سولاريوم نرويد، هويج بخوريد!


ترجمه: سميه مقصودعلي/اتوبرنزه‌هاي خوراكي از هويج و اسفناج تا قهوه و کاکائو


آيا مي‌دانستيد بدون رفتن زير نور آفتاب يا درازكشيدن در سولاريوم و در معرض صدمه‌هاي ناشي از اشعه‌هاي ماوراي بنفش بودن هم مي‌توان برنزه شد؟ اشتباه نكنيد! نمي‌خواهيم در مورد اسپري‌هاي برنزه‌كننده صحبت كنيم، زيرا برخي موادغذايي پوست ما را بدون آنكه زير نور آفتاب آسيبي ببيند، برنزه مي‌كنند؛ البته تا حدودي...

بتاكاروتن و تحريك ملانين
بتاكاروتن، اصلي‌ترين تركيبي است كه باعث برنزه شدن پوست مي‌شود و پيش‌ساز ويتامين A است و در گروه كاروکنوييدها قرار مي‌گيرد. كاروکنوييدها رنگدانه‌هاي موجود در ميوه‌ها و سبزي‌ها و عامل بروز رنگ نارنجي هستند. وقتي موادغذايي حاوي بتاكاروتن مصرف مي‌كنيم، واكنشي بيوشيميايي در بدن رخ مي‌دهد و پوست كمي برنزه مي‌شود. از سوي ديگر، بتاكاروتن ساخت ملانين را که عامل بروز رنگ برنزه است، تحريك مي‌كند. ملانين نوعي آنتي‌اكسيدان است و پوست را در سلامت كامل حفظ مي‌كند و مانع آسيب‌ديدگي آن مي‌شود. برخي از موادغذايي حاوي كاروتن عبارتند از: هويج، سبزي‌هاي برگ‌سبز تيره به خصوص اسفناج و ميوه‌هايي نظير زردآلو. هر چه ميوه و سبزي‌ها رسيده‌تر باشند، حاوي بتاكاروتن بيشتري هستند.

ويتامين A و تسهيل برنزه شدن پوست
ويتامين A اصلي‌ترين ويتامين موثر در سلامت پوست است. اين ويتامين به نوسازي سلول‌هاي پوستي كمك مي‌كند و در برنزه‌شدن رنگ پوست نقش دارد. تمام موادغذايي حاوي ويتامين A هستند ولي برخي از آنها غني‌ترند و مي‌توان با مصرف آنها پوستي برنزه‌تر داشت. البته فراموش نكنيد منابع غني از ويتامين A معمولا چرب و پركالري هستند و در صورتي كه آنها را مصرف مي‌كنيد به اندازه كافي به ورزش هم بپردازيد. برخي از موادغذايي حاوي ويتامين A شامل لبنيات (شير، كره و پنير)، زرده تخم‌مرغ و جگرگوساله هستند.

ويتامين E و پيشگيري از چروك
ويتامين E به عنوان يك آنتي‌اكسيدان محافظ سلول‌هاي پوستي است. اين ويتامين از چربي زيرپوستي محافظت مي‌كند و مانع خشكي پوست مي‌شود، در نتيجه زمان ايجاد چروك‌هاي پوستي را به تعويق مي‌اندازد. مصرف كافي اين ويتامين در كنار ساير موادغذايي برنزه‌كننده، به هرچه زيباتر شدن پوست كمك مي‌كند. از موادغذايي حاوي ويتامين E مي‌توان به ميوه و سبزي‌هايي نظير گردو و فندق، كيوي و نخودفرنگي اشاره کرد. روغن‌هاي گياهي مانند روغن آفتابگردان، كلزا و دانه كتان نيز حاوي ويتامين E هستند.

آنتي‌اكسيدان‌ها و محافظت در برابر اشعه‌هاي UV
در روزهاي گرم سال، مواجهه با نور آفتاب به پوست آسيب مي‌رساند و مي‌تواند سلول‌هاي پوستي را نابود كند. اشعه‌هاي ماوراي بنفش خورشيد باعث ايجاد اكسيداسيون مي‌شوند و در سطح پوست راديكال‌هاي آزاد ايجاد مي‌كنند. اين راديكال‌ها، سلول‌هاي پوستي را از بين مي‌برند و بدن براي مقابله با آنها مجبور به استفاده از آنتي‌اكسيدان‌هاست. آنتي‌اكسيدان‌ها در ميوه‌ها و سبزي‌ها به وفور يافت مي‌شوند و از بهترين آنها مي‌توان به سلنيوم، زينك، ليكوپن و ويتامين C اشاره كرد. براي آنكه پوستي برنزه و زيبا داشته باشيد، مصرف ميوه‌ها و سبزي‌هاي غني از آنتي‌اكسيدان‌ها ضروري است.
گوجه‌فرنگي، زردآلو، گريپ‌فروت قرمز و هندوانه از مواد غذايي حاوي ليكوپن و ماهي، زرده تخم‌مرغ و غلات كامل غني از سلنيوم هستند. ميوه‌هاي دريايي و گردو منابع خوب زينك محسوب مي‌شوند و كيوي، پرتقال و فلفل هم غني از ويتامين C هستند. علاوه بر اين ميوه و سبزي‌ها، آلو و انواع توت‌ها حاوي آنتوسيانين و قهوه و كاكائومنبع خوب پلي‌فنول‌ها و ديگر آنتي‌اكسيدان‌ها هستند و نبايد از آنها غافل ماند.

نوشيدني‌هاي برنزه‌كننده
در فصل‌هاي گرم سال، مصرف مايعات بيشتر ضروري است و آب، بهترين نوشيدني محسوب مي‌شود و جايگزيني براي آن وجود ندارد. براي افرادي كه مايلند به كمك ميوه و سبزي‌ها پوست برنزه‌اي داشته باشند اما دستگاه گوارش آنها با مصرف سبزي‌هاي غني از فيبرهاي خام دچار مشكل مي‌شود، نوشيدن آبميوه‌ها توصيه مي‌شود. برخي آبميوه‌هاي غني از بتاكاروتن و آنتي‌اكسيدان‌ها مانند آب گريپ‌فروت قرمز، آب پرتقال يا آب هويج در اين زمينه تاثير بسزايي مي‌گذارند. البته تا جاي ممكن بايد آبميوه‌هاي خانگي مصرف و از خريد آبميوه‌هاي صنعتي خودداري كرد. آبميوه‌هاي صنعتي طبيعي نيستند و مقادير زيادي قند، اسانس و رنگ‌هاي مجاز خوراكي‌ دارند.

مكمل‌ها موثرند؟
امروزه مكمل ريزمغذي‌هايي مانند ليكوپن، سلنيوم، ويتامين‌ها، زينك و... در داروخانه‌ها وجود دارد و تبليغات زيادي در مورد اينكه اين مكمل‌ها مي‌توانند به برنزه شدن سالم پوست كمك و از آسيب‌ها پيشگيري كنند، انجام مي‌شود اما اين تبليغات تا چه حد صحت دارند؟ يكي از نكته‌هايي كه هنگام خريد و مصرف اين مكمل‌ها بايد به آن توجه شود، خطر وجود آلرژن‌ها در تركيب‌ آنهاست. در ضمن دوز مصرف نيز مهم است. اگر مكمل ويتامين A و بتاكاروتن بيش‌ازحد مصرف شوند، فرد را دچار مشكل مي‌كنند. مكمل‌هايي كه اينترنتي خريداري مي‌شوند و شركت توليدكننده آنها شناخته‌شده نيست، ممكن است حاوي تركيب‌هاي خطرناك براي سلامت باشند.

موادغذايي ضدبرنزه شدن
ماده غذايي‌اي نداريم كه مانع برنزه شدن پوست شود اما الكل و سيگار پوست را سست و ضعيف مي‌كنند و محرك فعاليت راديكال‌هاي آزاد هستند و باعث مرگ سلول‌هاي پوستي مي‌شوند. افرادي كه الكل مي‌نوشند يا سيگار مي‌كشند، معمولا پوستي پرچروك، تيره و مات دارند.

آفتاب و داروها
اگر مي‌خواهيد در سلامت كامل برنزه شويد، بايد مراقب داروهاي مصرفي، عطرها و روغن‌هاي بدني كه استفاده مي‌كنيد، باشيد. هنگام مصرف دارو دستورالعمل‌ آن را به دقت مطالعه كنيد. مصرف برخي داروها باعث مي‌شود پوست در مواجهه با نور آفتاب دچار جوش شود. نكته: هيچ نوع رژيمي نمي‌تواند كاملا از شما در برابر زيان‌هاي اشعه‌هاي ماوراي بنفش خورشيد محافظت كند. پس فكر نكنيد مصرف اين مواد، جايگزين كرم ضدآفتاب است. خود را در برابر آفتاب بپوشانيد و در روزهاي گرم سال بين ساعت‌هاي 12 ظهر تا 4 بعدازظهر از خانه خارج نشويد.

منبع: medisite

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر