آيا افسردگي با رژيم غذايي درمان ميشود؟

تحقيقات نشان داده است كه كمبود اسيدهاي چرب امگا-3 ميتواند منجر به بروز افسردگي شود. مقاله اي در American Journal of Psychiatry درج شده است كه بيان ميدارد

مطابق تحقيق انجام گرفته در كشور اسرائيل اسيدهاي چرب امگا-3 ميتواند در درمان افراد افسرده اي كه سطح اسيدهاي چرب خونشان پايين است مورد استفاده قرار بگيرد.
اسيدهاي چرب با چند پيوند دوگانه اشباع نشده يا اسيدهاي چرب چند غير اشباعي بر حسب ساختمانشان به دو نوع امگا-3و امگا -6 تقسيم ميشوند.
نسبت متعادل چربي هاي امگا-3 به امگا-6 در انسان يك به دو است. اما به عنوام مثال اين رابطه در امريكاي شمالي يك به دوازده ميباشد. علت اين امر مصرف بيش از حد روغن هاي گياهيست كه در غذاهاي آماده و حاضري و كنسروي به وفور يافت مي گردد. به علت عدم استفاده از ماهي در رژيم هاي غذايي و از بين رفتن چربي هاي امگا-3 غلات در اثر سبوس گيري و تبديل به آرد ميزان دريافت اين ماده مغذي در افراد و جامعه كاهش يافته است.
اگر فكر ميكنيد كه افسرده ايد از پزشكتان بخواهيد كه سطح Eicosapentaenoic يا ايكوزاپنتانوئيك اسيد خونتان را مورد آزمايش قرار دهيد. اگر مقدار اين آزمايش پائين بود احتمالا مصرف ماهي و غلات كامل و كاهش مصرف غذاهاي سرخ شده و آماده برايتان سودمند خواهد بود.

نویسنده مطلب :رضا دهقان 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر