چاقي معضل جوامع قرن 21


910108_Obesity_Cognition.jpgچاقي يكي ازعمده‌ترين معضلات قرن حاضر در حوزه سلامت عمومي به حساب مي‌آيد كه طبق گزارش سازمان بهداشت جهاني نرخ ميزان چاقي از سال 1980 ميلادي در سرتاسر جهان دو برابر شده است.
به گزارش سرويس «سلامت» ايسنا، سازمان بهداشت جهاني طبق آماري كه در سال 2008 ميلادي بدست آورده‌است، نشان مي‌دهد بيش از 1.4 ميليارد نفر در جهان كه بين 20 سال و بيشتر داشته‌اند، به اضافه وزن مبتلا بوده‌اند. همچنين 65 درصد از جمعيت جهان در كشورهايي سكونت دارند كه اضافه وزن و چاقي بيشتر از سوء‌ تغذيه قرباني مي‌گيرد.

همچنين در آمار ديگري كه در سال 2010 ميلادي بدست آمده حاكي از آن است در سال 2010 حدود 40 ميليون كودك زير پنج سال به اضافه وزن مبتلا بوده‌اند.
اضافه وزن و چاقي كه به تجمع بيش از حد چربي در بدن گفته مي‌شود و به سلامت فرد آسيب‌ مي‌رساند، پنجمين عامل اصلي مرگ و مير در جهان است. سالانه دست‌كم 2.8 ميليون فرد بزرگسال در نتيجه اين معضل جان خود را از دست مي‌دهند. علاوه بر اين، 44 درصد از موارد ديابت، 23 درصد از موارد بيماري‌هاي قلبي و 41 درصد از موارد سرطان به چاقي و اضافه وزن نسبت داده مي‌شود.
در گذشته معضل چاقي مختص جوامع با درآمد بالا بود اما هم‌اكنون اين مشكل در كشورهايي با درآمد متوسط و پايين نيز در حال افزايش است. نزديك به 35 ميليون از كودكان چاق در كشورهاي در حال توسعه و هشت ميليون در كشورهاي توسعه يافته زندگي مي‌كنند.
در توضيح علل بروز چاقي مي‌توان به عدم تعادل بين كالري‌هاي سوزانده شده و ذخيره شده اشاره كرد. همچنين مصرف غذاهايي كه سرشار از چربي، نمك و شكر هستند و عدم فعاليت‌هاي فيزيكي مناسب و كافي از عوامل بروز اضافه وزن هستند.
به گزارش ايسنا به نقل از پايگاه اطلاع رساني سازمان بهداشت جهاني، اين سازمان در سال 2004 ميلادي در اقدامي از تمام دولت‌‌ها در سطوح جهاني، منطقه‌اي و محلي درخواست كرد الگوهاي رژيمي و حركتي را به گونه‌اي تغيير دهند تا منجر به روند نزولي معضل چاقي شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر