تاثیر ترکیبات تشکیل دهنده شکلات سیاه در سلامتی


مینا عبدالهی و نیاز محمدزاده هنرور 
پروتئین موجود در شکلات سیاه: پروتئین شکلات در خمیر کاکائو یافت مي‌شود، با اینکه مقدارش بسیار ناچیز است، در تأمین سهم پروتئین روزانه نقش دارد.
چربی موجود در شکلات سیاه: لیپیدها در ماده چرب شکلات وجود دارند. آنها از کره کاکائو که در خمیر کاکائو وجود دارد، حاصل شده‌اند. کیفیت لیپیدها و ترکیب اسیدهای چربشان بسته به درصد کاکائو و وجود داشتن یا وجود نداشتن شیر متفاوت است. کلسترول که در چربی‌های حیوانی به مقدار فراوانی وجود دارد، در کره کاکائو میزانش صفر است، لذا در افرادی که سطح بالای کلسترول خون دارند، استفاده از شکلات سیاه تاثیرات منفی ایجاد نمي‌نماید.


در شکلات سیاه، مقدار چربی بسیار کمتر است، زیرا شیر در تهیه آن استفاده نمي‌شود. در بین دیگر چربی‌های شکلات، فیتواسترول یافت مي‌شود، فیتواسترول‌ها با کلسترول رقابت نموده و میزان جذب آن را کاهش مي‌دهند، لذا شکلات سیاه مي‌تواند منجر به کاهش سطح کلسترول خون بویژه در افراد مبتلا به‌هایپر کلسترولمي ‌(بالا بودن سطح کلسترول خون) گردد.
کربوهیدرات‌های موجود در شکلات سیاه: تحقیقات بیانگر عدم تاثیرات منفی استفاده از شکلات سیاه در مقادیر اندک و متعادل در بیماران دیابتی مي‌باشد، چرا که میزان شکر مورد استفاده در تهیه این نوع شکلات بسیار کم مي‌باشد. حتی ریز مغذی‌های موجود در شکلات سیاه مي‌تواند در کاهش قند خون موثر واقع گردد.
فیبر و مواد معدنی موجود در شکلات سیاه: شکلات سیاه که حاوی خمیر کاکائو است، از نظر وجود مواد مغذی نیز غنی است، از جمله حاوي پلی‌فنول، منیزیم (206 میلی‌گرم/100 گرم)، فیبر (11 گرم/100 گرم) و فنیل‌ا تیل آمین مي‌باشد. شكلات سياه همچنين حاوي مس، پتاسيم و مقدار كمي آهن، روي و سلنيوم است.
شکلات سیاه حاوی مقادیر قابل توجهی فیبر مي‌باشد، زیرا در هر 100 گرمش به طور متوسط 5/7 تا 11 گرم فیبر وجود دارد، بر خلاف شکلات شیری که این مقدار 2/1 و شکلات سفید که 4/0 گرم است. لازم است که بدانیم میزان توصیه شده فیبرها، 28 تا 35 گرم در روز است، لذا مصرف مقادیر متعادلی از شکلات‌های سیاه مي‌تواند در تامین مقادیری از فیبر روزانه ما نقش داشته باشد.
آنتی‌اکسیدان‌های موجود در شکلات سیاه: شکلات‌ها خصوصاً اگر حاوی خمیر کاکائو هم باشند منبع غنی‌تری از آنتی‌اکسیدان‌ها محسوب مي‌گردند، زیرا در خمیر کاکائو مقدار زیادی پلی‌فنول وجود دارد که این ترکیبات سرشار از خواص آنتی‌اکسیدانی مي‌باشد. تحقیقات اخیر بیانگر تاثیرات فوق‌العاده مثبت فیتوکمیکال‌های موجود در شکلات در تضمین سلامت بافت مغز و بهبود وضعیت روانی افراد مي‌باشد که این ویژگی شکلات را به محتوای بالای فلاونوئیدهای آن نسبت مي‌دهند.
در پایان بهتر است این مطلب را ذکر نماییم که در کنار فواید بسیار که برای شکلات سیاه برشمرده شد لازم است جهت جلوگیری از چاقی و برخی عوارض ديگر در هنگام مصرف شکلات جهت بهره‌گیری از تاثیرات مفید آن تعادل را رعایت نماییم و از زیاده‌روی بپرهیزیم، چرا که مصرف بیش از حد هر ترکیب غذایی مي‌تواند اثرات زیان‌آوری بدنبال داشته باشد.


منبع: دنیای تغذیه  ش 123

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر