شير كاكائو را جايگزين شير نكنيد

 استفاده از كاكائو به عنوان طعم دهنده شير باعث كاهش جذب 10 درصدي ميزان كلسيم موجود در آن خواهد شد.
دكتر محمدرضايي در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ايسنا در همدان، افزود: يك ليوان معمولي شير كامل حاوي 300 ميلي گرم كلسيم و مقاديري چربي و ويتامين D است كه كاملا جذب بدن مي‌شود.
وي اظهار داشت: چنانچه اين مقدار شير كاكائو استفاده شود مقدار كلسيم جذب شده در بدن 280 تا 285 ميلي گرم خواهد رسيد كه اين رقم نشان دهنده تاثير كاهش جذب كلسيم به ميزان حدود 10 درصد توسط اين ماده افزودني است.

رضايي با اشاره به خصوصيت ضد جايگزيني شير نسبت به ساير مواد مغذي به جهت وجود ميزان كلسيم بالاي آن اضافه كرد: اگرچه مقداري از كلسيم موجود در شير به علت وجود كاكائو در آن كسر مي‌شود اما كاكائو هرگز جذب كلسيم را به طور كامل مختل نمي‌كند و ارزش غذايي شير را از بين نمي‌برد.
وي با اشاره به مصرف زياد مواد قندي در بيشتر افراد تاكيد كرد: شير كاكائو نبايد جايگزين شير شود چرا كه استفاده از مواد قندي جهت شيرين شدن كاكائوي موجود در شير باعث افزايش قند خون و مشكلات ناشي از آن خواهد شد. 
 توضيح ضروري: حتي اگه ثابت هم شده باشه كه جذب كلسيم شير 10% كمتر ميشود باز خوردن شير كاكائو براي كساني كه از طعم شير خوششان نمي آيد بهتر از نخوردن آن است البته همانطور كه هميشه از طرف كارشناسان تغذيه عنوان مي شود اعتدال را بايد رعايت نمود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر