چاقي در كمين كاركنان شيفتي!

 از دست دادن ريتم شبانه‌روزي و ساعات زيستي بدن مي‌تواند منجر به چاقي شكمي و افزايش سايز دور كمر شود.
به گزارش وب‌دا، به نقل از نشريه ساينس ديلي، محققان گروه تحقيقات كرونوبيولوژي دانشگاه آبداين دريافتند كه برهم خوردن ساعات دروني و بيولوژيكي بدن، از دست دادن ريتم خواب شبانه‌روزي، داشتن كارهاي شيفتي و خوردن وعده‌هاي غذايي نامنظم مي‌تواند سلامتي را به خطر بيندازد و باعث چاقي شود.
براساس اين گزارش محققان افزودند: عدم تطابق همزماني شبانه روزي بر سلامت انسان تأثيرات بسيار بدي داشته و با اخلال در قسمتي از مغز كه سوخت و ساز بدن را تنظيم مي‌كند منجر به ديابت و افزايش ميزان چاقي به ويژه در نواحي شكم و دور كمر مي‌شود.


نتايج حاصل از اين گزارش مي‌افزايد از آنجا كه ساعات دروني بدن افراد توسط ژن‌ها كنترل مي‌شود بنابراين برخي از مردم بيشتر از ديگران در معرض خطر اثرات ناهماهنگي زماني شبانه‌روزي در مقايسه با بقيه قرار مي‌گيرند و حساسيت بيشتري نسبت به اين عدم تطابق هم‌زماني شبانه‌روزي دارند.
نتايج ديگر اين مطالعه افزود كه كارهاي شيفتي، نورهاي مصنوعي و سبك زندگي 24 ساعته به معناي وجود بخشي از عوامل اجتناب‌ناپذير در قرن 21 است كه باعث مختل شدن ريتم شبانه‌روزي شده و زمان طبيعي غذا خوردن و خوابيدن و كاركردن را ناپديد مي‌كند.
به گفته محققان براي كاهش شدت عوارض ناشي از برهم خوردن ساعات دروني، افراد بايد حتي‌المقدور از يك خواب بي‌وقفه در شب و در تاريكي كامل بهره برند و از نور خورشيد در طول روز حتماً استفاده كنند و سعي كنند از يك رژيم غذايي سالم و با زمان منظم پيروي كنند و از بين رفتن ساعات زيستي بدن نيز بايد در كنار عوامل مظنون هميشگي چاقي مانند خوردن زياد و ورزش نكردن منظور شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر