واقعیت‌هایی در مورد شیر


گروهی لبنیات را کلید داشتن استخوان‌های قوی می‌‌دانند و ادعا می‌‌کنند که دریافت ۳ لیوان شیر در روز باعث پیشگیری از پوکی استخوان می‌‌شود در حالی‌ که گروه دیگر معتقدند که دریافت شیر تاثیر آنچنانی‌ بر شکستگی‌ها ندارد و ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی چون بیماری قلبی و سرطان پروستات و تخمدان شود.
هنوز کاملا مشخص نیست که کدام یک درست می‌گویند. گر چه دریافت کلسیم کافی‌ باعث کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان می‌‌شود ولی‌ هنوز میزان قطعی مورد نیاز استخوان‌ها تعیین نشده است و بررسیها نشان می‌‌دهد که دریافت بیش از نیاز کلسیم تأثیری بر تقویت استخوان‌ها ندارد. مثلا در بررسیها گسترده دانشگاه هاروارد دیده شده که دریافت یک لیوان و کمتر شیر در هفته در مقایسه با دریافت ۲ لیوان و بیشتر شیر در هفته فرق چندانی در بروز شکستگی نداشته است.
همچنین در کشورهایی چون هند، پرو، و ژاپن که میزان دریافت بسیار پایین است (حدود یک لیوان شیر در روز) بروز شکستگی استخوان‌ها نیز پایین تر است. محتوی چربی‌ اشباع و کلسترول لبنیات (شیر، ماست، کره، بستنی، کشک، پنیر، خامه، دوغ)بسیار بالاست و خطر بروز بیماری قلبی را افزایش می‌‌دهند.

گر چه خوردن لبنیات بدون چرب می‌‌تواند خطر بیماری‌های قلبی را کم کند ولی‌ در عوض احتمال بروز بعضی‌ سرطانها کماکان بالاست. قند موجود در شیر، لاکتوز، در بدن انسان به گلوکز و گالاکتوز شکسته می‌‌شود. به نظر می‌‌رسد گالاکتوز به سلولهای تخمدان آسیب می‌‌رساند و منجر به سرطان تخمدان می‌‌شود.
در بررسیهایی که دانشگاه هاروارد بر مردها انجام داده به نظر می‌‌رسد که کلسیم شیر باعث ایجاد سرطان پروستات می‌‌شود. بررسیها در آقایان نشان داده که خوردن دو لیوان یا بیشتر شیر در روز در مقایسه با افرادی که اصلا شیر در روز نمی‌‌نوشیدند دو برابر خطر ایجاد سرطان پروستات را افزایش داده است . این امر به وجود کلسیم شیر نسبت داده شده و بررسیها در مردانی که مکمل کلسیم دریافت می کرده‌اند نیز آنرا تایید کرده است.
همچنین شیر ممکن است حاوی آفت کش ها، داروهای مختلف (همچون هورمون‌هایی‌ که به گاو برای افزایش شیر داده می‌‌شود)،و به طور طبیعی حاوی هورمونها و عوامل رشدی است. این مواد به آسانی از بدن انسان دفع نمی‌‌شوند و ممکن است تاثیرات منفی‌ بر مغز، دستگاه ایمنی، و تولید مثل بگذارند. همچنین دریافت شیر با بروز دیابت و آکنه نیز مرتبط دانسته شده است.
دردهای آرتریت روماتویید و میگرن با حذف محصولات لبنی کاهش یافته است. در افرادی که محصولات لبنی پر چرب استفاده می‌‌کنند جایگزینی با سایر منابع کم کالری کلسیم(بروکلی، اسفناج، سبزی‌های سبز برگی) می‌‌تواند به کاهش کالری دریافتی کمک کند.

نوشته: مریم دادخواه

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر