درمان PRP موقتی است و معجزه نمی کند


PRP یکی از روش های جدیدی است که در کنار روش های درمانی دیگر قابل استفاده است و درمان از طریق این روش موقتی است و معجزه نمی کند.
دکتر محمد مهدی امام، فوق تخصص روماتولوژی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: PRP یکی از روش های جدیدی است که مبنای آن پلاکت هایی است که قبلا فکر می کردیم فقط در انعقاد خون نقش دارند ولی دیده شده که در رشد و تمایز سلولی و ترمیم بافت های آسیب دیده نقش به سزایی دارد.

وی گفت: امروزه از PRP در زمینه های مختلف استفاده می کنند یکی از این زمینه ها بحث ورزش و آسیب دیدگی های ورزشی است.علاوه بر آن در کلینیک های زیبایی، پوست، دندان و فک و نواحی مختلف بدن که نیاز به ترمیم دارد در جهان مورد استفاده قرار گرفته است.

امام در مورد استفاده از PRP در زمینه روماتولوژی تصریح کرد: از آنجایی که بیماری آرتروز در کشور ما بسیار شایع است چند نفر در حال تحقیق در مورد تاثیر PRP بر بهبود بیماری آرتروز هستند و با توجه به اطلاعات ابتدایی نتایج خوبی در حد تزریقات داخل مفصلی به دست آمده که بهترین روش است ولی باید در کنار روش های دیگر مورد استفاده قرار گیرد.

* وزارت بهداشت باید نظارت جدی روی انجام PRP در کشور داشته باشد

دکتر امام در خصوص نحوه نظارت بر انجام PRP در کشور افزود: با توجه به تبلیغات غیرعلمی و انجام PRP توسط نیروهای غیرمتخصص در کشور وزارت بهداشت باید نظارت درست داشته باشد.

وی گفت: اولین موضوعی که باید مطرح شود تعیین جایگاه این روش در کشور است، گروه هایی در سطح وزارتخانه، معاونت های درمانی و شوراها با تخصص های مختلف که در این زمینه فعالیت دارند باید با هم به مشورت بنشینند و ابتدا جایگاه PRP را تعیین کنند و اینکه در چه بیماری هایی می توان از آن استفاده کرد و سپس در مورد کمیت های این روش مثل کمیت های مناسب و مسائلی از این قبیل تصمیم بگیرند.

این فوق تخصص در خاتمه خاطرنشان کرد: در بحث کنترل و نظارت بر موسساتی که اقدام به استفاده از روش PRP می کنند در وهله اول وزارت بهداشت باید نظارت جدی داشته باشد و باید شورا و کمیته ای متشکل از پزشکان مربوطه اش، پزشکان ورزشی، قلب و عروق، روماتولوژی و حتی سازمان انتقال خون تعریف شود تا این روش به صورت هرچه علمی تر در کشور انجام شود./

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر