تغذيه آنلاين


تحريريه دنياي تغذيه 
آبميوه‌هاي صنعتي به كودكان زير يك سال ندهيد

معاون آموزشي دانشگاه علوم پزشکي خراسان شمالي نسبت به مصرف آبميوه‌هاي صنعتي در کودکان به ويژه زير يک سالگي هشدار داد. به گزارش خبرنگار وب‌دا، دكتر خاكشور با بيان اين مطلب اظهار داشت:‌ آبميوه بايد طبيعي و تازه باشد و در منزل تهيه شود و مصرف آبميوه‌هاي صنعتي به علت وجود اسانس‌ها، افزودني‌ها و مواد نگهدارنده به هيچ عنوان توصيه نمي‌شود.
وي افزود: از مصرف نمک، ادويه و مواد سرخ کردني به مقدار زياد در غذاي کودک به شدت پرهيز کنيد زيرا مصرف نمک زياد در غذاي کودک، احتمال بروز بيماري‌هاي قلبي عروقي در سنين بالا را افزايش مي‌دهد.
دكتر خاكشور در ادامه به ضرورت آرامش هنگام غذا خوردن کودک اشاره و خاطر نشان كرد: هنگام غذا دادن به کودک بايد تلويزيون خاموش و آرامش برقرار باشد.
اين پزشک متخصص همچنين تاکيد كرد: والدين بايد از تعيين جايزه براي خوردن غذا و يا اصرار در خوردن فرزندانشان به شدت خودداري کنند.


به برچسب‌هاي مواد غذايي توجه كنيد

خريد مواد غذايي بايد با توجه به استانداردها و رعايت نكات بهداشتي باشد. به گزارش وب‌دا، مدير نظارت بر مواد غذايي، آشاميدني و آرايشي معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكي هرمزگان با توصيه  به رعايت  مشخصات برچسب كالاي خوراكي، غذايي ابراز كرد: برچسب مشخصات مواد غذايي، آشاميدني و خوراكي یكي از موارد بسيار مهمي‌است كه بايد در خريد مواد غذايي و آشاميدني دقت شود تا برچسب فرآورده كامل درج شده باشد.
مريم السادات موسوي زاده افزود: هم كالاي توليد داخل و هم كالاي وارداتي مشمول اين برچسب هستند و در مورد كالاي توليدي كشور بايد مشخصات نام محصول، نام تجاري، تاريخ توليد، انقضا، سري ساخت، شماره پروانه ساخت از وزارت بهداشت، نام و نشاني كارخانه توليد كننده، وزن و يا حجم محصول، موارد منع مصرف يا محدوديت‌هاي مصرف، شرايط نگهداري كالا و مواد تشكيل دهنده به همراه مقادير استفاده شده در كالا بر روي برچسب درج شده باشد.
وي با اشاره به استفاده از مواد غذايي و آشاميدني وارداتي در كشور اظهار كرد: مشخصات بر چسب بر روي كالاهاي خوراكي، آشاميدني وارداتي بايد شامل نام محصول، تاريخ توليد، انقضا، سري ساخت، شماره بهداشتي واردات كالا از وزارت بهداشت  كه 12رقمي‌است و براي اقلام غذايي با عدد 2 شروع مي‌شود و نام و نشاني كارخانه توليد كننده، باشد.
مدير نظارت بر مواد غذايي، آشاميدني و آرايشي معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكي هرمزگان ياد آور شد: از خريد مواد غذايي فله‌اي و بدون مشخصات و بسته بندي خودداري كنيد و در زمان خريد به تاريخ توليد و انقضا دقت كنيد و فرآورده‌اي را خريداري كنيد كه به تاريخ توليد نزديك و با تاريخ انقضا فاصله داشته باشد.
موسوي زاده با تاكيد به خريداري مواد غذايي تازه و استاندارد ابرازكرد: فرآورده‌هاي گوشتي تازه و منجمد  را در انتهاي خريد خريداري كنيد و پس از خريد سريع به منزل برسانيد و در يخچال و فريزر قرار دهيد.

مصرف سير و پياز در درمان آكنه مؤثر است


سير، پياز و غلات سبوسدار كه حاوي كروم بوده، در درمان آكنه مؤثر هستند.
پريسا ترابي كارشناس دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در گفت وگو با خبرنگار وب‌دا، ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: داشتن يك رژيم غذايي مقوي و متعادل براي سلامت كل بدن از جمله پوست و كاهش علائم آكنه بسيار مهم است، اگر چه مهم ترين نكته در درمان آكنه، حفظ بهداشت پوست و دست كاري نكردن جوش‌ها است ولي مصرف كمتر غذاهاي پرادويه و يا چرب و محرك و شيريني‌ها براي كمتر كردن عوارض آكنه و جوش‌هاي غرور جواني توصيه مي‌شود.
وي افزود: منابع ويتامين A مانند جگر، هويج، اسفناج و گوجه فرنگي علاوه بر درمان آكنه به رفع جاي زخم نيز كمك مي‌كند. همچنين مصرف جوانه گندم و آووكادو كه محتوي ويتامين E هستند در سلامت پوست نقش دارد.
ترابي تصريح كرد:‌ ناراحتی‌های روحی و عصبی تأثیر بسزایی در بروز آکنه در نوجوانان دارند زيرا به دنبال فشارهای عصبی و کم خوابی، صورت، شادابی و طراوت خود را از دست می‌دهد و جریان خون کم شده و سیستم دفاعی پوست ضعیف می‌شود و زمینه برای رشد آکنه فراهم می‌آید و به سرعت بر تعداد جوش‌ها افزوده می‌شود.
اين كارشناس تغذيه عدم رعایت بهداشت پوست را یکی از عوامل مهم در ایجاد یا تشدید جوش‌های غرور جواني عنوان كرد و گفت:‌ اصولاً پیدایش جوش غرور ناشی از افزایش ترشح چربی و تجمع میکروب در غده چربی کنار مو است بنابراین رعایت نکات بهداشتی می‌تواند نقش مؤثری در بهبود و تخفیف آن داشته باشد. دستکاری کردن این جوش‌ها موجب انتشار عفونت به نقاط دیگر و افزایش تعداد و حجم جوش‌ها می‌شود.


سرخ کردن غذا با حرارت بالا مضر است

یک کارشناس مواد غذایی توصیه کرد: روغن‌هاي مايع گياهي براي سرخ كردن با حرارت بالا مناسب نيستند، لذا خانواده‌ها بهتر است كه از روغن‌هاي مايع مخصوص سرخ كردن، آن هم به ميزان كم استفاده كنند.
به گزارش وب‌دا، کارشناس مواد غذایی معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یزد اظهارداشت: روغن‌هاي جامد علاوه بر چربي‌هاي اشباع شده، حاوي اسيد چرب ترانس هستند و از طرفی، تحقيقات جهاني ثابت كرده است كه براي قلب و عروق بسيار مضرند.
رضا مورکیان خاطرنشان ساخت: افراد برای سرخ كردن غذا با روغن مايع نيز به تفت دادن اكتفا كنند و غذا را كمتر سرخ كنند.
وی افزود: روغن‌هاي جامد را از سبد غذايي حذف و از روغن‌هاي مايع گياهي موجود در بازار استفاده كنید.
این کارشناس تغذیه با بیان این مطلب که روغن‌هاي جامد موجب گرفتگي عروق مي‌شوند، گفت: این مهم افراد خانواده را زود هنگام و در سنين پايين دچار بيماري‌هاي قلبي عروقي كرده و موجب سكته‌هاي قلبي و مغزي آنان مي‌شود.
مورکیان با اشاره به اینکه امروزه زندگي شهرنشيني تحرك را از ما گرفته است و اين چربي‌ها نمي‌سوزد، افزود: از طرفی، تغذيه نامناسب و تحرك ناكافي موجب شده كه سن ابتلا به بيماري‌هاي قلبي عروقي كاهش يابد.
این کارشناس مواد غذایی با اشاره به اینکه تمام كشورهاي دنيا تلاش دارند ميزان چربي ترانس را در انواع غذاها كاهش دهند، افزود: سازمان جهاني بهداشت اعلام كرده است كه با كاهش 25درصد ايزومر ترانس مي‌توان تا ۵درصد از بيماري‌هاي قلبي عروقي جلوگيري كرد.

مصرف اسيد فوليك جهت پيشگيري از افسردگي در سالمندان ضروري است


مصرف اسيد فوليک براي پيشگيري از تصلب شرايين، افسردگي و ديگر اختلال‌هاي عصبي و شناختي نظير آلزايمر در سالمندان ضروري است.
به گزارش خبرنگار وب‌دا، کارشناس دفتر بهبود تغذيه دانشگاه علوم پزشکي خراسان شمالي ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: جوانه گندم، لوبياي قرمز، اسفناج، کلم بروکلي، جگر گوساله و مرکبات براي تامين اسيد فوليک بدن مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
نسرين عليزاده با بيان اين كه با افزايش سن، ميزان ويتامين D در بدن سالمند کاهش مي‌يابد، افزود:  ويتامين D با افزايش جذب کلسيم از پوکي استخوان جلوگيري مي‌کند که براي تامين اين ويتامين قرار گرفتن در مقابل نور خورشيد حداقل 5 تا 15 دقيقه، 2 تا 3 بار در روز ضروري است.
وي نسبت به مصرف غذاهاي سرخ شده، آماده و کنسروي هشدار داد و خاطر نشان كرد: سالمندان براي تامين چربي مورد نياز بدن خود روزانه به يک قاشق سوپخوري روغن گياهي نظير روغن زيتون نياز دارند که بهتر است همراه سالاد يا غذا مصرف شود. همچنين مصرف ديگر غذاها هم بايد به شکل آب پز، بخار پز، کباب شده يا تنوري باشد.


نقش مهم ریز مغذی‌ها در بهره هوشی و یادگیری

ریز مغذی‌ها (ویتامین‌ها و مواد معدنی) نقش مهمی در سوخت و ساز، سيستم ايمني، بهره هوشي و يادگيري دارند.
به گزارش وب‌دا، مدير گروه تغذيه معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه کمبود ریزمغذی‌ها در بدن گرسنگی پنهان به شمار می‌رود، اظهار داشت: بررسي‌هاي انجام شده نشان مي‌دهند كه امروزه كمبود ريز مغذي‌ها در سطح كلان جامعه در بسياري از كشورهاي جهان يكي از مشكلات عمده بهداشتي تغذيه‌اي است كه پي‌آمدهاي نامطلوب اقتصادي  اجتماعي در پي دارد و باعث كند شدن توسعه اقتصادي كشورها مي‌شود.
دکتر زهرا اباصلتی افزود: بررسي‌هاي اخير نشان مي‌دهد در ايران يكي از مشكلات تغذيه‌اي سوء تغذيه ناشي از كمبود ريز مغذي‌هایی از جمله آهن، يد، روي، ويتامين‌هاي A و D به ویژه در میان کودکان و نوجوانان است که این امر موجب کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن و احتمال افزایش ابتلا به بیماری‌ها، کاهش قدرت فراگیری، کوتاه ماندن قد و اختلال در رشد و بلوغ از جمله عوارض کمبود ریز مغذی‌ها در میان این گروه سنی می‌شود.
مدير گروه تغذيه معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشکی مشهد استفاده از غذاهای آماده، افزایش مصرف میان وعده‌های ناسالم همچون کیک و بیسکوئیت، کاهش مصرف میوه و سبزی و غذاهای سالم را از علل کمبود ریزمغذی‌ها برشمرد و افزود: کودکان و نوجوانان بايد مواد معدني و ويتامين‌هاي مورد نيازشان را با تغذيه از مواد طبيعي مانند شير و ديگر لبنيات، ميوه و سبزيجات تازه، مواد پروتئيني مانند مرغ، ماهي، گوشت و تخم مرغ، نان و غلات به دست بياورند.
 دکتر اباصلتی خاطر نشان کرد: به منظور تعيين گستردگي كمبود ريز مغذي‌ها و برنامه ريزي براي حل مشكل در حال حاضر معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي مشهد در حال بررسي وضعيت ريز مغذي‌ها در گروه‌هاي سني و جنسي و فيزيولوژيك مختلف (شامل كودكان، جوانان، ميانسالان و زنان باردار) است.
وی گفت: در اين بررسي كه از اواخر اردیبهشت ماه  در سراسر استان همزمان با كل كشور در حال اجرا است ضمن بررسي سوالاتي در خصوص وضعيت سلامتي، وزن، قد، دور كمر و دور بازو اندازه‌گيري شده و حدود 6 تا 8 سي سي خون گرفته مي‌شود و آزمون‌هاي لازم انجام و نتايج آزمون‌ها بصورت رايگان به افراد ارائه مي‌شود.
وی خاطر نشان کرد: مطمئنا همكاري مردم با اين برنامه مي‌تواند در شناسائي مشكل و برنامه ريزي‌هاي كلان در جهت رفع مشكل موثر بوده و منجر به ارتقاء وضعيت سلامت مردم شود.


مصرف هندوانه مانع ابتلا به سرطان پروستات مي‌شود

هندوانه ميوه‌اي است كه 92 درصد آن از آب تشكيل شده و مصرف اين ميوه موجب تكرر ادرار در افراد مي‌شود و موجب مي‌شود توكسين‌هاي موجود در بدن نيز به همراه آن دفع شوند.
به گزارش وب‌دا، یک متخصص تغذيه ضمن بیان این مطلب افزود: هندوانه از موادي مغذي مانند كربوهيدرات نيز تشكيل شده است. البته قند موجود در اين ميوه از نوع سوكروز است و در نتيجه افراد ديابتي بايد در مصرف اين ميوه اعتدال را رعايت كنند. همچنين مقداري جزئي پروتئين در اين ميوه وجود دارد كه اين پروتئين‌ها از اسيدآمينه‌هاي مهمي‌مانند تريپتوفان، ليزين و آرژنين تشكيل شده‌اند كه اين اسيدآمينه‌ها براي جريان خون بسيار مفيدند.
دكتر دردانه حسين تصريح كرد: هندوانه چربي و كلسترول ندارد و به همين دليل مصرف آن براي بيماران قلبي و عروقي و افراد مبتلا به فشار خون بالا بسيار مفيد است. همچنين اين ميوه منبع بسيار خوبي از پتاسيم، كلسيم و منيزيوم است و سديم موجود در آن نيز بسيار اندك است، به همين دليل مصرف اين ميوه براي تنظيم الكتروليت‌هاي بدن بسيار مفيد است.
وي خاطرنشان كرد: هندوانه سرشار از آنتي‌اكسيدان است و به همين دليل مصرف اين ميوه مانع ابتلا به سرطان مي‌شود. ليكوپن يكي از آنتي‌اكسيدان‌هاي مهم موجود در اين ميوه است كه مي‌تواند از بروز سرطان پروستات پيش‌گيري كند.

چربي اضافي در ناحيه شكم فرد را مستعد ابتلا به بيماري‌هاي قلبي مي‌كند

افرادي كه چربي اضافي در بدن به خصوص در ناحيه شكمي‌دارند، براي گسترش بيماري‌هاي قلبي عروقي و سكته‌ها مستعدترند حتي اگر هيچ كدام از عوامل خطر ديگر در آنها وجود نداشته باشد.به گزارش خبرنگار وب‌دا و به نقل از دفتر آموزش و ارتقاء سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي هرچه شدت فعاليت‌هاي بدني بيشتر باشد، فوايد بيشتري براي افراد خواهد داشت و فعاليت متوسط و متداوم به حفظ سلامت قلب و عروق نيز كمك مي‌كند. بنابراين گزارش، افزايش وزن سبب افزايش كار قلب شده و فعاليت منظم بدني، به كنترل كلسترول خون، ديابت و پيشگيري از چاقي و در برخي از افراد به كاهش فشار خون كمك مي‌كند.
بنابر اعلام دفتر آموزش و ارتقاء سلامت، فشارخون بر اثر وزن اضافي، بالا مي‌رود و ممكن است ميزان كلسترول و تري‌گليسيريد نيز افزايش يابد، در حالي كه موجب كاهش HDL يا كلسترول خوب خواهد شد.
اين گزارش حاكيست، ممكن است افراد چاق يا داراي اضافه وزن براي كاهش وزن خود مشكلات زيادي داشته باشند اما اين افراد بايد به اين نكته توجه داشته باشند كه حتي كاهش مقدار كمي‌از وزن بدن به آنان در كاهش احتمال ابتلا به بيماري‌هاي قلبي عروقي كمك خواهد كرد.
گفتني است: فعاليت‌هاي بدني منظم روزانه چه به صورت ملايم و چه تند، از بروز بيماري‌هاي قلبي عروقي جلوگيري مي‌كند.


رفتارهاي وسواسي و اضطراب مادر موجب بي‌اشتهايي كودك مي‌شود

اضطراب، افسردگي و يا رفتارهاي وسواسي مادر مي‌تواند باعث كم اشتهايي و بدغذايي كودك شود و بسياري از مشكلات رفتاري، خلقي و تغذيه‌اي كودكان را ايجاد كند.
سعيده معاني كارشناس دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با اشاره به اين كه سلامت رواني مادر نقش عمده‌اي در تغذيه كودك دارد،‌ اظهار داشت:‌ به دليل اين كه مغز فعال كودك آماده دريافت همه پيام‌هاي محيط زندگي و اطرافيان است عادات خوب غذايي هم بايد از سنين پايين به كودك آموزش داده شود و همه افراد بزرگتر خانواده بايد بدانند رفتارهاي غذايي آنان مي‌تواند براي افراد كوچكتر خانواده الگو باشد.
وي افزود:‌ بهتر است والدين هنگام غذا خوردن كودك، محيط را برايش دلپذير كنند. كودك بايد غذا را سر ميز و يا سر سفره خانواده، در محيطي تميز، آرام، دوستانه، راحت و خوشايند صرف كند تا ضمن اين كه از غذا خوردن همراه با ديگران لذت مي‌برد، طرز غذا خوردن و نحوه استفاده از قاشق، چنگال و ليوان را نيز بياموزد.
معاني تصريح كرد: بهتر است كودك را به جاي اجبار، تشويق به غذا خوردن كرد زيرا علاقه به غذا خوردن زماني به وجود مي‌آيد كه غذا به صورت جالب ارائه شود و كودك ببيند كه ديگران هم غذاهاي متنوع يا جديد را با لذت مي‌خورند.
به گفته اين كارشناس تغذيه، در ابتدا كودك 1 تا 2 ساله ممكن است براي گرفتن يا برداشتن غذا از انگشتانش استفاده كند ولي به تدريج مي‌تواند در گرفتن قاشق، چنگال و ليوان مهارت پيدا كند. همچنين والدين بايد كودك را به ويژه در شروع غذا كه گرسنه است، تشويق كنند تا عليرغم ريخت و پاشي كه مي‌كند خودش غذا بخورد و مهارت و اعتماد به نفس پيدا كند، سپس وقتي از غذا خوردن خسته شد او را كمك كنند.
وي خاطرنشان كرد: والدين نبايد هنگام غذا دادن با كودك دعوا كنند و براي غذا خوردن جايزه تعيين كنند و اجازه دهند كه در مورد سير شدنش خودش تصميم بگيرد.
 

مصرف بادام زميني شير مادر را افزايش می‌دهد

بادام زميني داراي خاصيت ضد سرطاني بوده و زياد كننده شير مادر است.به گزارش خبرنگار وب‌دا، دكتر محمد حسين صالحي سورمقي عضو هيئت علمي‌دانشگاه علوم پزشكي تهران ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: بادام زميني ضد چسبندگي پلاكت بوده و رقيق كننده خون است. همچنين روغن بادام زميني نرم كننده پوست بوده و در جهان به نام «آراشيد» شناخته مي‌شود.
وي با اشاره به اين كه روغن بادام زميني چربي و كلسترول خون را بالا نمي‌برد،‌ افزود: بادام زميني حاوي ويتامين گروه B و D است و مصرف آن براي همه سنين توصيه مي‌شود.
این متخصص فارماكوگنوزی طب گیاه شناسی خاطرنشان كرد: در مورد مصرف بادام زميني هيچگونه عارضه‌اي گزارش نشده ولي بعضي افراد به آن حساسيت دارند. از نظر خواص، تفاوتي بين خام يا بو داده آن وجود ندارد و به طور معمول مي‌تواند روزي چند عدد ميل شود.
به گفته دكتر سورمقي، كره بادام زميني هم داراي خواص مفيد بادام زميني است اما چون تفاله بادام زميني از آن جدا مي‌شود همه خواص خوب آن را ندارد.


مصرف دوغ سلامت دستگاه گوارش را تضمین می‌کند

مصرف دوغ سلامت دستگاه گوارش را تضمین می‌کند و علاوه بر آن تأمین كننده یك چهارم نیاز روزانه بدن به كلسیم است.
به گزارش وب‌دا، کارشناس مواد غذایی مرکز بهداشت استان یزد ضمن بیان این مطلب گفت: یك نوشیدنی لبنی مناسب كه می‌تواند جای نوشابه را در سبد غذایی تمام ما ایرانی‌ها بگیرد، دوغ است. محمدرضا زارع افزود: دوغ یك نوشیدنی سالم و مفید است كه تأمین كننده یك چهارم نیاز روزانه به كلسیم و حاوی ویتامین‌هایB2 و B6 و B12 و قوی كننده استخوان‌ها است.
وی خاطرنشان ساخت: دوغ علاوه بر مزایای تغذیه‌ای، حاوی باكتری‌های مفیدی است كه اثرات زیادی بر سلامت دستگاه گوارش دارند. اگر به طور مرتب دوغ مصرف شود، باكتری‌های مفید موجود در آن، در دستگاه گوارش لانه کرده و اثرات بسیار مفیدی بر سلامت دستگاه گوارش می‌گذارد.
این کارشناس متذکرشد: مصرف دوغ همچنین موجب عدم رشد ارگانیسم‌های مضر می‌شود.
وی در ادامه افزود: بهتر است هنگام مصرف مواد غذایی به كیفیت و اثر آن بر سلامتی بدن توجه داشت و دوغ به عنوان یک نوشیدنی سالم و غنی بر نوشابه ارجحیت دارد.


گلاب تقویت کننده معده، قلب، كبد و اعصاب است

گلاب ضمن تقویت معده، قلب، كبد و اعصاب به عنوان آرامبخش قوی محسوب می‌شود.
به گزارش وب‌دا، کارشناس صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به اینکه بعضی افراد قدیمی مصرف گلاب را در روزهای سخت و پرتنش لازم می‌دانند، افزود: این مایع خوشبو و معطر تا حدودی تحریك‌كننده جریان خون است و بافت پوست را به تولید سلول‌های جدید تحریك می‌كند.
تاجر با اشاره به تاثیر خوردن گلاب برای رفع سردرد و بوی بد دهان تصریح کرد: مصرف گلاب همچنین تحریك‌كننده هورمون‌ها بوده و میل جنسی را افزایش می‌دهد و تا حدودی تنظیم‌كننده قاعدگی است.
وی خوردن گلاب را به بیماران قلبی و نوشیدن روزانه یك لیوان دوغ مخلوط با گلبرگ‌های گل‌ محمدی را برای تنظیم كار دستگاه‌هاضمه خصوصا در روزهای گرم سال توصیه کرد.
وی ادامه داد: از آنجا كه گلاب در اثر ماندگاری زیاد، اثر خود را از دست می‌دهد نباید آن را بیش از یك سال نگهداری کرد و باید در یخچال و ظروف شیشه‌ای نگهداری شود.
کارشناس صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اظهار داشت: گلاب نسبت به مواد تشكیل‌دهنده ظروف پلاستیكی واكنش نشان داده و كیفیت خود را از دست می‌دهد لذا باید از نگه داشتن آن در این نوع ظروف اجتناب شود.
تاجر تاکید کرد: محیط و تمامی وسایلی كه برای تولید گلاب به كار می‌روند باید استریل باشد چرا که در غیر این صورت، قارچ و كپك می‌تواند در آن رشد كرده و به این ترتیب موجب کدر شدن گلاب و تجزیه مواد موثر آن شود، به این ترتیب نه ‌تنها اثر درمانی نخواهد داشت، بلكه عوارض جانبی نیز دارد.
وی تاکید کرد: ‌هنگام خرید گلاب به شفافیت آن توجه كنید و محصول دارای تاریخ مصرف و پروانه ساخت را انتخاب کنید.
وی در پایان اذعان داشت: کاشان و شیراز به عنوان دو قطب تولید گلاب از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شناخته شده‌اند.


تاثیر عسل بر درمان عفونت‌های میکروبی

بر اساس تحقیقات انجام شده عسل نقش مهمی در درمان عفونت‌های میکروبی دارد. به گزارش وب‌دا، در مطالعه صورت گرفته که نتایج آن در قالب مقاله به سومین کنگره طب الرضا (ع) ارائه شد آمده است، زمانی که عسل برای زخم‌ها به عنوان پوشش مورد استفاده قرار می‌گیرد با آب سطح زخم رقیق شده و تولید پراکسید می‌کند و در نتیجه آزاد شدن به آرامی، پراکسید به عنوان یک ضد میکروب عمل می‌کند.
بر اساس این گزارش، گذاشتن عسل بر روی زخم‌ها ضمن جلوگیری از تهاجم و تخریب میکروب‌ها با آسیب بافتی همراه نیست. علاوه بر این همینطور که پراکسید هیدروژن تجزیه می‌شود گلوكز اکسیداز با تسهیل ساختن آن از گلوکز، پیوسته آن را جایگزین می‌کند.
نتایج این تحقیق نشان داد: عسل روی باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک موثر است و به نحو چشمگیری موجب پیشرفت سیر بهبودی عفونت‌ها می‌شود، توان زخم‌ها و مقابله با میکروب‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک که در این ماده بی‌نظیر وجود دارد ممکن است روزی عسل را از نوعی درمان جایگزین به یک شیوه درمانی اساسی در پزشکی تبدیل كند.
در بخشی دیگری از این  مقاله آمده است: عسل از قدیمی ترین و نخستین شیرین کننده‌هایی است که انسان استفاده کرده است و شامل قندهایی چون گلوکز، فروکتوز، مواد معدنی همچون منیزیم، پتاسیم، کلرید سدیم، گوگرد، آهن و فسفات است که بر اساس کیفیت و نوع عسل به نسبت‌های متفاوت در آن دیده می‌شود.
گفتنی است: از ویژگی‌های مهم عسل خاصیت میکروب‌کشی آن است که آن را به عنوان یک ضدعفونی کننده طبیعی مطرح کرده است.


خوردن حبوبات باعث نفخ و دل‌درد در شيرخوار نمي‌شود

حبوبات مواد غذايي با ارزشي هستند كه نبايد مادر را از آنها محروم كرد و خوردن حبوبات باعث نفخ و دل درد در شيرخوار نمي‌شود. به گزارش خبرنگار وب‌دا،‌ دكتر سوسن پارساي متخصص تغذيه ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: در پوسته حبوبات قندي به نام رافينوز وجود دارد كه باعث نفخ شكم مي‌شود و اگر حبوبات قبل از مصرف در آب خيس شوند مشكل نفخ نيز برطرف مي‌شود. وي افزود: چنانچه مادري از قبل حبوبات را استفاده مي‌كرده و مشكلي نداشته در دوران شيردهي هم مي‌تواند با خيال راحت از اين مواد غذايي مفيد استفاده كند. عضو هيئت علمي‌دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي با بيان اين كه عدس يكي از حبوبات بسيار مفيد است، تصريح كرد: اگر عدس را با مقداري بلغور گندم و يك تكه بال مرغ بپزند و آن را با مقداري روغن زيتون و آبليموي تازه مصرف كنند يك منبع غني از آهن با خاصيت جذب زياد تهيه كرده‌اند.
دكتر پارساي در پاسخ به اين پرسش كه آيا مصرف سير و پياز و سبزي‌هاي معطر باعث بدبو شدن شير مي‌شود، ابراز داشت: اگر كودك از همان ابتدا به بوي اين مواد عادت كند مي‌تواند در آينده تغذيه بهتري داشته باشد، پس مادر نبايد بر اساس اين باورها خود را از منابع مفيد غذايي محروم كند.


غذاي گرم را در ظروف یک‌بار مصرف قرار ندهید

ظروف یک‌بار مصرف موجود در بازار از ماده‌ای سمی به نام «مونو استایرن» ساخته شده که نگهداري غذاي بالاتر از دماي65 درجه در آن‌ها، سبب آزاد شدن این ماده سمی و سرطان‌زایی آن می‌شود.
به گزارش وب‌دا، کارشناس مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج ضمن بیان این مطلب گفت: تا چند سال پیش که استفاده از ظروف یک‌بار مصرف پلاستیکی هنوز در میان مردم متداول نشده بود، مردم مواد غذایی خود را در کاسه‌های فلزی و ملامینی می‌ریختند و اما امروزه به علت راحتی استفاده از ظروف یک‌بار مصرف، تولید این ظروف افزایش یافته است. خاتون برسیاه با اشاره به مضرات استفاده از اين ظروف در چرخه طبيعت، ادامه داد: سالانه میلیون‌ها تن پلاستیک در صنایع بسته‌بندی استفاده می‌شود که زمان برگشت آن‌ها به طبیعت 300 تا 500 سال طول می‌کشد.وی ضمن تاكيد بر رعايت نكات لازم در استفاده از اين ظروف اضافه كرد: علاوه بر عامل حرارت، چربی مواد غذایی که در ظروف يك‌بار مصرف نگهداری می‌شوند، فرایند آزاد شدن «مونواستایرن»‌ها را تسریع می‌کند.وی با بیان اینکه نگهداری، حمل و بسته‌بندی غذا با دمای بالاتر از 65 درجه ممنوع است، اظهار کرد: رنگی کردن ظروف یک‌بار مصرف علاوه بر انتقال مواد تشکیل دهنده پلاستیک به مواد غذایی، سایر مواد افزودنی شیمیایی را نیز به داخل غذا وارد می‌کند که این امر اثرات سوء بیشتری بر سلامت مصرف کننده می‌گذارد.
برسیاه توصيه كرد: از آنجایی که حذف این ظروف از زندگی غیر ممکن است، می‌توان به جای ظروف یک‌بار مصرف پلاستیکی از ظروف گیاهی استفاده کرد.


نكاتي كاربردي در خصوص سالم بودن گوشت مرغ

كارشناس دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشكي راهكارهاي تشخيص سالم بودن گوشت مرغ را تشريح كرد.
سعيده معاني در گفت وگو با خبرنگار وب‌دا،‌ ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت:‌ گوشت مرغ در اثر نگهداري در شرايط نامناسب به تدريج خاكستري و گاهي سبز رنگ مي‌شود كه در اين صورت بايد از مصرف آن خودداري كرد. همچنين تحليل رفتن عضلات مرغ به خصوص در ناحيه سينه نشانه ابتلا به بيماري انگلي و عفوني است. وي افزود: لكه‌هاي سفيد روي پوست و عضلات مرغ به علت انجماد آب زير پوست و عضلات است و مصرف چنين گوشتي بلامانع است.
معاني خاطرنشان كرد: رگ‌هاي ناحيه گردن مرغي كه زنده بوده و سپس سر بريده شده در قسمت برش بسيار متورم است و بايد از مصرف مرغ‌هايي كه دچار لاغري شديد هستند خودداري كرد. حداقل وزن مرغ سالم و كامل 1500 گرم است.

مصرف روزانه ميوه و سبزي خطر ابتلا به سكته را كاهش مي‌دهد

خطر سکته در افرادي که سه بار در روز میوه و سبزی مصرف می‌کنند، ۲۲ درصد کمتر ازكساني است که کمتر میوه و سبزی مصرف می‌کنند.
كارشناس دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با اشاره به اين كه گروه میوه‌ها در دومین ردیف هرم غذایی قرار دارد اظهار داشت:  مصرف ميوه‌ها برای حفظ مقاومت بدن در برابر عفونت‌ها، ترمیم زخم‌ها، دید در تاریکی و سلامت پوست ضروری است و قربانیان سرطان اغلب افرادي هستند که در رژیم غذایی خود از مقدار میوه و سبزی کمتری استفاده می‌کنند .
دكتر پريسا ترابي افزود: میوه‌های غنی از ویتامین C مانند مركبات، میوه‌های غنی از ویتامین A شامل میوه‌های به رنگ زرد، نارنجی، قرمز و سبز تیره (طالبی، زردآلو و شلیل) و سایر میوه‌ها مانند سیب، موز، هلو، گلابی، انواع توت‌ها، گیلاس، انگور و هندوانه در گروه ميوه‌ها قرار دارند.
وي ادامه داد:‌ ميوه‌ها منابع غني از انواع ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها، انواع املاح‌ و فیبر هستند و بهترین آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی در ميوه‌ها وجود دارد و شادابی، سلامت پوست و کاهش فرآیند پیری، مبارزه با عومل سرطان زا، از مهم‌ترین خواص آنتی‌اکسیدان‌ها است.
اين متخصص تغذيه تصريح كرد: میوه‌های غنی از ویتامین C شامل انواع مرکبات مانند پرتقال، نارنگی، لیمو ترش، لیمو شیرین و انواع توت‌ها می‌باشد که در ترمیم زخم‌ها و افزایش جذب آهن نقش مهمی دارند و میوه‌های غنی از ویتامین A عبارتند از طالبی، خرمالو، شلیل و هلو که مصرف این گروه نیز در جلو گیری از خشکی پوست، افزایش مقاومت بدن در برابر عفونت و سلامت چشم نقش مهمی دارد.
وي خاطر نشان كرد: طبق گزارش سازمان بهداشت جهاني، مصرف ناكافي ميوه و سبزي‌ها علت 31 درصد از بيماري‌هاي ايسكميك قلب و 11 درصد از سكته مغزي است و توصيه مي‌شود افراد بزرگسال سالم روزانه 2 تا 4 واحد ميوه مصرف كنند.


دیابتی‌ها، بستني را محتاطانه مصرف کنند

يك كارشناس تغذيه گفت: شكر موجود در بستني جزء قندهاي ساده محسوب مي‌شود بنابراين مصرف بي‌رويه آن مي‌تواند موجب افزايش قند خون خصوصا در افراد ديابتي شود. به گزارش وب‌دا، يوسف نقيايي ضمن بیان این مطلب گفت: بستني در طبقه‌بندي جزء گروه شير و لبنيات قرار مي‌گيرد و ميزان انرژي موجود در آن حدود 200كيلوكالري است.
وي ادامه داد: با توجه به اينكه يكي از تركيبات اصلي بستني شكر است، ميزان كربوهيدرات موجود در آن بالاست و بسته به محل ساخت و كارخانه سازنده بين 20 تا 30 درصد است. این کارشناس تغذیه تصريح كرد: همچنين به دليل وجود شير در بستني حاوي 4 درصد پروتئين و مقداري چربي است كه بسته به محل ساخت متغير مي‌باشد و از اين لحاظ مي‌تواند تامين كننده مقداري پروتئين و انرژي در افراد شود.
ضمن اينكه بستني بسياري خواص موجود در شير را از قبيل وجود كلسيم و ساير ريزمغذي‌ها دارا است. وي خاطرنشان كرد: نكته بسيار مهم در مصرف بستني رعايت حد اعتدال به منظور عدم دريافت كالري زياد و پيشگيري از اضافه وزن و چاقي است.
نقيايي افزود: نكته مهم ديگر در اين رابطه توجه به وضعيت بهداشتي بستني است خصوصا بستني‌هاي سنتي كه مي‌تواند زمينه بروز ابتلا به آلودگي‌هاي انگلي و كليفرم را بوجود آورد.


منبع: دنیای تغذیه  ش 123

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر