مصرف غذاهاي آماده و خطر ابتلا به ديابت


افرادي كه در هفته بيش از دوبار غذاهاي آماده و فست فود استفاده مي‌كنند، دو برابر بيشتر در معرض ابتلا به ديابت قرار دارند.
به گزارش خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران؛ فست فودها، کالباس و سوسیس، پنیر پیتزا چربی اشباع بالایی دارند و در این فرآورده‌ها و محصولات کنسروی از نگهدارنده‌های زیادی استفاده می‌شود، غذاهای آماده به واسطه نگهدارنده‌ها و چربی‌های بالا ارزش غذایی پائینی دارند و بسیاری از سرطان‌ها و بیماری‌ها به خاطر نگهدارنده‌های این غذاهای کنسروی است. اگر در نوجوانان و کودکان فست فود و غذاهای آماده جایگزین غذای آماده شود دچار کمبود کلسیم و ریزمغزی‌هایی از جمله فقر آهن، روی، B12 و B6 می‌شوند چراکه سوسیس و کالباس جزء گروه چربی قرار می‌گیرند نه گروه گوشت و دیگر اینکه پنیر پیتزا خاصیت پنیر را ندارد یعنی کلسیم آن اصلاً جذب نمی‌شود چربی بالایی دارد و پروتئین آن نسبت به پنیرهای معمولی بسیار کم است.

عوارض ناشي از مصرف غذاهاي آماده 

٭چاقي و اضافه وزن، ­­­بيماري­هاي قلبي و عروقي و اختلالات گوارشي و كبد از عوارض مصرف اين مواد هستند. زيرا اين نوع غذاها با كالري، نمك و چربي به ويژه اسيد چرب اشباع بالا و ويتامين و مواد معدني اندك، در دراز مدت خطر اابتلا به فشار خون بالا را افزايش مي­دهند. نا­ن­هاي مورد استفاده در غذاهاي آ­ماده نيز غالبا"بدون سبوس است كه منجر به كاهش در يافت فيبر مورد نياز بدن مي شود.
٭شيوع برخي سرطان ها نيز از عوارض مصرف مداوم غذاهاي آماده است كه به علت تركيبات نيتريت و نيترانتت ايجاد مي­شود.
٭انواع چاشني­ها و سس­ها كه با غذاهاي آماده مصرف مي شوند محرك اشتها، ترشح اسيد معده حركات سيستم گوارشي هستند كه اين موضوع زمينه را براي پرخوري و بروز چاقي فراهم مي كند.


چگونه از غذاهای آماده سالم‌تری استفاده کنیم؟
ساندويچ‌هاي تهیه شده با نان‌هاي داراي سبوس را انتخاب كنيد.

به جای سس‌های چرب از مواد طبیعی و یا سس‌های کم چرب تهیه شده در منزل استفاده کنید.

همراه غذا از سبزی، سالاد و میوه استفاده کنید. سالادهاي حاوی سبزي‌ها و ميوه‌هاي تازه به طور معمول سالم‌تر از سالادهاي حاوي انواع سوسيس، كالباس و سس‌هاي چرب هستند.

از فرزندان خود بخواهید تا در زمان تهیه و صرف غذا با شما همراهی کنند تا علاقه بیشتری به صرف غذا در محیط گرم خانواده پیدا کنند.

رعایت تنوع غذایی و تعادل در مصرف گروه‌های مختلف غذایی را به یاد داشته باشید.

هر غذا و فرآورده خوراکی جدید را باید با احتیاط به خصوص در کودکان مصرف کرد، ترکیبات غذاهای آماده باید روی بسته بندی درج شده باشد و به آن توجه کرد مثلاً سولفور می تواند در افرادی که آسم دارند خطرناک باشد در صورتی که والدین به ماده خاصی حساس هستند احتمال آن در کودک را باید در نظر داشت در صورت احساس تنگی نفس و خفگی سریع به نزدیکترین مرکز اورژانس مراجعه شود، داروهای ضد حساسیت و داروهای فرد حساس در همه حال همراه فرد باشد.

گفتني است نمك زياد موجود در غذاهاي فست فود احتمال بروز سكته‌هاي قلبي و مغزي را نيز افزايش مي‌دهد. 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر