استفاده از استاتين‌ها در كاهش بروز گلوكوم يا آب سياه

 
نتايج يك تحقيق نشان داد كه استاتين‌ها مي‌توانند در كاهش بروز گلوكوم در بيماران مبتلا به هيپرليپيدمي مؤثر باشند.
به گزارش وب‌دا، به نقل از نشريه آكادمي چشم پزشكي آمريكا محققان دانشكده پزشكي دانشگاه ميشيگان با انجام مطالعه‌اي روي بيش از 300000 بيمار 60 ساله و بالاتر كه از استاتين‌ها جهت كنترل چربي‌هاي نا سالم خون خود در بيماري هيپرليپيدمي استفاده مي‌كردند، دريافتند كه خطر ابتلا به گلوكوم در بيماراني كه به طور مداوم به مدت 2 سال از استاتين‌ها مصرف كرده‌اند در مقايسه با بقيه تا حد قابل توجهي كاهش يافته است.
براساس اين گزارش محققان افزودند كه استاتين‌ها داراي يك اثر محافظتي از عصب بينايي و رشته‌هاي شبكيه چشم هستند كه نقشي ضروري در بينايي دارند و استفاده از آنها قبل از تشخيص گلوكوم و يا حتي در مراحل اوليه تشخيص مي‌تواند به درمان پيشگيرانه به ويژه در گروه پرخطر مانند كساني كه سابقه خانوادگي گلوكوم دارند، كمك كند.
به گفته محققان توانايي آشكار استاتين‌ها براي خطر ابتلا به گلوكوم ممكن است به دليل عوامل متعددي از جمله بهبود جريان خون به عصب بينايي و سلول‌هاي عصبي شبكيه و افزايش خروج مايع آبي كه ممكن است فشار داخل چشم را كاهش دهد، باشد.

نتايج حاصل از اين گزارش حاكي است كه يافته‌هاي اين مطالعه محدود به بيماران مبتلا به هيپرليپيدمي يا چربي خون بالا بوده و براي به دست آوردن نتايجي كه تعيين كند آيا استاتين‌ها مي‌توانند از افرادي كه اين بيماري را ندارند و يا مبتلا به بيماري‌هاي ديگري هستند در برابر گلوكوم محافظت كند، بايد همچنان تحقيقات بيشتري صورت گيرد.
گفتني است گلوكوم يا آب سياه بيش از 7/2 ميليون آمريكايي 40 ساله و بالاتر را تحت تأثير قرار مي‌دهد كه در صورت عدم درمان با صدمه به عصب چشم باعث از دست دادن بينايي مي‌شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر