پاي ثابت سفره سلامت ايرانيان


سلامت نیوز-اين روزها گوجه فرنگي خيلي معروف شده. دليلش هر چه باشد، بهانه خوبي است كه يك بار ديگر درباره‌اش بيشتر حرف بزنيم و خواص آن را مرور كنيم!


.بخش اصلي گياه گوجه فرنگي را ميوه آن تشکيل مي‌دهد که به صورت خام يا پخته در انواع سس‌ها، سوپ،سالاد و انواع مواد غذايي مورد استفاده قرار مي‌گيرد‌. اغلب مردم  گوجه‌فرنگي را در هنگامي كه رنگ آن قرمزشده است مصرف مي‌كنند و كمتر از ميوه سبز آن استفاده مي‌شود‌.
بيش از 90 درصد از اين گياه را آب تشکيل مي‌دهد و مابقي آن شامل پروتئين، چربي، قندهاي مختلف از جمله گلوكز و فروكتوز، ويتامين‌هاي آ، ث، كا، تيامين، ريبوفلاوين، پانتوتنيك اسيد، اسيد فوليك، ‌ويتامين اي، اسيد آمينه‌هاي ضروري، املاح معدني از جمله كلسيم، فسفر، آهن، سديم، پتاسيم، منيزيوم، مس، منگنز، كبالت، روي و آرسنيك است و به تازگي نيز وجود يد در گوجه‌فرنگي گزارش شده است‌.

راز رنگ قرمز
ليکوپن از جمله رنگدانه‌هاي معروف گوجه فرنگي است که از خانواده کاروتنوئيدهاست و موجب قرمزشدن رنگ گوجه فرنگي مي‌شود و داراي خاصيت آنتي اکسيداني است.به گفته دکتر آرش رشيدي ، عضو هيأت علمي انستيتو تحقيقات تغذيه‌اي و صنايع غذايي کشور،گوجه فرنگي و هر محصولي که از آن به دست مي‌آيد نظير انواع رب،سس و آب گوجه فرنگي ، به شرط رعايت نکات ايمني در توليد آنها از ارزش تغذيه‌اي بسيار بالايي برخوردار است. پژوهش‌هاي انجام شده در دانشگاه هاروارد بر روي 40 هزار زن آمريکايي در طي هفت سال نشان داد زناني که هفت بار در هفته غذاهاي حاوي گوجه فرنگي مصرف کرده‌اند، خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي عروقي در آنها 30 درصد کمتر از افرادي بود که يک‌بار در هر هفته گوجه فرنگي خورده‌اند. همچنين بررسي‌هاي جديد حاکي است افرادي که در هفته دو بار غذاهاي تهيه شده با گوجه فرنگي و حتي سس گوجه فرنگي مصرف مي‌کنند از خواص پيشگيرانه گوجه فرنگي بهره‌مند خواهند شد.
به گفته پژوهشگران  اين گياه سرشار از ويتامين سي و اي است که هر کدام از اين ويتامين‌ها خاصيت آنتي اکسيداني دارند. پژوهش‌هاي اخير همچنين نشان داد که مصرف مداوم گوجه فرنگي  خطر سرطان پروستات را در مردان30 درصد کاهش مي‌دهد و البته تحقيقات ديگر حاکي از کاهش خطر سرطان‌هاي معده و ريه در صورت مصرف گوجه فرنگي است.
 به نظر مي‌رسد که به دليل ارزش غذايي بسيار بالاي اين محصول و همچنين عرضه آن به قيمت مناسب،اين ماده غذايي توانسته است طي سال‌هاي اخير از جايگاه ويژه‌اي در سبد غذايي خانواده‌هاي ايراني برخوردار شود.



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر