بیماری های سنین بزرگسالی ریشه در تغذیه نادرست دوران کودکی است

تغذيه در دوران کودکی از اهميت ويژه ای برخوردار می باشد.
به گزارش وب دا، متخصص تغذيه و عضو هيئت علمی دانشگاه علوم پزشکی گلستان ضمن بيان اين مطلب افزود: کودک برای رشد و نمو طبيعی نياز به انواع مواد مغذی به ميزان کافی دارد.
دکتر سميرا عشقی نيا افزود: علاوه بر اين بسياری از بيماريهای سنين بزرگسالی ريشه در تغذيه بد دوران کودکی دارند. عادت های غذايی خوب يا بد در سنين کودکی شکل می گيرند و تغيير آنها در سنين بزرگسالی کاری دشوار است.
وی افزود: از آنجائي که کودکان در هر وعده غذايی مقادير کمتری نسبت به بزرگسالان غذا مصرف مي کنند و از طرفی ميزان سوخت و ساز و متابوليسم در بدن آنها بالاست حتما بايد در بين وعده های اصلی غذا برای تامين انرژی و مواد مغذی موردنياز برای رشد از دو يا سه ميان وعده در طول روز استفاده کنند.
اين متخصص تغذيه در ادامه به نکاتی در خصوص ميان وعدها اشاره کرد و گفت : هميشه به خاطر داشته باشيد ميزان ميان وعده نبايد به حدی باشد که کودک سير شود و هرگز ميان وعده به عنوان جايگزين وعده اصلی غذا به کودک داده نشود و بهتر است برای ميان وعده از خوراکی هايی استفاده شود که احتمال پوسيدگی دندان رابه حداقل برسانند.

وي گفت: مواد و نوشيدني های شيرين به عنوان ميان وعده توصيه نمي شود.
دکتر عشقی نیا در خصوص ميان وعده هايي که می توانيم در اختيار کودکان قرار دهيم، گفت: ميوه های تازه و يا آبميوه های طبيعی، انواع بيسکويت، کلوچه، کيک يا نان تهيه شده از آرد کامل گندم، انواع ميوه های خشک، آجيل شيرين و مغزهای بدون نمک و بو نداده، انواع غلات بو داده مثل برنجک، گندم برشته و ذرت بو داده يا پخته ميان وعده های مناسب برای کودکان می باشد.
وی همچنين ازانواع ساندويچ های خانگی مثل پنير با خيار ،گردو يا خرما، تخم مرغ و گوجه، کوکو وکتلت، سالاد از مخلوط سبزيجات يا ميوه ها، هويج تازه، شير، ماست ساده يا همراه با لبو، غلات سبوس دار آماده با شير و کمی شکر، حبوبات پخته (عدسی، لوبيا)، شير برنج يا فرنی کم شيرينی را به عنوان ميان وعده نام برد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر