مصرف باقلا درتنظيم فشار خون وكاهش چربي‌هاي نامطلوب خون موثراست


مبتلايان به فاويسم حتي از مزارع باقلا عبور نكنند!

يك متخصص تغذيه، «باقلا» را يكي از منابع گياهي سرشار از پروتئين و داراي ارزش سيري بالا عنوان كرد و گفت: به منظور بالا بردن كاربرد «باقلا» در بدن،‌ اين ماده غذايي با يكي از انواع غلات يا مغزها (آجيل) مصرف مي‌شود.
دكتر برليانت بزرگمهر، متخصص تغذيه، در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين كه «باقلا» در دسته حبوبات قرار مي‌گيرد و غني از پروتئين گياهي است، ادامه داد: از آنجا كه كاربرد پروتئين‌هاي گياهي در بدن پايين است، به منظور افزايش كاربرد، اين پروتئين‌ها بايد همراه با يكي از انواع غلات يا مغزها (آجيل) استفاده شوند.

وي همچنين «باقلا» را سرشار از ماده معدني "روي" دانست و اضافه كرد: باقلا يك ماده غذايي پر انرژي بوده و در صورتي كه با نان يا برنج مصرف شود از ارزش سيري بالايي برخوردار است. همچنين ميزاني از ويتامين‌هاي گروه «ب» و مقدار كمي آهن در باقلا موجود است.
اين متخصص تغذيه به نقش حبوبات در پيشگيري از بروز برخي بيماري‌ها‌ اشاره و تصريح كرد: از آنجا كه حبوبات از جمله باقلا غني از فيبر هستند در پيشگيري از ابتلا به برخي بيماري‌ها موثرند. حبوبات از يبوست پيشگيري كرده و در تنظيم فشار خون و كاهش چربي‌هاي نامطلوب خون نقش دارند. بر اساس تحقيقات، گفته مي‌شود كه مصرف حبوبات در پيشگيري از بيماريهاي قلبي – عروقي و سرطان مهم است.
وي با اشاره به اين كه برخي از افراد ممكن است با مصرف باقلا دچار عارضه شوند، ادامه داد: برخي از افراد به علت كمبود يك نوع آنزيم قادر به تحمل باقلا نبوده و با مصرف آن دچارعارضه‌اي به نام فاويسم مي‌شوند. مصرف باقلا در افراد مبتلا به فاويسم، افت فشار خون و عوارض ناشي از آن، ضعف، دل درد و در موارد شديد بيهوشي را به دنبال دارد. افراد مبتلا به فاويسم حتي با عبور از مزارع باقلا ممكن است دچار عارضه شوند.
دكتر بزرگمهر با تاكيد بر مصرف حبوبات، گفت: افرادي كه قادر به تحمل باقلا نيستند مي‌توانند به راحتي از حبوبات ديگر مانند نخود، لوبيا، لپه، عدس و ... استفاده كرده و از ارزش تغذيه‌يي بالاي آنها بهره‌مند شوند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر