ويتامين A

 اين ويتامين يك ويتامين محلول در چربي است. اين ويتامين به دو صورت وجود دارد.
۱. رتينول : كه فقط در غذاهاي حيواني يافت مي شود
۲. كاروتن : كه هم در غذاهاي حيواني و هم غذاهاي گياهي يافت مي شود.
بعلت محلول بودن در چربي , اين ويتامين مي تواند در داخل بدن ذخيره گردد لذا مصرف بيش از اندازه آن ميتواند موجب مسموميت گردد. اين مسموميت خود را به شكل درد مفاصل ,هيپركلسيمي , ريزش مو, دل بهم خوردگي, اسهال, استفراغ ,بي اشتهايي , تاري ديد, قاعدگي نامرتب, پوسته پوسته شدن پوست, خستگي , سردرد نشان خواهد داد و اين در حالي ايت كه كمبود اين ماده مغذي ميتواند منجر به عقيمي مردان ,شب كوري و گزروفتالمي گردد.
مقدارمورد نياز اين ويتامين براي افراد بالغ معادل ١٠٠٠٠ واحد بين المللي(IU يا International Unit) ميباشد.
از جمله منابع اين ويتامين ميتوان به روغن كبد ماهي, هويج, سبزي هاي سبز و زرد, زرده تخم مرغ, شير و فرآورده هاي آن, مارگارين و ميوه هاي زرد

با دادن دویست هزار IU ویتامین A به یک کودک دچار سوء تغذیه در اندونزی ، نپال ، هند یا غنا ، می توانید زندگی وی را نجات دهید. با دادن روزانه 25000 IU بتا – کاروتن ، پیش ساز ویتامین A ، به یک فرد بالغ ف می توانید از استحاله لکه بینایی پیشگیری کنید که پس از آب مرواید شایع ترین علت کوری در افراد بالای پنجاه سال است.
یک بررسی در دانشکده بهداشت و سلامت عمومی جانزهاپکینز در بالتیمور نشان داد که دادن بین نه هزار تا بیست هزار IU ویتامین A در روز به مردان مبتلا به عفونت HIV ، ممکن است روند سیر بیماری به طرف ایدز را تا حدود چهل درصد آهسته کند.
این ماده قدرتمند چیست؟ در حقیقت ، ویتامین A نام ژنریکی است که به گروهی از مولکول های طبیعی به نام رتینوئیدها داده شده است. بررسی های مکرر نشان داد که بدن از این رتینوئیدها ف که ترکیبات قدرتمندی با منشا گیاهی یا جانوری هستند، برای ساخت حفظ دستگاه ایمنی کارآمد استفاده می کند.

بدون مقدار کافی ویتامین A ، بدن شما در برابر تمام انواع موجودات عفونت زا ، که منشا انواع بیماری ها از سرخرگ گرفته تا ایدز هستند آسیب پذیر خواهد بود. افرادی که در گروه های دفاعی خود فاقد ویتامین A هستند با افزایش خطر سرطان و کوری نیز مواجه اند.
علائم کمبود ویتامین A شامل شب کوری ، اشکال در بازیابی دید(مثلاً پس از نگاه کردن به چراغ های جلوی یک ماشین در حال حرکت ) ، اشکال در دیدن رنگ ها ، خشکی چشم ها ، فقدان اشتها ، ضعف حس چشایی و بویایی و اشکال در حفظ تعادل است.
اکثر مردم در ایالات متحده آمریکا ، ویتامین A را از طریق رژیم غذایی خود به مقدار کافی به دست می آورند. افرادی که در معرض خطر کمبود ویتامین A قرار دارند مبتلایان به سرطان ، سل ، ذات الریه (پنومونی) ، عفونت مزمن کلیه ، عفونت های مجاری اداری یا بیماری های پرستات هستند؛ در تمام این بیماری ها نیاز بدن به ویتامین A افزایش می یابد. همچنین افراد مبتلا به بیماری های گوراشی ای که جذب چربی را مختل می کنند- بیماری سلیاک و فیبروز کیستیک دو نمونه از این بیماری ها هستند – در معرض خطر کمبود ویتامین A قرار دارند.
ویتامین A یک ماده محلول در چربی است ، یعنی برای به دست آوردن این ویتامین شما باید غمذایی حاوی مقدار کمی چربی مصرف کنید. شما می توانید ویتامین A را مستقیماً از یک مکمل به دست آوریدف یا این که آن را به طور غیر مستقیم از طریق خوردن میوه ها و سبزی هایی که از بتا – کاروتن اشباع شده اند کسب کنید. بدن شما بتا – کاروتن را به ویتامین A مورد نیاز تبدیل خواهد کرد.
بسیاری از پزشکان راه دوم را ترجیح می دهند. دو دلیل برای این موضوع وجود دارد: نخست آن که غذاها حاوی صدها ماده دیگر هستند که فواید فراوانی دارند؛ و دوم آن که هر چند مقدیر اضافی ویتامین A معمولاً سمی است، ولی مقادیر زیاد بتا – کاروتن سمیت ندارد. در این مورد یک استثنا وجود دارد: هم ویتامین A و هم بتا – کاروتن در افراد الکلی می توانند موجب آسیب کبدی شوند.
مقدار نیاز روزانه : پنج هزار واحد بین المللی (IU)
منابع خوب غذایی : آب هویج ، کدو تنبل ، سیب زمینی شیرین ، هویج ، اسفناج ، آرد گردو ، ماهی تُن ، گل افتابگردان ، طالبی ، انبه ، شلغم و چغندر


منبع:  درمان با ویتامین ها - ترجمه دکتر حسین حقیر - نشر آفرینگان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر