آلـوئه‌ورا طبيب شگفت‌انگيز طبيعت

نوشته  : تحريريه دنياي سلامت 
شايد درباره خواص دارويي و درماني گياه آلوئه‌ورا بسيار شنيده‌ايد، اما در شماره‌گذشته و در ادامه اين شماره به تفضيل خواص مفيد و توانايي‌هاي درماني آن برايتان خواهيم گفت.
شيره آلوئه‌ورا
شيره اين گياه داراي خواص مفيد و متعددي است. اگر مي‌‌خواهيد از فوايد اين گياه پرخاصيت بهره‌مند شويد، روزانه 60 تا 120 گرم از شيره آلوئه‌ورا بنوشيد. اگر هر روز اين كار را بكنيد، جريان خون‌تان بهتر مي‌شود، هضم غذاي‌تان بهتر انجام مي‌گيرد و روده‌هاي‌تان پاك مي‌شود. اين گياه داراي خواص سم‌زدايي است و مي‌تواند سموم را از جريان خون پاك كند. يكي از مهم‌ترين ويژگي‌هاي شيره آلوئه‌ورا ضد باكتري و ضد قارچ بودن آن است. به همين دليل استفاده از شيره اين گياه موجب حفظ سلامتي مي‌شود.
شيره آلوئه‌ورا و كاهش وزن
يكي از مفيدترين خواص اين گياه كمك به كاهش وزن است. آلوئه‌ورا در واقع با تحريك متابولسيم موجب مي‌شود كه بدن كالري بيشتري بسوزاند. انرژي لازم براي اين كار از چربي و كربوهيدارت‌ موجود در بدن به دست مي‌آيد. نوشيدن شيره‌ آلوئه‌ورا به صورت روزانه با چند بار ورزش در هفته برابري مي‌كند. آلوئه‌ورا داراي مقادير زيادي پروتئين كلاژن است و زماني كه شما شيره آن را مي‌نوشيد، بدن بايد براي جذب پروتئين انرژي بيشتري مصرف كند و همين موجب كاهش وزن مي‌شود. به علاوه، با مصرف روزانه شيره اين گياه حجم كمتري از غذا در روده باقي مي‌ماند و به اين ترتيب انرژي كمتري از غذاها جذب مي‌گردد.
شيره آلوئه‌ورا و سم‌زدايي
يكي ديگر از خواص اين شيره خاصيت‌ سم‌زدايي آن است. با مصرف شيره آلوئه‌ورا توليد سلول‌هايي كه با عفونت مي‌جنگند در بدن افزايش مي‌يابد و قدرت سيستم ايمني بالا مي‌رود. مواد موجود در اين شيره مي‌توانند فلزات سنگين را از بدن بيرون كنند و متابوليسم چربي‌ها، پروتئين‌ها و كربوهيدرات‌ها را در بدن ارتقا دهند. اين خاصيت شيره آلوئه‌ورا و خاصيت مسهل بودن آن اثربخشي روده بزرگ را افزايش مي‌دهند. عملكرد ناقص روده بزرگ باعث جذب مجدد سموم و در نتيجه كاهش سطح انرژي فرد و بروز بيماري‌ها مي‌شود. شيره آلوئه‌ورا حاوي نوزده آمينواسيد، بيست ماده معدني و دوازده ويتامين است.
عوارض جانبي آلوئه‌ورا
اين گياه با داشتن اين همه خواص خالي از عوارض جانبي نيست. ولي اين عوارض جانبي به ندرت و معمولا به دليل مصرف بيش از اندازه فرآورده‌هاي اين گياه به وجود مي‌آيند. اگر به ميزان توصيه‌شده از اين گياه مصرف كنيد، امكان بروز عارضه‌هاي ناخوشايند كاهش مي‌يابد. برخي عوارض گزارش شده حاصل از مصرف اين گياه عبارتند از:
 گاهي اوقات مصرف اين گياه به عنوان مسهل مي‌تواند باعث تغيير رنگ ادرار، دردهاي شكمي و گرفتگي عضلات شود.
 برخي افراد به اين گياه حساسيت دارند و به خارش دچار مي‌شوند يا روي پوست‌شان دانه‌هاي ريزي ظاهر مي‌گردد.
 شيره آلوئه‌ورا مسهل است كه مي‌تواند به برهم خوردن تعادل آب و الكتروليت بدن منجر شود.
 مصرف شيره آلوئه‌ورا براي كساني كه به سندرم روده تحريك‌پذير، بيماري‌هاي دستگاه گوارش، كوليت، انسداد روده، آپانديسيت، هموروئيد، درد معده يا زخم معده مبتلا هستند، توصيه نمي‌شود.
 شيره اين گياه براي كودكان و افراد مسن هم مناسب نيست. مصرف هم‌زمان شيره آلوئه‌ورا و داروهاي كورتيكواستروئيد (كورتون‌ها) مي‌تواند به افت سطح پتاسيم خون منجر شود.
 افرادي كه استروئيدهاي خوراكي، ديگوكسين و داروهاي ادرارآور مصرف مي‌كنند، نبايد شيره آلوئه‌ورا بخورند.
 گاه شيره آلوئه‌ورا ترميم زخم‌هاي بزرگ را به تأخير مي‌اندازد.
در مورد مصرف شيره آلوئه‌ورا بايد به چند نكته دقت كنيد، اگر باردار، شيرده، مبتلا به بيماري‌هاي كبدي يا قلبي هستيد يا به سير يا پياز آلرژي داريد، از نوشيدن اين شيره پرهيز كنيد. براي بيشتر افراد مزاياي نوشيدن شيره آلوئه‌ورا بيش از مضرات آن است. مهم اين است كه اين مكمل را عاقلانه و زير نظر پزشك مصرف كنيد. پيش از اينكه از داروخانه مكمل اين گياه را بخريد، حتما با پزشك مشورت نماييد. همچنين سر خود و به ميزان دلخواه مكمل‌هاي آلوئه‌ورا را نخريد و حتما مطابق دستور پزشك رفتار كنيد.
ژل آلوئه‌ورا
اين ژل حاوي گليكوپروتئين است كه از تورم و درد جلوگيري و روند بهبود را تسريع مي‌كند. همچنين داراي پلي‌ساكاريد است كه براي رشد و ترميم پوست مفيد مي‌باشد. از اين ژل براي درمان زخم‌هاي دروني و بيروني استفاده مي‌شود. اين ماده اسيدهاي معده را كه موجب بروز زخم معده مي‌شوند، كاهش مي‌دهد و باعث مي‌شود زخم‌هاي معده‌اي سريع‌تر بهبود يابند. ژل خوراكي آلوئه‌ورا شامل بيش از 75 نوع مواد مغذي، 200 تركيب فعال، 20 نوع ماده معدني، 18 آمينواسيد و 12 ويتامين است.
آلوئه‌ورا و زيبايي پوست
اين گياه مي‌تواند در درمان آكنه و از بين بردن اِسكارهاي حاصل از جوش‌هاي آكنه مفيد واقع شود. در واقع اين گياه با تقويت دستگاه ايمني و كاهش التهاب در بدن به بهبود اين خطوط كمك مي‌كند. همچنين با كاهش عفونت‌ها در بازسازي پوست و از بين رفتن عفونت‌هاي پوستي هم مؤثر است. آلوئه‌ورا مي‌تواند به شكل كرم، ژل، صابون، يا مايع تهيه يا همان‌طور به صورت گياه خريداري شود. با مصرف صابون‌ها يا ژل‌هاي حاوي آلوئه‌ورا امكان‌ بروز عفونت‌هاي پوستي كاهش مي‌يابد و قرمزي، تورم و التهاب پوست كمتر خواهد شد. با استفاده از ژل آلوئه‌ورا به عنوان ماسك روي صورت، مي‌توان پوست را در برابر گرد و خاك و ديگر عناصر آزاردهنده طبيعي محافظت كرد. مي‌توانيد اين ماسك را در شب يا در روز استفاده كنيد، ولي اغلب افراد ترجيح مي‌دهند در شب اين كار را انجام دهند تا صبح آن را پاك كنند. اين كار به پوست شما طراوت و شادابي مي‌‌دهد و بر مقاومت آن مي‌افزايد. آلوئه‌ورا نمي‌تواند آكنه را به طور كامل درمان كند، ولي در تخفيف علايم آن موثر است و تا حدي مي‌تواند از باقي‌ماندن اسكار روي پوست جلوگيري كند. در ضمن، ترميم پوست را بهتر و سريع‌تر مي‌كند و در ساخت لايه‌هاي جديد پوست هم دخالت دارد كه باعث مي‌شود شما چهره‌اي جوان‌تر و شاداب‌تر داشته باشيد. اين گياه همچنين به حفظ رطوبت پوست كمك مي‌كند، خارش پوست را تسكين و اثرات حفاظتي كرم‌هاي ضدآفتاب را نيز افزايش مي‌دهد.

منبع: دنیای سلامت  ش ۵۴

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر