خواص روغن گل سرخ


 اعظم اسلامي مجد 
خواص بي‌شمار روغن گل سرخ به خاطر اجزاي موجود در آن است. اين خواص شامل خاصيت نشاط‌آوري، ضدتب، ضدعفونت، ضد اسپاسم، ضد ويروسي، مسهل صفرا، ضد يبوست و ... است.  بي‌شك گل رز از زيباترين گل‌ها در تمام دنيا است و تا به امروز قصه‌ها و حكايت‌هاي زيادي راجع به اين گل شنيده‌ايد. حتماً كسي كه هيچ اطلاعي از خواص آن نداشته باشد، باز هم از زيبايي آن لذت مي‌برد. روغن گل رز از بخار دادن گلبرگ‌هاي تازه گل رز به دست مي‌آيد كه حاوي تركيبات بسياري مثل سيترونلول، سيترال، كارون، استات سيترونليل، اتانول، فارنسول، متيل اُژنول، نرول، نوتانول و ... است. از تأثيرات عاطفي و رواني اين گل تقريباً همه باخبريم، پس اجازه دهيد از خواص پزشكي روغن گل سرخ بگوييم:

تقويت‌كننده بدن و قواي جنسي

روغن گل رز باعث تقويت لثه‌ها، ريشه موها، پوست، عضلات، روده‌‌ها، رگ‌هاي خوني، جلوگيري از ريزش موها، از بين رفتن دندان‌ها و موارد بسيار ديگر مي‌شود و علاوه بر تمام اين موارد قواي جنسي را نيز تقويت مي‌كند.
 

ضد اسپاسم

روغن گل سرخ به طرز معجزه‌آسايي گرفتگي سيستم تنفسي، روده‌ها و ساير اعضاي بدن را كاهش مي‌دهد. در ضمن براي درمان كشيدگي عضلاني و درد شكم نيز مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

داروي اشتهاآور

روغن گل رز علاوه بر خواص بالا، اشتها‌آور نيز مي‌باشد. شكم را روان مي‌كند، التهابات جسمي را كاهش مي‌دهد و باعث عملكرد بهتر بدن و جلوگيري از ايجاد عفونت در بدن مي‌شود.

بهبود عملكرد كبد

سلامت كبد باعث بهبود عملكرد آن مي‌شود. روغن گل رز، كبد را قوي و سالم نگه مي‌دارد و باعث عملكرد صحيح آن مي‌شود و از عفوني شدن آن نيز جلوگيري مي‌كند.

ضدويروس

براي محافظت در برابر ويروس‌ها و يا واكسينه كردن، بهتر است از اين روغن استفاده كنيد. روغن گل رز از شما در برابر عفونت‌هاي ويروسي محافظت مي‌كند.
 

ضد تب

بيماراني كه دچار تب بالا هستند، با اين روغن مي‌توانند از شر اين وضعيت خلاص شوند. روغن گل رز باعث كاهش التهابات و تب مي‌شود.

نشاط‌آور

روغن رز باعث افزايش و تقويت حس خود دوستي، اعتماد به نفس، اميد و قدرت روحي رواني مي‌شود و با افسردگي مقابله مي‌كند. افرادي كه از افسردگي رنج مي‌برند، بهتر است از اين روغن استفاده كنند. اين روغن به زندگي شما اميد مي‌دهد. به همين دليل از آن در رايحه درماني زياد استفاده مي‌شود تا القا كننده افكار مثبت و احساسات خوشايند باشد.

ضد يبوست

در هيچ‌جاي دنيا هيچ دارويي مؤثرتر از روغن گل رز براي رفع يبوست نيست. اين روغن بدون آنكه عوارض و خطراتي به دنبال داشته باشد، روي روده‌ها اثر مي‌گذارد.

آرام‌بخش
روغن گل رز مثل دارويي بسيار قوي اعصاب را آرام مي‌كند و باعث افزايش توان براي رويارويي با شوك‌هاي ناگهاني مي‌شود. همچنين اختلالات ناشي از افزايش سن را كاهش مي‌دهد.
 

ساير خواص

اين روغن باعث توليد منظم هورمون‌هاي بدن مي‌شود و آنها را متعادل نگه مي‌دارد. از بهترين روغن‌ها براي افزايش درخشندگي پوست و جواني است. همچنين ايجاد احساس شادي نموده و به درمان سردرد كمك مي‌كند و در درمان آسم، كم آبي بدن و برخي عفونت‌هاي خاص ديگر نيز مؤثر است.


منبع: دنیای تغذیه  ش 123

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر