ويتامين B3 - نیاسین

 نياسين هم مانند بقيه ويتامين هاي گروه ب جزو ويتامين هاي محلول در آي ميباشد.
اين ويتامين در ساختمان كوآنزيمهاي NAD وNADP نقش دارد و ميزان مورد نياز روزانه أن براي بالغين ٢٠-١۴ ميلي گرم در روز ميباشد.
كمبود اين ويتامين مي تواند منجر به پلاگر, زخم بر روي زبان, آمينواسيداوري و زوال شديد مغزي گردد.

داستان نیاسین هم حماسی و هم غمبار است. داستان حماسی : یکی از اشکال نیاسین، به نام اسید نیکوتنیک ، خطر بیماری های قلبی را با صرف هزینه ای بسیار کم تر از سایر داروها به شدت کاهش می دهد.
داستان غمبار: استفاده نامناسب از شکل آهسته رَهِش نیاسین موجب عوارض جانبی شدیدی از جمله آسیب کبدی می شود. دکتر جیمز مک کنی ، استاد دانشکده داروسازی در دانشگاه ویرجینیاکامان ولس ، کالج پزشکی ویرجینیا در ریچموند می گوید: «نیاسین اگر درست تجویز شود دارویی مفید است. نیاسین بهتر از هر داروی دیگری کلسترول زیانبخش را کاهش و کلسترول مفید را افزایش می دهد. اما مصرف خودسرانه دارو توسط فرد ناآگاه بدون کنترل منظم و حرفه ای وضعیت وی ، می تواند خطرناک باشد.»
هر چند باید تحقیقات بیش تری صورت گیرد، ولی تصور می شود که نیاسین به طریقی توانایی کبد برای تولید کلسترول را محدود می کند.
استفاده خیلی کم از نیاسین نتیجه مثبتی نداشته است. نیاسین از پلاگر جلوگیری می کند، این بیماری اکنون نادر است ، اغلب با التهاب پوست شروع می شود و شامل اسهال و افسردگی می باشد و در نهایت به مرگ می انجامد. در ایالات جنوبی آمریکا در اوایل قرن حاضر، بیماری مذکور بیش تر به دلیل آن که غذای مردم به طور عمده از آرد ذرت تشکیل می شد، بیش از صدهزار نفر را مبتلا کرد.
به گفته دکتر ماروین دیویس ، رئیس بخش داروشناسی در دانشگاه میسی سی پی در آکسفورد ف نه تنها ذرت حاوی شکلی از نیاسین است که بدن قادر به استفاده آسان از آن نمی باشد، بلکه رژیم غذایی ای که هیچ چیز بجز ذرت نداشته باشد نیز می تواند موجب عدم تعادل اسیدهای آمینه شود.
به اعتقاد دکتر دیویس ، به شکرانه تقویت آردها و غلات با نیاسن، پلاگر در تمام افراد بجز الکلی ها و افرادی که مبتلا به مشکلات شدید گوارشی هستند ، نادر شده است.

شاید به دلیل آن که نیاسین از آزاد شدن هیستامین، یک ماده زیست شیمیایی که به طور طبیعی در طی واکنش های آلرژیک آزاد می شود، جلوگیری می کند، مکمل های نیاسین می توانند میزان بروز ویزینگ ایجاد شده توسط آسم را نیز کاهش دهند. محققان دانشگاه هاروارد متوجه شدند افرادی که در رژیم غذایی خود نیاسین بیش تری مصرف می کنند به وضوح نسبت به افراد دیگر کم تر به برونشیت یا ویزینگ مبتلا می شوند. سطح خونی اندک نیاسین نیز با افزایش ویزینگ مرتبط است.
مقدار نیاز روزانه : 20 میلی گرم

مصرف خیلی زیاد نیاسین از طریق خوردن غذاهای مختلف واقعاً غیر ممکن است. از طرفی وقتی شما مکمل های نیاسین را در دوزهای مورد نیاز مصرف می کنید تا میزان کلسترول خود را بهبود بخشید، احتمالاً دچار عوارض جانبی از گرگرفتگی ، خارش و عصبی شدن بیش از حد گرفته تا سردرد و درد های شکمی ، تهوع و اسهال خواهید شد.
به علاوه دوزهای بالای نیاسین ، مخصوصاً شکل آهسته رَهِش آن ، می تواند موجب آسیب کبدی شود. به همین دلیل این نوع درمان نیاز به نظارت دقیق پزشکی در طی مصرف دارو دارد.
نیاسین آمید، یعنی شکلی از نیاسین که در مکمل های مولتی ویتامین / مینرال وجود دارد، عوارض جانبی مربوط به خود نیاسین را ایجاد نمی کند. از طرفی این ترکیب سطح خونی کلسترول را هم کاهش نمی دهد. 

منبع:  درمان با ویتامین ها - ترجمه دکتر حسین حقیر - نشر آفرینگان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر