عادت غذایی ایرانیان، بسیار نامناسب است


به گزارش ایرنا، دکتر ˈمحسن تقی زادهˈ روز پنجشنبه در همایش ˈپیشگیری از عوامل خطر بیماری های قلبی و عروقیˈ در کاشان اظهار داشت: سرانه مصرف شکر هر ایرانی 30 کیلوگرم و شش برابر میانگین مصرف هر فرد در دنیاست.

وی افزود: سرانه مصرف نوشابه در ایران 42 لیتر و در جهان 10 لیتر است.

وی تاکید کرد: میزان استاندارد مصرف نمک 4 تا 5 گرم در روز است در حالی که ایرانی ها روزانه 8 تا 10 گرم استفاده می کنند.

این متخصص علوم تغذیه تصریح کرد: از سوی دیگر، هر فرد بایستی روزانه حداقل 400 گرم میوه و سبزیجات مصرف کند در حالی که سرانه مصرف میوه در ایران سالانه 30 کیلوگرم و در جهان 120 کیلوگرم است.

دکتر تقی زاده خاطرنشان کرد: سرانه مصرف شیر در کشور، کمتر از 70 کیلوگرم است در حالی که مردم کشورهای اروپایی سالانه حدود 300 کیلوگرم شیر مصرف می کنند.
وی یادآور شد: با این وجود، در ایران میانگین سرانه اقلام دارو در هر نسخه شش قلم و در جهان دو قلم است.

وی با اشاره به اینکه غذا خوردن در ایران به یک تفریح تبدیل شده است، بیان کرد: مردم کشور به آن اندازه که برای نسخه های داروهای خود پول می دهند برای حفظ سلامت خویش هزینه نمی کنند.

تقی زاده گفت: این موارد زنگ خطرهایی است که در صورت بی توجهی به آنها، عواقب جبران ناپذیر آن بزودی گریبانگیر جامعه ایرانی خواهد شد.

وی افزود: تغییر عادت تغذیه مردم با توجه به اینکه این مساله در ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی به عنوان نخستین عامل مرگ و میر در ایران تاثیرگذار است، از اهمیت بسیاری برخوردار است.

یک روان شناس بالینی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کاشان نیز در این همایش اظهار داشت: استرس و فشار عصبی از دیگر عوامل موثر در بروز بیماری های قلبی و عروقی است.

دکتر ˈعبدالله امیدیˈ گفت: به هر اندازه که شرایط افراد قابل پیش بینی باشد، زندگی آرامتری خواهند داشت.

وی تاکید کرد: گروهی از افراد که همیشه به دنبال دستکاری در محیط اطراف خود برای سازگاری با آن هستند، در معرض استرس قرار دارند.

امیدی تصریح کرد: برای فراهم شدن احساس خوشبختی، باید بین شاخص های موفقیت و آرامش تعادل ایجاد شود.

یک متخصص قلب نیز در این همایش، فشار خون بالا را از عوامل مهم در ایجاد بیماری های قلبی و عروقی دانست و اظهار داشت: این بیماری بدلیل اینکه علامت خاصی ندارد، از آن به عنوانˈقاتل خاموشˈ یاد می شود.

دکتر ˈفریبا رایگانˈ گفت: بزرگ شدن، نارسایی، تنگی و نامنظمی قلب همگی بر اثر فشار خون بالا به وجود می آید.

وی تاکید کرد: کسانی که دارای فشار خون بالا هستند، برای کنترل بیماری خود نباید دارویشان را قطع کنند.

این متخصص قلب همچنین در باره استعمال دخانیات نیز بیان کرد: کسانی که سیگار استعمال می کنند احتمال ابتلا به بیماری قلبی در آنها دو برابر بیشتر از دیگر افراد است.

رایگان تصریح کرد: قلیان کشیدن نیز به اندازه استعمال دخانیات مضر بوده و آثار منفی آن حتی بسیار بیشتر از سیگار است.

یک دکترای تربیت بدنی نیز در این همایش اظهار داشت: چاقی، مادر تمام بیماری هاست.

دکتر ˈمنصور سیاحˈ گفت: برای برطرف کردن این معضل که نقش مهمی در ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی دارد، ورزش کردن راهکار بسیار مناسبی است.

وی افزود: کسانی که فعالیت بدنی ندارند نباید به صورت ناگهانی و ناآگاهانه اقدام به این کار کنند زیرا پیامدهای منفی این اقدام بسیار بیشتر از فواید آن است.

این دکترای تربیت بدنی تصریح کرد: سه روز در هفته به مدت 30 تا 45 دقیقه ورزش کردن، بسیار مطلوب است.

سیاح خاطرنشان کرد: برای نتیجه بخش بودن فعالیت بدنی علاوه بر اراده، هزینه کردن نیز الزامی است.

همایش پیشگیری از عوامل خطر بیماری های قلبی و عروقی با حضور مسوولان روابط عمومی ادارات کاشان به همت دانشگاه علوم پزشکی و امور بانوان فرمانداری این شهرستان برگزار شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر