نوشابه های بدون قند هم منجر به افزایش وزن می شود

تحقیقات نشان داده است که حتی نوشابه های بدون قند نیز ذائقه افراد را تغییر داده و در طولانی مدت منجر به افزایش وزن در این افراد می شود.
دکتر تیرنگ نیستانی، متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: مطالعات نشان داده است حتی افرادی که نوشابه بدون قند استفاده می کنند، این شیرین کننده ها ذائقه افراد را به نحوه چشمگیری تغییر می دهند و در طولانی مدت این افراد افزایش وزن پیدا می کنند.
نیستانی تصریح کرد: تحقیقاتی روی موش آزمایشگاهی در خصوص مضرات نوشابه انجام شده به این موشها به مدت 6 ماه نوشابه گازدار خوراندند و تغییرات متابولیک و مرضی را در قلب و عروق این حیوانات مشاهده کردند.

این متخصص تغذیه اظهار کرد: چربی و قند این موشها بالا رفت و دیواره عروق آنها تغییرات مرضی را نشان داد و این یک زنگ خطر است.

* غنی سازی دوغ با ویتامین D

نیستانی در ادامه افزود: این نشان می دهد که اگر ما در مورد تغذیه خود و به خصوص مصرف نوشابه ها سهل انگار باشیم سلامت خود و کودکان را به خطر خواهیم انداخت.
وی با بیان اینکه ما در کشوری زندگی می کنیم که یک نوشابه بومی با عنوان دوغ داریم تصریح کرد: ترکیب این ماده غذایی از کلسیم غنی شده و پروتئن آن مطابق با نیاز بدن است و اگر با نمک کم تهیه شود یک نوشابه خیلی سالم خواهد بود.
این متخصص تغذیه عنوان کرد: باید ذائقه سازی انجام گیرد، مهمترین مکان برای این کار منزل است.
وی اظهار کرد: در انستیتو تحقیقات تغذیه مطالعه ای انجام دادیم روی غنی سازی دوغ، ما دوغ را با ویتامین D غنی سازی کردیم.

وی خاطر نشان کرد: تحقیقات نشان داد که اثرات آن روی سلامتی دو چندان شده و روی قند و چربی نیز اثرات مثبتی داشته است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر