چگونه نمک نخوریم

بالا بردن فشار خون بعنوان يك بسياري شايع و همانند بسياري از بيماري هاي مزمن ديگر و بعنوان سردستة آنها هر ساله باعث مرگ و مير عده زيادي از انسان ها مي گردد.
این بيماري به علل مختلف ايجاد مي شود اما يكي از عللي كه باعث تداوم و آسيب رساني بيشتر آن مي شود مصرف بالاي سديم است و البته نمك طعام بعنوان كاملترين منبع سديم كه بدن مورد استفاده قرار مي دهد نقش بزرگي در دامن زدن به اين بيماري ايفاء ميكند. متاسفانه در اثر تبليغات ناصحيحي كه به مردم ارائه شده است عده اي فكر مي كنند همين امر كه نمك مصرفي از نوع يددار باشد براي سلامتي انسان كفايت مي كند و مي توانند به هر قدر كه دلشان مي خواهد آنرا مصرف نمايند و بهمين علت مشاهده مي شود مصرف آن تقريباً در تمام جوامع دنيا بيش ازحد نياز و گاهي 30 تا 40 برابر ميزان مورد نياز بشر است.
اين مساله به قدري باعث نگراني سازمان بهداشت جهاني شده است كه كاهش مصرف سديم را بعنوان يكي از اصول هشت گانة تغذية صحيح بيان كرده است.
شما هم بهتر است هنگام مصرف نمك سعي كنيد اصول زير را بياد داشته باشيد.

1- براي پخت غذا حتي الامكان از نمك طعام استفاده نكنيد. اين امر شايد در ابتدا كمي برايتان سخت باشد اما بالاخره به آن عادت خواهيد كرد.
2- اگر نمی توانيد از مصرف نمك در غذاها چشم پوشي كنيد سعي كنيد نمك را در مراحل آخر تهيه غذا به آن اضافه كنيد اين امر دو علت دارد اول انكه يد يك عنصر فرار است و حرارت هنگام پخت باعث از دست رفتن آن مي شود و دوم اينكه نمك ماده اي است كه آب را بخود جذب می كند لذا افزودن آن به غذا در مراحل اوليه آماده سازي غذا و هنگامي كه مواد اوليه هنوز خام هستند باعث مي شود مواد مغذي غذا از آن خارج شود اين امر بالاخص در مورد گوشت صادق است.
3- مطلقاً از گذاشتن نمك بر روي سفره و مصرف آن هنگام صرف غذا خودداري كنيد.
4- از غذاهاي كنسروي و آماده شده كمتر استفاده كنيد زيرا هم هنگام آماده سازي اين غذاها مقادير زيادي نمك در ساخت آنها به كار ميرود و هم به منظور افزايش مدت زمان نگهداري غذا از تركيبات حاوي سديم به عنوان نگهدارنده غذايي در ساخت اين غذاها استفاده مي شود. 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر