طعم ســـلامــت در غذاهاي بـــهاري

نوشته : مترجم: اعظم اسلامي مجد 
امروزه، با آنكه خوردن غذاهاي فصلي همچنان در ميان مردم رايج است، اما مفهوم واقعي خود را از دست داده.
با شيوه‌هاي جديد و پيشرفته پخش و توزيع غذاها، انواع و اقسام خوردني‌ها در سرتاسر جهان مورد استفاده عموم قرار مي‌گيرد و به سختي مي‌توان غذاهاي هر فصل را جدا كرد. اما به هر حال، خريدن محصولات غذايي فصل از سوپرماركت‌ها و بقالي‌هاي محلي، نه تنها به تقويت كشاورزي منطقه كمك مي‌كند، بلكه اين اطمينان را نيز به شما مي‌دهد كه بهترين مواد غذايي با بالاترين كيفيت و طعم و تازگي را مصرف مي‌كنيد. چنين محصولاتي عاري از هرگونه مواد نگهدارنده هستند. علاوه بر اين، خوردن غذاهاي فصلي و منطقه‌اي يكي از سالم‌ترين روش‌ها براي ايجاد تعادل بدن در گردش فصل‌ها و تغييرات آب و هوايي است.

پيش به سوي غذاهاي سبز
فصل بهار با خود گرما و روشني مي‌آورد و به ما فرصتي مي‌دهد تا كمي از غذاهاي سنگين زمستان فاصله بگيريم. بهار فصل رشد و جوانسازي دوباره است. اغلب مردم در اين فصل با هم پيمان پاكسازي مي‌بندند؛ اما مهم‌تر از همه، بهترين زمان براي استراحت دادن به سيستم گوارش بدن است. پس چرا طراوت بهار را به آنچه مي‌خوريم تعميم ندهيم. در زير 10 مورد از تازه‌ترين و سالم‌ترين غذاهاي مربوط به اين فصل آمده است:

1- مارچوبه
مارچوبه درست مثل شيپوري است كه آمدن فصل بهار را اعلام مي‌كند. سرشار از ويتامين‌هاي A و C، كلسيم و آهن است. از مارچوبه براي پخت و پز
و مصارف پزشكي و دارويي استفاده مي‌شود و اين سنت از زمان‌هاي بسيار دور حفظ شده است. ساقه‌هاي مارچوبه دوراني شكل است و ريشه‌هاي ثابت و نازك دارد. برگ‌هاي آن سبز تيره و ارغواني است. تنها يك فنجان مارچوبه دمكرده، مقدار زيادي از نياز روزانه بدن به اسيدفوليك را تامين مي‌كند. خصوصا افرادي كه از ناراحتي قلبي رنج مي‌برند و مادران بارداري كه مي‌خواهند فرزندان سالم و بي‌نقص به دنيا آورند، حتما بايد از مارچوبه استفاده كنند.

2- لوبياي سبز
بهترين زمان مصرف اين محصول وقتي است كه هنوز نارس است (يعني لوبياي داخلي هنوز كاملا شكل نگرفته است). اين نوع لوبيا، تازه‌ترين نوع لوبيا براي مصرف بوده و سرشار از ويتامين‌هاي A و C مي‌باشد. لوبياي سبز، از بدن در برابر تشعشعات زيانبار محافظت مي‌كند.

3- ماهي آزاد فصل بهار
اهميت خوردن ماهي‌هاي آب‌هاي سرد بر همگان مشخص است. اما ماهي آزاد يا قزل‌آلا سرشار از امگا-3 و اسيدهاي چرب است و مصرف آن به بيماران قلبي بسيار توصيه مي‌شود.

4- اسفناج
اسفناج غذاي مورد علاقه مردم نواحي مديترانه است. مردم اين مناطق از قرن 16 مصرف اين ماده غذايي فوق‌العاده را از روزهاي آغازين بهار، ضروري مي‌دانند. اسفناج منبعي غني از ويتامين‌هاي A و K است. فقط يك فنجان اسفناج پخته شده مقدار زيادي از نياز روزانه افراد به اين ويتامين‌ها را تامين مي‌كند. اسفناج دست كم سيزده نوع تركيب فلاون دارد كه خاصيت ضدسرطاني داشته و سرشار از آنتي‌اكسيدان‌هاست.

5- زردآلو
زردآلو يكي از ميوه‌هاي واقعي فصل بهار است. اين ميوه اولين بار در كشور چين كشف شد و بيش از 3-4 هزار سال است كه كشت مي‌شود. زردآلو به سلامت دندان‌ها كمك بسياري مي‌كند. زردآلوهاي قرمز، نارنجي و زردرنگ سرشار از آنتي‌اكسيدان‌‌ها هستند و از آنجايي كه جريان خون در شريان‌ها را تسهيل مي‌كنند، كمك زيادي به حفظ سلامت قلب مي‌نمايند.

6- موسير بهار
نام‌هاي ديگر آن پيازچه يا پياز سبز است. اين نوع سبزي طعم‌دار در طول سال يافت مي‌شود، اما نخستين هفته‌هاي فصل بهار، بهترين زمان براي برداشت اين محصول مي‌باشد. پيازچه يا موسير براي جلوگيري از ابتلا به بسياري از سرطان‌ها مفيد و سرشار از ويتامين‌هاي A و C و مواد معدني مهمي مانند كلسيم و آهن
است.

7- نخود فرنگي سبز
اگرچه مصرف نخود فرنگي به زمان‌هاي بسيار دور برمي‌گردد، اما در قرن هفدهم پادشاه فرانسه، لوئيز هفتم، دستور به كشت و برداشت اين محصول
داد.
نخود فرنگي سرشار از ويتامين B، پروتئين، كربوهيدرات و منبع خوبي از آنتي‌اكسيدان‌هاي مقوي است.

8- ريحان
گياهي معروف است كه به بسياري از غذاها طعم و مزه مي‌دهد و در بسياري از سالادها استفاده مي‌شود. ريحان سرشار از ويتامين A است.

9- آووكادو
آووكادو نوعي ميوه شبيه انبه است كه ماهيت آن چرب است، اما تركيبات چرب آن براي سلامت قلب بسيار مفيد است و كمك زيادي به پايين آوردن كلسترول خون مي‌كند.
پتاسيم موجود در آووكادو بسيار بيشتر از ميوه موز است.

10- سبزيجات فصل بهار
آن چيزي كه سبزيجات بهار را از ديگر فصل‌ها متمايز مي‌سازد، تازه بودن آنهاست. از شاهي، تره و خردل گرفته تا ساير گياهان و سبزيجات خودرو، همگي حاوي ويتامين C، اسيدفوليك، املاح و مواد معدني، فيبر و ساير مواد فوق‌العاده ديگر مي‌باشند.

منبع: دنیای سلامت  ش ۵۶

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر