رژيم غذايي ذخيره كربوهيدرات

كربوهيدرات‌ها در واقع مهمترين منبع توليد انرژي در بدن هستند و قسمت اعظمي از انرژي روزانه بدن را تامين ميكنند.

كربوهيدرات‌ها مي‌توانند بصورت گليكوژن در كبد و ماهيچه‌ها ذخيره شده و به عنوان منبعي مناسب در تامين انرژي بدن در هنگام انجام ورزش سنگين يا طولاني مدت مورد استفاده قرار گيرند.
به دلايل ذكر شده بايد گفت كه كربوهيدرات مهمترين ماده غذايي در آماده سازي به منظور رسيدن به اوج توانايي در مسابقات است.
رژيم غذايي غني از غلات و سبزيجات نشاسته اي و ميوه‌ها و مواد لبني كم‌چربي و نوشيدني‌هاي حاوي كربوهيدرات به همراه كاهش دريافت غذاهاي حاوي چربي از رئوس رژيم غذايي ذخيره كربوهيدرات است.



 رژيم غذايي ذخيره كربوهيدرات در واقع يك استراتژي است كه توسط ورزشكاران استقامتي و به منظور ذخيره هر چه بيشتر گليكوژن در كبد اجرا مي‌شود.
گليكوژن كه فرم ذخيره اي گلوكز است . هنگامي كه بدن شما دچار ضعف شد مقداري از گليكوژن موجود در كبد و عضلات به گلوكز تبديل شده و موجب بهبودي حال شما مي‌شود. البته مقداري گليكوژن در عضلات هم ذخيره ميشود اما معمولا مورد استفاده قرار نمي‌گيرد و تنها پس از آنكه ذخيره كبدي گليكوژن تا حد خاصي كاهش پيدا نمود بدن شروع به استفاده از گليكوژن موجود در عضلات مي‌كند. گليكوژن موجود در عضلات معمولا تا 75 دقيقه ميتواند انرژي مورد نياز بدن را تامين نمايد.
به هر صورت فعاليت ورزشي شديد بيشتر از ساعت موجب از دست رفتن شديد گليكوژن بدن و عدم توانايي بدن در حفظ مناسب ميزان قند خون شده و استفاده از يك رژيم غذايي ذخيره كربوهيدرات را الزامي مي‌كند.
موافقان اين نوع رژيم غذايي اعتقاد دارند كه اين برنامه غذايي موجب موفقيت و كارايي چشمگير ورزشكاران مي‌شود.
ذخيره كربوهيدرات ميتواند در دو مرحله انجام پذيرد : مرحله تخليه و مرحله بارگيري
در روز اول تخليه عضلات ورزشكاران بايد با انجام تمرينات سنگين ورزشي گليكوژن موجود در عضلات – بخصوص عضلات درگير – خود را كاهش دهند. در اين مرحله حتما ماهيچه‌هايي كه در انجام حركات ورزشي درگير هستند بايد كاملا تخليه شوند زيرا تنها در اين صورت است كه ميتوان عمل ذخيره را بصورت كامل انجام داد. در طول سه روز بعدي بايد از يك رژيم غذايي پرچربي و كم كربوهيدرات ( 60 تا 120 گرم كربوهيدرات در روز) استفاده شود . دقت شود در در طول اين سه روز بايد فعاليت هاي ورزشي را بصورت ملايم انجام داد. پس از اين دوره زمان بارگيري فرا مي‌رسد در طول دوره سه روزه بارگيري علاوه بر كاهش زمان انجام حركات ورزشي بايد رژيم غذايي خود را به يك رژيم غذايي پر كربوهيدرات ( 400 تا 600 گرم كربوهيدرات در روز) تغيير دهيم. اين كار موجب مي‌شود كه ميزان گليكوژن ذخيره در عضلات به مقداري بيش از شروع اين دوره و در واقع به حداكثر ميزان خود برسد.
البته به منظور كاهش عوارض و مشكلات جانبي استفاده از رژيم غذايي كلاسيك ذخيره كربوهيدرات كه در بالا توضيح داده شد. روش ديگري تحت عنوان رژيم غذايي ذخيره كربوهيدرات اصلاحي  اتخاذ شده است در اين روش در سه روز اول از يك رژيم غذايي حاوي 50% كربوهيدرات و در سه روز بعدي از يك رژيم غذايي حاوي 75% كربوهيدرات استفاده ميشود.
اما مخالفان رژيم غذايي ذخيره كربوهيدرات كلاسيك ميگويند استفاده از اين روش با افزايش كلسترول خون و سطح نيتروژن ادرار ممكن است موجب بروز ناراحتي‌هايي در افراد مستعد ابتلا به بيماري‌هاي قلبي و عروقي و ديابت و بيماري هاي كليوي شود.  اين دسته اعتقاد دارند كه تخليه گليكوژن مي‌تواند منجر به تخليه ويتامين‌ها و مواد مغذي و كاهش توده غير چرب بدن و كاهش توانايي انجام حركات ورزشي و نهايتا كاهش ميزان آمادگي ورزشكاران گردد.
براي كسب اطلاعات بيشتر ميتوانيد به اين آدرس هاي اينترنتي مراجعه نماييد.
نویسنده مطلب :رضا دهقان 


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر