ويتامين C از آلزايمر پیشگیری می کند


استفاده از منابع آنتي اكسيداني ويتامين C و بتاكاروتن مي تواند در مقابل بيماري زوال عقل از افراد محافظت كند.
به گزارش وب دا به نقل از نشريه تخصصي بيماري آلزايمر،‌ محققان دانشگاه اولم با بررسي 74 بيمار مبتلا به آلزايمر و مقايسه آنها با 158 نفر شاهد سالم دريافتند كه سطح سرم آنتي اكسيداني ويتامين C و بتاكاروتن در افراد مبتلا به زوال عقلي خفيف درمقايسه با افراد ديگر به طور قابل توجهي پايين تر است.
براساس اين گزارش محققان افزودند كه در اين مطالعه عوامل مخدوش كننده بالقوه مانند آموزش و پرورش، وضعيت خانوادگي، BMI و ‌مصرف الكل و تنباكو در تجزيه و تحليل بررسي هاي آماري نيز در نظر گرفته شده اند ولي با اين حال پارامترهاي اضافي مانند ميزان عوامل استرس زا در زندگي افراد نيز ممكن است اين يافته ها را تحت تاثير قرار دهد.

نتايج حاصل از اين گزارش همچنين مي افزايد كه برخلاف غلظت هاي پايين ويتامين C و بتا كاروتن در افراد مبتلا به آلزايمر در اين مطالعه چنين تفاوتي براي ديگر آنتي اكسيدان ها مانند ويتامينE، ‌ليكوپن و كوآنزيم ها مشاهده نشده است.
گفتني است بيماري آلزايمر يك بيماري تحليل برنده سلولهاي عصبي است كه از تغييرات سلولهاي مغز به وسيله پلاك هاي بتا آميلوئيد ايجاد مي شود و استرس اكسيداتيو به عنوان عامل برهم زننده تعادل ميان توليد راديكال هاي آزاد و دفاع هاي آنتي اكسيداني نيز مشكوك به تدوين اين بيماري است كه آنتي اكسيدان­­ها مي­توانند در برابر عمل از دست رفتن سلولهاي مغز در مقابل بيماري آلزايمراز بدن محافظت كنند.
به گفته محققان هنوز هم مطالعات گسترده تر و متعاقب آن افراد مورد آزمايش بيشتري براي تائيد يك رابطه علت و معلولي افزايش سطح سرم ويتامين C و بتا كاروتن در افراد و جلوگيري از بروز و توسعه بيماري آلزايمر مورد نياز است.
شايان ذكر است كه ويتامين C به طور قابل توجهي در مركبات يافت مي شود و هويج، اسفناج، زردآلو و برگهاي سبز تيره كاهو نيز از جمله منابع غذايي عمده بتاكاروتن هستند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر