل پيچيده و در سردترين قسمت يخچال نگه داري كنيد.

اگر قصد پختن كبك را تا 2 روز پس از خريد نداريد، آن را منجمد كنيد. به اين منظور بهتر است آن را با همان بسته بندي هنگام خريد در فويل پيچيده و يا اين كه در كيسه فريزر گذاشته و هواي داخل آن را كاملاً خارج كنيد. گوشت منجمد كبك، در فريزر به مدت 3 ماه قابل نگه داري است.

روش رفع انجماد گوشت منجمد كبك

هيچگاه كبك منجمد را در درجه حرارت اتاق جهت رفع انجماد نگذاريد. بهتر است آن را در يخچال گذاشته تا در طول شب رفع انجماد شود؛ هم چنين مي توانيد با غوطه ور كردن آن در آب سرد، رفع انجماد كنيد. بدين منظور پرنده را با همان بسته بندي منجمد شده و يا با قرار دادن در بسته اي مقاوم نسبت به آب، داخل آب سرد قرار دهيد و هر 30 دقيقه يكبارآب را عوض كنيد. كبك ظرف مدت يك ساعت يا كمتر رفع انجماد مي شود.

-  كبك پلو
مواد لازم
برنج  1000 گرم
گوشت كبك  3 عدد
پوست نارنج  3 فنجان
زيره  2 قاشق سوپخوري
زعفران  1 قاشق مرباخوري
روغن  200 گرم
طرز تهيه :
 اين پلو يكي از خوشمزه ترين غداها با گوشت كبك ميباشد كه قبلا به دليل عدم در دسترس بودن كبك قابل پخت نبود وليكن با توجه به وجود واحدهاي بزرگ پرورش كبك همچون گروه توليدي طلارنگ اروميه كه در هر ماه با عرضه 15 تن گوشت كبك شايد يكي از بزرگترين واحدهاي توليد اين گوشت باشد ميتوان نسبت به توصيه پخت آن به هموطنان محترم اقدام نمود
واما نحوه پخت:
ابتدا برنج را خيس كرده و كبك پركنده را به دقت ميشوئيم با 2 تا 3 ليوان آب و كمي نمك و يكي دو عدد پياز خرد كرده ميگذاريم بپزد بايد بعد از پختن در حدود يك ليوان آب بيشتر نداشته باشد بعد آنرا قطعه قطعه كرده استخوانهاي درشت آنرا ميگريم خلال تلخي گرفته را با يك ليوان شكر و يك ليوان آب چند جوش ميدهيم تا مغز خلال شيرين شود بعد آنرا از شربت خارج مينمائيم زعفران را در كمي آب جوش حل مينمائيم زيره را هم تميز كرده بعد برنج را آبكش ميكنيم ، مانند چلوي ساده و خلال و زيره را روي برنج ميگذاريم نصف زعفران را با 3 تا 4 قاشق روغن مخلوط با آب كبك ميكنيم وقتي عرق برنج را گرفتيم روي برنج ميدهيم و پلو را در فر يا روي آتش دم ميكنيم در صورت طبخ در فر حرارت 350 درجه بمدت يكساعت تا يكساعت و نيم است موقع كشيدن پلو دو كفگير از برنج را بقيه زعفران مخلوط كرده قطعات كبك را خارج مينمائيم پلو را در ديگ مخلوط ميكنيم و در ديس ميكشيم و قطعات كبك را روي آن قرار ميدهيم با برنج زعفراني روي آنرا ميپوشانيم و بعد كمي روغن داغ كرده روي ديس ميدهيم .
در صورت رعايت مقادير مواد اوليه اين غذا براي 6 تا 8 نفر كافيست
خواص دارويي گوشت و ساير اجزا كبك :
گوشت كبك جوان ، نرم و لطيف بوده و به سرعت پخته مي شود . بر خلاف قرقاول (‌ كه ضرورتا بعد از ذبح بايستي چند روز با پر در داخل يخچال نگه داري شود )‌.
گوشت كبك گرم و خشك بوده و خواص فراوان دارد . گوشت اين پرنده زود هضم بوده و داراي خاصيت هاي زير است :

1- ضعف عمومي را بر طرف نموده .
2- قواي جنسي را تقويت مي كند .
3- قواي فكري را پرورش مي دهد .
4- باعث تقويت جگر ، طحال و دستگاه گوارشي مي شود .
5- مغز سر كبك به صورت سنتي با مخلوط صندل براي برطرف شدن يرقان هاي سرد استفاده مي شود .
6- جگر خام اين پرنده براي درمان بيماران صرعي مؤثر است .
7- زهره اين پرنده چشم را تقويت مي نمايد (‌ زهره را با روغن زيتون رقيق نموده و در چشم بچكانيد )‌.
8- زهره كبك كه با روغن زيتون رقيق شده در تقويت حافظه بسيار مؤثر است .
9- افراد لاغر را چاق مي نمايد .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر