اسمارتيزهاي رنگارنگ



جام جم آنلاين: اسمارتيزهاي دوران كودكي را به خاطر مي‌آوريد؟ همان مرواريدهاي شكلاتي رنگارنگ كه درون قوطي‌هاي استوانه‌اي مقوايي با آن تصاوير خاطره‌انگيزش هر كودكي را وسوسه و بي‌تاب مي‌كرد.
آن روزها اين مرواريدها در همان بسته‌بندي‌هاي ساده يكي از تنقلات خوشمزه دوران كودكي ما بود. اما اين روزها بسته‌بندي‌ها و اشكال مختلف و متنوع اين محصول را ديده‌ايد؟ ديدنشان آدم بزرگ‌ها را به هم وسوسه مي‌اندازد چه رسد به كودكاني كه دلشان كوچك است و طاقتشان اندك.
به اسمارتيزهاي امروزي دراژه شكلاتي مي‌گويند و يك نوع معروف و پرطرفدار آن شكلات‌هاي سنگي‌شكل دراژه‌داري است كه امروزه به عنوان يك تنقل فسقلي روي ميز هر كارمند و در هر خانه‌اي ديده مي‌شود اما دراژه چيست؟ دراژه همان پوشش رنگي سطح اسمارتيز را گويند كه علت اصلي جذابيت اين محصول شده است.
در واقع اسمارتيز از دو قسمت كاكائو و دراژه تشكيل شده است. كاكائوي آن در مركز محصول و از تركيب پودركاكائو، روغن جانشين كره كاكائو، پودرشكر، شيرخشك و برخي افزودني‌هاي طعم‌دهنده تهيه مي‌شود.

اما در اين نوشتار تمام سخن ما دراژه اسمارتيز است كه بخش اعظم اين محصول را به خود اختصاص داده و ارزش تغذيه‌اي ندارد.
دراژه از تركيب چند لايه شربت شكر و ژلاتين همراه مواد رنگي و نوعي واكس براق‌كننده تهيه مي‌شود كه اگر مواد رنگي آن زياد و غيرمجاز باشد، مي‌تواند براي افراد بويژه كودكان، زنان باردار و سالمندان خطرناك باشد و با اختلال در عملكرد دو عضو سم‌زداي بدن يعني كبد و كليه، زمينه بروز سرطان اين اعضا را فراهم سازد.
اسمارتيز كيلويي و خارجي نخريد
معمولا بيشتر اسمارتيزهايي كه به صورت روباز و كيلويي عرضه مي‌شود و انواع خارجي آن كه فاقد برچسب تائيديه وزارت بهداشت ايران است حاوي رنگ‌ها و شربت‌هاي غيرمجاز و مضر است.
بد نيست بدانيد اغلب تنقلات خارجي به صورت قاچاق وارد كشورمان مي‌شوند و توليدكنندگان آن به دليل فاصله طولاني بين كشوري يا به جهت ماندن زياد اين محصولات در كشتي‌هاي باري، براي افزايش ماندگاري، در تركيبات محصولات صادراتي خود از مواد نگه دارنده فوق‌العاده قوي استفاده مي‌كنند كه اثرات سوء آن تهديد‌كننده سلامت كودكان است.
از سوي ديگر برخي انواع اين محصولات از سوي سودجويان مجهز به برچسب تقلبي وزارت بهداشت شده و تاريخ مصرفشان دستكاري و به‌روزرساني مي‌شود. بنابراين تا حد امكان از خريد خوراكي‌هاي خارجي و آنهايي كه رنگ قوي و پركشش دارد  اجتناب كنيد.
مرواريدهايي كه دهان را رنگي مي‌كند
گاهي برخي اسمارتيزها يا آدامس‌هاي دراژه‌دار، در تماس با بزاق موجب رنگي‌شدن دهان و زبان مي‌شود. اما آيا مي‌توان اين عامل را نشانه غيرمجاز يا نامرغوب‌بودن محصول دانست؟ بد نيست بدانيد رنگ‌هاي مجاز خوراكي داراي دو نوع محلول در آب و محلول در چربي‌ است.
معمولا در محصولاتي كه در تماس طولاني‌مدت با بزاق دهان است نبايد از رنگ‌هاي محلول در آب استفاده شود، چراكه آب دهان حلال اين رنگ‌ها بوده و باعث آزادشدن آن در محيط دهان مي‌شود. با اين حال اگر اين رنگ‌ها دهان را رنگي كند و بلافاصله با بزاق شسته شود خالي از اشكال است، اما اگر ماندگاري اين رنگ‌ها چند ساعت يا بيشتر باشد بايد به غيرمجاز بودن آن مشكوك شد.
فاخره بهبهاني - گروه سلامت

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر