با افزایش سن تمایل به مصرف غذا کم می‌شود موثر باشد.»

به بهانه روز جهانی سالمند؛

۲۰ دقیقه پیاده روی سبک در ایجاد نشاط سالمندان موثر است

مسئول تنظیم خانواده دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: «با توجه به پیشرفت‌های علم پزشکی و بهداشتی متوسط عمر انسان افزایش یافته است. پیر شدن و سالخوردگی با کاهش تدریجی فعالیت‌های فیزیکی و افزایش بیماری‌های مزمن همراه است که بهبود تغذیه تا حد زیادی قادر است از این مشکلات پیشگیری کند و یا آن‌ها را کاهش دهد.»

دکتر لیلا خدادادی مسئول تنظیم خانواده دانشگاه علوم پزشکی لرستان در گفتگو با خبرنگار سینانیوز در این استان، به مناسبت روز جهانی سالمند در خصوص نیاز‌های تغذیه‌ای سالمندان گفت: «با توجه به پیشرفت‌های علم پزشکی و بهداشتی متوسط عمر انسان افزایش یافته است پیر شدن و سالخوردگی با کاهش تدریجی فعالیت‌های فیزیکی و افزایش بیماری‌های مزمن همراه است که بهبود تغذیه تا حد زیادی قادر است از این مشکلات پیشگیری کند و یا آن‌ها را کاهش دهد.» با افزایش سن تمایل به مصرف غذا کم می‌شود
وی یکی از مسائل مهم سالمندان را وضعیت تغذیه آن‌ها دانست و افزود: «با افزایش سن، نیاز به انرژی کاهش می‌یابد و تمایل به مصرف غذا کمتر می‌شود که اگر انتخاب غذا درست صورت نگیرد، میزان دریافت مواد مغذی ضروری در آن‌ها پایین‌تر از حد مطلوب خواهد شد که خود مشکلات فراوانی را در پی خواهد داشت.»

مشکلات جسمانی، روحی روانی و اقتصادی سه عامل تاثیر گذار برتغذیه سالمندان
خدادادی در خصوص عوامل موثردر ایجاد مشکلات تغذیه‌ای سالمندان گفت: «مشکلات جسمانی، روحی و روانی و اقتصادی سه عامل مهمی هستند که در تغذیه سالمندان نقش موثری دارند. بیماری‌های مزمن، بی‌اشتهایی، خرابی دندان‌ها بی‌تحرکی و تداخل‌های دارویی، افسردگی، تنهایی، از دست دادن همسر، در آمد کم و زندگی در آسایشگاه از شاخص این سه عامل هستند که تغذیه سالمندان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.»
مسئول تنظیم خانواده دانشگاه علوم پزشکی لرستان ادامه داد: «با افزایش سن میزان نیاز به انرژی کاهش می‌یابد که می‌تواند به دلیل کاهش فعالیت‌های جسمی، کاهش توده عضلانی و فعال بدن باشد. در صورت دریافت مازاد بر نیاز انرژی مشکلات و عوارضی مانند چاقی، فشار خون، بیماری‌های قلبی عروقی برای سالمندان ایجاد شود. میزان نیاز به انرژی برای هر سالمند متفاوت بوده که بر اساس وزن، قد، شرایط فیزیکی و سلامتی وی محاسبه می‌شود.»
وی به میزان مایعات مورد نیازسالمندان اشاره کرد و افزود: «توجه به دریافت مایعات در سالمندان از مسائل مهم می‌باشد. علائم کمبود آب در بسیاری از سالمندان ممکن است به صورت خشکی لب، گود افتادن چشم‌ها، تب، یبوست، کاهش حجم ادرار و تهوع باشد که این مسئله در مورد سالمندانی که در منلطق گرم زندگی می‌کنند بیشتر شایع است که توجه به مصرف کافی آب و مایعات در این دوران اهمیت ویژه‌ای دارد.»

۲۰ دقیقه پیاده روی سبک در ایجاد نشاط سالمندان موثر است
دکتر خدادادی در پایان به سالمندان توصیه کرد: «مراجعه به موقع به پزشک و متخصص تغذیه جهت بررسی وضعیت سلامت و تغیه و پیروی از یک برنامه غذایی صعحیح، استفاده از تمام گروه‌های غذایی، رسیدگی به بهداشت دهان و دندان، مصرف ۵ تا۶ لیولن آب در روز، سالمندانی که دچار بی‌خواب هستند از مصرف قهوه و چای در بهد از ظهر و شب خودداری کنند. به سالمندان توصیه می‌شود با توجه به شرایط بدنی خود، نرمش وتحرک روزانه را هر چند کم آغاز کنند. ۲۰ دقیقه پیاده روی سبک در هوای آزاد می‌تواند در ایجاد نشاط و سلامت سالمندان بسیار موثر باشد.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر