دانش آموزان مواد غذايي حاوي آهن مصرف كنند

  
فقر آهن در كودكان بدون ابتلا به كم خوني باعث نقصان در كاركرد مغز و افت تحصيلي آنها مي شود.
سرپرست دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشكي در گفت وگو با خبرنگار وب دا،‌ با بيان اين مطلب اظهار داشت: از علايم نخستين فقر آهن، احساس خستگي، كاهش قواي كار، تمركز و كاهش قواي مغز است كه در كودكان مدرسه رو كه به تمركز و قدرت يادگيري بالا نياز دارند اهميت بالايي دارد.
دكتر زهرا عبداللهي افزود: با ادامه روند كاهش آهن فرد دچار كم خوني مي شود كه با رنگ پريدگي، ضعف، تند شدن ضربان قلب، كم شدن دامنه تنفس و بي حالي همراه است.
وي خاطر نشان كرد: فيبر موجود در مواد غذايي براي سلامت و كاهش وزن مفيد است ولي رژيم پرفيبر به نفع جذب آهن و مس نيست و فرد با فقر اين عناصر مواجه مي شود.
اين متخصص تغذيه ادامه داد: بعضي تركيبات گياهي آنتي اكسيدان هاي موجود در سيب، گلابي، كشمش، آلبالو و چاي با آهن پيوند و تركيب غير قابل جذب تشكيل و جذب آهن را كاهش مي دهند.
وي اضافه كرد: جذب آهن معدني موجود در منابع حيواني با مصرف اين مواد تداخل ندارد و سريع جذب مي شود ولي آهن گياهي كند و بايد با ويتامين C همراه باشد.
دكتر عبداللهي گفت: در بسياري از موارد فقر آهن با روي توام است و رشد كودكان از لحاظ جسمي و ذهني را دچار اختلال مي كند به همين دليل تشخيص زود هنگام فقر اين دو عنصر در كودكان بسيار مهم است.
وي افزود: بر همين اساس ذائقه سازي در سنين كودكي بسيار حائز اهميت است تا افراد در بزرگسالي دچار فقر آهن و روي نشوند.
اين متخصص تغذيه خاطر نشان كرد: گوشت قرمز، حبوبات به خصوص عدس و سويا غني از آهن است و مادران بايد اين مواد را در وعده هاي غذايي خانواده قرار دهند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر