25 ميليون نفر از ايرانيان، چاق هستند

یک متخصص تغذیه گفت: 1/1 ميليارد نفر در جهان دچار اضافه وزن و چاق هستند كه 25 ميليون نفر از آن‌ها را ايرانيان تشكيل مي‌دهند.
به گزارش وب دا، دکتر محسن تقی زاده با اشاره به اینکه 30 تا 50 درصد افراد بالاي 20 سال و  60درصد از افراد بالاي 30 سال در ايران دچار افزايش وزن و چاقي هستند، افزود: همچنين 12 تا 18 درصد از نوجوانان ايراني اضافه وزن دارند که مستعد چاق شدن در آینده هستند. 
وی تصریح کرد: زندگی ماشینی در شهرها باعث شده است که اکثر شهرنشینها خوردن غذا در رستوران ها و نيز خوردن غذاهای پرکالری و چرب مانند فست فودها را به عنوان تفریح در برنامه زندگی خود قرار دهند و به دلیل کمبود وقت و بی حوصلگی ناشی از سختی کار، تفریحات با فعاليت زياد بدني را کنار بگذارند.
این متخصص با بیان اینکه کمبود وقت برای پختن غذا نیز به تدریح باعث تغییر عادات غذایی مردم کشور شده است، اذعان داشت: مصرف غذاهای نیمه آماده و آماده، انواع سوسیس، کالباس و فست فودها، انواع سس های چرب و مواد خوراکی سیر کننده و پر کالری بیش از پیش بین خانوادهای ایرانی رواج یافته است و می توان گفت الگوی غذایی مردم ایران تا حدود زیادی تغییر کرده است.
وی افزود: متاسفانه مصرف لبنیات، سبزیجات و ميوه ها که نقش مهمی در کنترل وزن و رساندن مواد لازم به بدن را ایفا می کنند از سبد تغذیه خانواده ها کنار گذاشته شده است.
به گفته وی، رواج بازیهای کم تحرک به ویژه بازیهای کامپیوتری بین گروه سنی کودک، نوجوان و حتی جوانان و کنار گذاشتن بازیهای پرتحرک و تفریحات دسته جمعي باعث افزایش چاقی در این گروه سنی شده است و این روند همچنان رو به افزایش است.
دکتر تقی زاده در پایان یادآور شد: انجام فعاليت‌‏هاي بدني و ورزش از مهمترين عوامل تسهيل كننده كاهش وزن در افراد چاق است و مهمترين نقش را در پيشگيري از افزايش وزن افراد و  بهبود وضعيت چربي‌‏هاي خون دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر